Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Om kalkben...  (Læst 40962 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Om kalkben...
« Svar #30 Dato: 24 Juli , 2008, 18:49 »
*  Brun sæbe opløser kalklagene og er meget basisk - du kan f.eks bruge det til at afsyre møbler med, så vær forsigtig med at lade det sidde for længe.

*  Svovl lugter grimt og har ikke nogen decideret virkning der ud over.

Jeg er ikke sikker på at det virker bedre end en pyrethrinspray, som dræber miderne og fedtstof der blødgør de hårde kalklag.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Om kalkben...
« Svar #31 Dato: 24 Juli , 2008, 20:04 »
 jeg har lavet den blanding med vaselin, kaolin, svovl og brun sæbe og har behandlet hønsene 2 gange med 1 uges mellemrum, uden at vaske noget af.
Jeg brugte mine bare hænder til at gnide det godt ind mellem skællene for at mærke virkningen på mig selv også.
 Hverken jeg eller hønsene havde nogen svie elller anden ubehag af behandlingen.
Og hønsenes ben blev meget fine af det. ;)

Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Om kalkben...
« Svar #32 Dato: 30 Juli , 2008, 21:30 »
Jeg personligt bruger fritureolie.
I min familie spiser vi for så vidt muligt økologisk, så vi har intet andet at bruge konventionel fritureolie til (hvad vi så har den for...).

Tag en lille gryde med låg og fyld den til kanten med olie. Dyp hønsenes løb op til haseleddene i den og stil låget på når du er færdig.
Det bør kun gøres efter hønsenes sengetid. Ellers bliver der et værre spektakel.

Jeg skal ikke kunne sige om det er ligeså effektivt som det andet, men det er da ikke fuldkommen nyttesløst. Og man kommer godt ind i sprækkerne.  ;)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Om kalkben...
« Svar #33 Dato: 30 Juli , 2008, 21:43 »
Tak for dit tip, der bekræftiger, at bare det er fedtet så virker det ;)

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: Om kalkben...
« Svar #34 Dato: 02 August , 2008, 21:40 »
Hmm er også kommet i den ærgerlige situation at vores gule orpington hane havde kalkmider med da han flyttede. Nu er alle 10 høns så kommet i behandling. De store som er værst har fået vasket løb i vand med en tandbørste for at komme godt ind under skæl. Derefter er de behandlet med en gang chock spray og så brunsæbe. Det ser ud til at det virker for jeg kunne idag kradse lidt skæl af ganske blidt. De har så fået endnu en behandling. Hvor lang tid skal man blive ved med at behandle ?. og hvad med mine små kyller på 2 uger hvordan skal de behandles ? eller skal de slet ikke behandles. Skal man vaske hele huset ned eller er det nok med chock spray der hvor der er træ og i deres skovhjørne ?

Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Om kalkben...
« Svar #35 Dato: 03 August , 2008, 09:12 »
Kalkbenmide er det en parasit ? hvis det er tilfældet så findes der et middel som kan købes i helse kost forretningerne, og det hedder Bio Citridal, ja jeg synes det er et utroligt godt middel, det kan bruges udvortes og indvortes, både til mennesker og dyr, nogle dråbe i vand skulle være nok, jeg har efterlyst mere martriale om dette emme, når jeg har modtaget det, vi jeg gerne dele den viden med jer, i håb at det kan hjælpe blandt andet kalkben.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Om kalkben...
« Svar #36 Dato: 03 August , 2008, 09:28 »
Jeg glemte at fortælle, det hjælper også på betændelse, svamp, og parasitter. Og man kan rense hønsehuset med det.
Jeg har ingen andel i produktet men vil da gerne dele ud af min begejstring over dette produkt.
« Senest Redigeret: 03 August , 2008, 09:31 Fra Berit Elgaard »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Om kalkben...
« Svar #37 Dato: 03 August , 2008, 09:36 »
@Cirkeline:
Tandbørste og spray er super. Jeg tror dog jeg vil anbefale dig at skifte den brune sæbe ud, eller fortynde den med noget fedtstof. Brun sæbe er hamrende basisk og så kraftig at du kan bruge det til at afsyre møbler med. Du risikerer at opløse deres løb for meget.

Jeg ville give dem en tur med en uges mellemrum, til du kan se de er i tydelig bedring og derefter blot smøre deres løb med noget fedtet, til de er fine og glatte igen. Der efter smøre dem hvert halve år, det forebygger.

De små kyller ville jeg blot smøre blidt med madolie på benene.

En grundig rengøring af huset og bundskifte i reder og bund vil være meget hensigtsmæssigt. Især er det godt at være ekstra ihærdig med siddepinden. Har du en gasbrænder kan du give den en tur med den, eller hælde skoldende vand over. Det er self besværligt hvis du har mange pinde. Ellers vask den grundigt og når den er tør så spray den.

