Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder til vagtler  (Læst 20979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Foder til vagtler
« Dato: 21 August , 2009, 12:29 »
I morgen skal jeg op til Bjarne og hente...
Et par californiske topvagtler og et par blå skælvagtler.

Jeg har jo læst mig til, at der er et firma i Viborg, der sælger vagtelfoder (også pr. postordre), men det kan jo knibe med at nå at få fat i til i morgen.

Er der nogen, der ved, hvad den blanding indeholder?
Eller kan komme med forslag til, hvad jeg kan give dem at spise i den føste tid, som er sundt og ernærningsmæssigt korrekt. Er kanarie eller undualtblanding okay? Eller tropeblanding, måske?

Hvor hulen kan jeg læse mere om vagtlens ernæring?

De skal jo helst have det rigtigt, rigtig godt.. Må se om jeg kan nå at fange en melorm et sted  :D

Er helt vildt spændt på projektet. Gud fader... hvis jeg havde vidst, at det var så farligt at få en profil på fjerkræforum. Kommer til at købe et nyt sted at bo ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder til vagtler
« Svar #1 Dato: 21 August , 2009, 15:50 »
Hehe, Tine *g *g
Got ya  /o
Vagtler skal have FAV helst fra Danish Agro, FAV fås som æglægningsfoder, som jeg da lige har en sækfuld stående af til mine "mange" vagtler, du kan også købe kvalitetsfoder hos www.webber.dk ved Jelling (det er da næsten på vejen), han har da forresten også melorm til fornuftig pris, men hvis du er helt på den, er jeg sikker på at du kan købe en lille pose hos Bjarne, så du lige kan få dig indrettet osv.
Jeg GLÆDER mig SÅ meget til at høre om jeres vagteleventyr.
Velkommen i familien *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Foder til vagtler
« Svar #2 Dato: 21 August , 2009, 16:30 »
TaK for tippet.
Jelling er da tæt nok på til at være på vejen! Hvormeget spiser sådan fire dyr mon.. ?
som i: Hvor meget skal jeg mon købe - også af melorme- og hvad er det nu lige med de orme. Du har dem gående på kattemad? Hvor længe før de er næringsberigede?

Og ja... der kommer jo nok en vagtelhistorie eller to ud af det her...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder til vagtler
« Svar #3 Dato: 21 August , 2009, 16:55 »
Vagtler spiser relativt mindre end høns, derfor er det også så vigtigt, at de får en lødig kost.
Jeg tror mine fik ca. en trediedel dl foder pr dag, nu tænker jeg på inden, der kom små. Foderet blander jeg med en kornblanding i forholdet 1:3. Desuden fik de alle de insekter jeg kunne fange/finde.
Jeg tror den mindste mængde melorm Rob sælger er ½ kg, men dem kan du sagtens opbevare - desuden elsker hønsene dem  /o
Jeg har ganske rigtigt mine gående på kattemad, men lige hvor længe de skal gå på det for at have en værdi som fødeemne, ved jeg faktisk ikke. Omvendt tror jeg de har en hurtig omsætning af det de æder, for de vokser jo hurtigt, og deres livscyklus er ret kort, så jeg tænker at det vel er i løbet af nogle dage. Jeg har lagt mærke til at melormene også skifter lugt, når de går på kattemad, de kommer simpelthen til at lugte af kattemad.
Jeg har ikke så meget forstand på den slags vagtler, som du får, og jeg mener at kunne huske, at der er nogle småting, der er anderledes end hos bobwhite. Vil lige prøve at se om jeg kan finde ud af det.
Du skal nok lige ringe til Rob i forvejen, for at være sikker på han er der, men så vidt jeg husker har han altid åbent om lørdagen.
Foderet henter han i Holland, og det skulle være rigtig godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Foder til vagtler
« Svar #4 Dato: 21 August , 2009, 18:00 »
Jeg har lige for en ugestid siden købt 1/4 ton pillefoder som jeg nu ikke får brug for så foder har jeg masser af som kan købes.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Foder til vagtler
« Svar #5 Dato: 21 August , 2009, 20:10 »
Så venter jeg liiige med at køre til Jelling og tager en spand med op til dig i morgen, Bjarne :-)

Og så ved jeg, hvor jeg skal købe næste gang. Tak til jer begge to! Og bare vent, der kommer flere spørgsmål!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder til vagtler
« Svar #6 Dato: 21 August , 2009, 20:35 »
Hvor skal du have dine vagtler, Tine?
Jeg har fundet beskrivelsen af, hvordan dine vagtler skal have det - selvfølgelig på Bjarnes hjemmeside, men også her på forum står der lidt, dog ikke så udførligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Foder til vagtler
« Svar #7 Dato: 21 August , 2009, 20:43 »
Forhåbentlig også nogle gode beretninger om jeres vagtler.
Jeg glæder mig i hvertilfælde og håber at i må få held med dem.
Jeg har gemt nogle af de bedste der er tilbage til jer.

I går aftes kom jeg af med godt og vel 100 vagtler til en mand der også har købt mine bure 38 opdrætsbure mm.
I dag kom jeg af med ca. 40 vagtler, så nu er knap halvdelen solgt af de 300 vagtler jeg havde til salg.

Det er blevet væsentlig lettere at foder da det nu kun tager ca. 1/2 time mod før mindst 3-4 timer.
Så nu er det blevet mere tid til de vigtige ting og jeg har endelig fået mulighed for at kunne være væk fra mit fuglehold en hel dag, samt at tilbringe mere tid med familien og de livskvaliteter der hermed følger.

