Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: New Hampshire kylling. Haner eller høner?  (Læst 9071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

suham

  • Gæst
New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Dato: 28 Juli , 2009, 16:17 »
Hej

Jeg har ikke før haft New Hampshire racen, og kan ikke selv bedømme om det er haner eller høner, jeg fodrer op. Kan I hjælpe mig?

Jeg har i en time temmelig forgæves prøvet at lave et galleri med flere billeder, men det er så omstændeligt, at jeg har mistet lysten til at bruge flere kræfter på det, så jeg håber at I kan bedømme det ud fra dette billede, som jeg har vedhæftet.

På forhånd tak for jeres svar.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2009, 16:28 »
Denne ville jeg nok mene er en hane med ret stor sansynlighed ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2009, 16:39 »
Hej Sune.

Jeg vil mene ligesom Mikkel, at det er en hane der er billede af  ;)

suham

  • Gæst
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2009, 16:53 »
Godt så.

1. Er der nogen som ønsker at aftage tre haner?, eller
2. Er der nogen som har en rigtig god coq au vin opskrift?

Jeg huggede hovederne af 4 fuldvoksne sussexhaner sidste år, og det er bare for store dyr til at det er ligegyldig halshugning, efter min mening og erfaring. Og da New Hampshire skulle blive endda større, så går der ikke mange dage inden de vil finde vej til huggeblokken.

Den sidste af sussexhanerne spænede hovedløs 15 meter ned i baghaven og snublede i en busk. Så var det tid til en håndbajer, så jeg hentede en og satte mig ned bagerst i haven, drak en tår, hvorefter hanen igen rejste sig og rendte halsen (hovedet var jo væk..) ind i pæretræet. Fa***me nogle stærke dyr.

Er der nogen som ved hvor stor en prcentdel af rugeæg som er haner? Ud af 7 æg har jeg fået 7 haner. Jeg håber at det er mine rugeæg som trækker statistikken opad...

Tak for jeres svar.

Sune

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2009, 17:32 »
Jeg vil da gerne anbefale denne, det er altså SÅ fuldstændig fantastisk <: måde at ende hanens liv på
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2009, 18:04 »
Øh, hvaffen en, Ina? ;D

Personlig tror jeg, at omkring 80% af alle æg bliver haner. Et meget mærkeligt system fra naturens side..  ;)

Vi opkalder dem nu systematisk efter gode retter. Foreløbig går Suppe, Tartelet og Høns i asparges side om side med Lille-grille...

Det er dramatisk at slagte, især de første gange. Jeg ville personligt nok vente lidt for at få mere mad ud af det, men jeg er også lidt sultent anlagt ;D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2009, 18:31 »
Det er jo nok ca 50% :D... Her har vi i år dog haft det til den modsatte side (ind til nu) 5.5 ud af første kuld 3.3 i næste kuld og det der er nu er på 7 stk, hvor ihvertfald de 5 af dem er høner ;).. Lykken kan vende endnu, da der jo lige mangler to kuld mere at komme, men håber da på for mange til høne sidden :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2009, 19:42 »
Det ligner en fin hane.

Mon ikke det er fifty fifty om der kommer haner eller høner. I år har jeg haneår, men det er heller ikke dårligt for det smager jo godt med hjemmeavl.
Hilsen Susanne

suham

  • Gæst
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2009, 19:55 »
Slemt rart at det ikke er os mennesker, der er ramt af sådan en grimmer statistik, Storm-Olsen.

Jeg har hakket hovedet af 20-30 høns, hvilket på ingen måder generer mig, men det overraskede mig alligevel at der var så stor forskel på høns og hans i kraft og viljestyrke. Selvom jeg slog den noget hårdere i nakken inden øksen faldt, så drejede den bare hovedet og kiggede på mig med den der " hva' pokker sku' det til for".

Og derfor ryger hanekyllingerne inden der er saft og kraft i dem. -Men man kan ikke lade være med at føle at det er spild at rive hovedet af dem. Der er bare ik meget "plads" til dem i en parcelhushave.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: New Hampshire kylling. Haner eller høner?
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2009, 19:58 »
 ;D som du kan skrive det Sune.

Min mand klager også altid over hanerne er seje. Der skal nogle slag til før de gir' sig. Specielt har han klaget når det er araucana-haner han skal aflive. De er åbenbart meget sejlivet  :D