Skovstykket. Hmm for mig virker det lidt vildt at spraye i naturen, men bruger de mange timer der hver dag, er det måske nok en god ide. Pyrethrinen som er i chocksprayen skulle hurtigt forsvinde, så det sker der nok ikke noget ved. Man kan da også håbe, at al den regn der kommer om natten lige nu, er med til at holde det mere rent ;)

Held og lykke med projektet. kalkben er noget s...... noget  ;D

@Berit.
Hold da op det er da et vidundermiddel der vil noget. Jeg glæder mig til at høre din tilbagemelding på om det virker på kalkben. Det lyder jo som en let metode.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Om kalkben...
« Svar #38 Dato: 03 August , 2008, 21:04 »
Hanne det er et meget godt produkt, du kan finde det på nette, og i helse nyt, der er tale om at man kommer et vis antal dråber i vand, og så enten bade eller drikke vandet, ja nu tænker jeg på høns der har den encellede paresit, men jeg har ikke afprøvet dette produkt, men tro mig det gør jeg både på mig selv min hund og mine høns, ja selv rengøring hvor der ikke må være bakteriere.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Om kalkben...
« Svar #39 Dato: 03 August , 2008, 23:04 »
Fandt noget om Bio Citridal på Helsenyt.com
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3307/sprog=1/grp=8/menu=3/

Mht. kalkben så vil jeg være lidt i tvivl om hvilken dosering jeg skulle vælge (iflg.artiklen), der går vel en del vand til at vaske et par hønseben...  ???

Jeg er i tvivl om min hane har kalkben, hans ben har altid set sådan lidt skællede ud. Har alle racer glatte ben/løb?
Sidst jeg havde fat i ham, fik han et spray Chokspray - det var han ikke imponeret af!!!  :)


Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Om kalkben...
« Svar #40 Dato: 04 August , 2008, 08:41 »
Tak Dorte det var lige den jeg ventede på, kunne ikke selv finde det.
Jeg ville da lave det i en lille skål med nogle vatrondeler i og så afvaske benene sådan  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Om kalkben...
« Svar #41 Dato: 04 August , 2008, 16:07 »
Jeg kommer til at tænke lidt på Lucky Luke filmene med de mirakelmagere der stå og sælger flasker med noget i der virker mod ALT! For det skal jeg love for at dette produkt også lover at det gør,  hvis man googler det og læser div helseartikler ;)

Jeg er spændt på tilbagemelding, om det virker.

Dorte hønsenes løb er oftest helt glatte. Hvis du har sprayet, er det fint. Giv dem en gang olie så blir de fine.

Når det blot er en smule at skællene løfter sig, mener jeg at madolie eller andet fedtstof er nok.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Om kalkben...
« Svar #42 Dato: 08 August , 2008, 21:22 »
Jeg ved godt der er startet en anden tråd, men jeg vil godt lige have en ting frem.
 
Jeg kommer til at tænke lidt på Lucky Luke filmene med de mirakelmagere der stå og sælger flasker med noget i der virker mod ALT! For det skal jeg love for at dette produkt også lover at det gør,  hvis man googler det og læser div helseartikler ;)
Bio cirtridal er testet på statens serum lab, så helt dumt er det nu ikke, og det er de resultater der kom frem, og jeg vil da hellere give mine dyr det, end gift.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Om kalkben...
« Svar #43 Dato: 09 August , 2008, 09:54 »
Hej Berit,

står der ikke hvad produktet indeholder af midler?
Hvis du vil skrive det ned til mig her eller i en pb, så skal jeg prøve at finde ud af hvad det er.

Ok, der var jeg lidt hurtig - for linket et par indlæg længere oppe fortæller jo, at det er grapefrugtkerneekstrakt, spændende!

Her er et link der oplyser det eksakte indhold:
http://helsehelse.dk/shop/bio-citridal-draaber-2898p.html
- som er:
Glycerin 67% (vegetabilsk glycerin), Citrus grandis/Citrus paradisi 33% (grapefrugtkerneekstrakt), Ammonium chloride, Ascorbic acid.

Tror nu jeg alligevel vil rette en lille forespørgsel til Miraculix på "KemiNyord" :)
« Senest Redigeret: 09 August , 2008, 10:07 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Om kalkben...
« Svar #44 Dato: 09 August , 2008, 10:07 »
Jeg ved godt der er startet en anden tråd, men jeg vil godt lige have en ting frem.
 
Jeg kommer til at tænke lidt på Lucky Luke filmene med de mirakelmagere der stå og sælger flasker med noget i der virker mod ALT! For det skal jeg love for at dette produkt også lover at det gør,  hvis man googler det og læser div helseartikler ;)
Bio cirtridal er testet på statens serum lab, så helt dumt er det nu ikke, og det er de resultater der kom frem, og jeg vil da hellere give mine dyr det, end gift.

Hej Berit.

Det lyder rigtig spændende, og det er bare min skøre humor, der fik Lucky Luke hen over. Det var ikke for at gøre nar af dig. Det er jeg rigtig ked af hvis du oplever!! Jeg havde lige siddet og set den med min søn.

Jeg læste denne artikel om produktet og den lover meget - det var derfor :D

Mette produktet er udvundet af grapefrugtkerner ;)