Det er min plan at pengene fra vagtlerne skal bruges til at forskønne min tilværelse med healing meditation kropsmasage og andre ting der er balsam for sjæl og krop.  

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Foder til vagtler
« Svar #8 Dato: 21 August , 2009, 21:41 »
Det lyder som en rigtig god plan, Bjarne. Det med selvforkælelsen.

Nu er det jo impuls-vagtler, de her, så I første omgang kommer de til at gå i en lidt intermistisk indendørsvoliere, hvor der både er tørt og fred og ro. Det er nu ikke meningen, de skal bo der til evig tid.
Drivhuset tør jeg ikke med de californiske. Jeg er bange for, de skal flyve på glasset og brække nakken.

Allan er i gang med at udvide hønseland og når det hele er på plads inden så længe, så bliver der et vagtelhus med egen gård til. Det er tanken, at et stykke af gården skal være overdækket, så de kan gå ud med tørre fødder. Den anden del bliver utildækket, så man kan solbade :-)
Noget af det jeg gerne vil, er at give dem plads til at kunne flyve. Jeg synes, det er så synd, når fugle ikke kan bruge vingerne.
Så vidt jeg kan regne ud, kan vi godt have de to arter sammen, fordi den ene er oppe og den anden nede, om man så må sige.. og tørt skal begge parter jo have det. Men jeg regner liiige med at søge lidt ekstra råd og inspiration hos Bjarne imorgen. Troede jo jeg skulle luske mig diskret til Hobro alene, men næ nej. Hr. Storm-Olsen insisterer på, at han hellere må tage med "Hvis nu du bliver dårlig på vejen". Det er en helt ny form for omsorgsfuldhed fra hans side, og lur mig om det ikke har noget at gøre med muligheden for at gense Bjarne og hans dejlige anlæg ;-)


Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Foder til vagtler
« Svar #9 Dato: 22 August , 2009, 01:33 »
Han skal være meget velkommen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder til vagtler
« Svar #10 Dato: 22 August , 2009, 19:45 »
Jeg går sådan og spekulerer på vagtelfoder, jeg kan jo stadig huske meget af det vi hørte til forumdag, men er stadig usikker på nogle områder.
Jeg har købt FAV æglægningsfoder fra Danish Agro, det har jeg blandet med en kornblanding i forholdet 3 dele FAV 1 del kornblanding. De voksne vagtler spiser stadig af denne blanding, især kornet, og de spiser mange af de melorm og jeg insekter jeg fanger. Jeg er faktisk i tvivl om hvor meget ungerne spiser af startfoderet og æggefoderet, men de spiser helt sikkert insekter og melorm. Jeg håber, det er godt nok med melormene, som jeg lader gå på kattefoder, havregryn og startfoder, samt lidt æbler. Men ungerne havde vel ikke overlevet og været i trivsel, hvis ikke det var ok, det de spiser?
Når nu ungerne bliver større, og nu hvor jeg regner med at de voksne har ynglet for sidste gang i år, så skal der vel andet foder?
Kan jeg fortsætte med det FAV jeg har, og øge mængden af korn, eller skal jeg have fat i noget andet?
Jeg giver dem jo ret mange melorm pt., fordi ungerne har brug for meget protein, men det betyder jo også at de voksne nok får en del mere, end normalt.
Gode råd modtages gerne  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Foder til vagtler
« Svar #11 Dato: 22 August , 2009, 22:40 »
I sommer/læggeperioden bruger jeg læggefoder blandet med kornblanding ca. 1 kornblanding til 2 pillefoder.
I efterårs og vinterperioden bruger jeg voksefoder til alle vagtler.
dette blandes 1 pillefoder til 1 voksfoder.
Kyllingerne startes på startfoder og så snart de er store nok kommer de over på voksefoder.
Alle pilleblandingerne er FAV, eller agerhøneblandinger, der indeholder fiskemel.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder til vagtler
« Svar #12 Dato: 23 August , 2009, 07:50 »
Tak Bjarne,  <E
Hvor gamle tror du kyllingerne skal være, før jeg gradvist skifter fra startfoder til voksefoder?
Citér
I efterårs og vinterperioden bruger jeg voksefoder til alle vagtler.
dette blandes 1 pillefoder til 1 voksfoder.
Hvilken slags pillefoder mener du? Eller var det kornblanding, du tænkte på?
Jeg skal i hvert fald have bestilt noget FAV voksefoder hos Danish Agro kan jeg se, eller også må jeg lige høre hos Rob, hvad han har.
Så vil det passe fint, at jeg skifter gradvist over fra det, de får nu til voksefoder, jeg regner ikke med, at de vil lægge flere æg i denne sæson.
Hvad tid på året starter du så med læggefoderblandingen? Jeg kan huske, at Leon advarede mod at begynde for tidligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Foder til vagtler
« Svar #13 Dato: 23 August , 2009, 10:05 »
Ca. i august måned går jeg over til voksefoder.
Kyllingerne skal være mindst 1 måned gamle før man går over til voksefoder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Foder til vagtler
« Svar #14 Dato: 23 August , 2009, 14:09 »
Tak, Bjarne, jeg vil så småt begynde at give dem det, når kyllingerne bliver en måned.
Hvad med læggefoderet, hvornår starter du på det i foråret?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk