Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Berit/Lene vagtel kyllinger  (Læst 29705 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #15 Dato: 20 Juli , 2009, 23:26 »
Prøv lige og se hvor ensartet at vagtel æggene er klækket. Alle i den stumpe ende og nærmest fint hakket hele vejen rundt.
Meget pudsigt....

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #16 Dato: 20 Juli , 2009, 23:35 »
Ja, det er godt nok utroligt flot arbejde..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #17 Dato: 21 Juli , 2009, 01:58 »
En vagtelkylling kan faktist tage op til 3 omgange i æget hvis det ikke lykkes den at komme ud i første omgang.
Når de klækker kan man faktisk høre skallen knække.
I de fleste tilfælde går det meget hurtig med kyllinger med at komme ud af æget. Ofte tager det ikke mere end ca. et kvarter for en frisk vagtelkylling at komme ud af skallen og mange gange klapper låget i igen så man næsten ikke kan se at der er kommet en kylling ud eller om den er ved at klække.

Det sidste hold kyllinger jeg har fået hvor der har været problemmer med at få dem til at spise, har jeg forsøgt med myreæg og det har givet pote, de virker væsentlig mere friske en tidligere, de er nu også begyndt at spise startfoderet og fimre konstant rund for at finde noget spiseligt.
Det er lidt mærkeligt at der kan være så stor forskel på to hold kyllinger der går under samme forhold og bliver tilbudt det samme foder, men sådan er det med vagtler.
Det næste hold kyllinger der kommer vil jeg forsøge at starte op på myreæg, da jeg har fundet et sted med rigtig mange sorte havemyre.

Sidste gang jeg hentede myreæg var jorden meget fugtig og det svært at solde jorden fra myreægene, så det jeg gjorde var at jeg puttede myræg jord og myre i en spand og hældte kold vand på så jorden sank til bunds og myreægene flød ovenpå. Herefter var de lette at hælde over i en fin sigte og skylde dem for overskydende jord. De kom i en trillebøre med metalkasse og blev tøret med en hårdtørre før de blev fyldt i bakker og kom i fryseren. Men føj hvor det kribler og krable over det hele med myre der samtidig bider ad pomeren til.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #18 Dato: 21 Juli , 2009, 05:46 »
Tillykke med de små, Lene  <I
(Så er man lige væk fra computeren en dag, og så er der bare vildt gang i den herinde...  :-[)

Og hatten af for jeres store arbejde og ikke mindst samarbejde omkring vagtlerne. Jeg håber, det også ender med den solstrålehistorie, det nu rigtigt er begyndt som  *k
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #19 Dato: 21 Juli , 2009, 07:42 »
Ja Bjarne det kan jeg lige forestille mig myre æg og myre.....  <R

Hvad man dog ikke gør for de kære små  :)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #20 Dato: 21 Juli , 2009, 07:58 »
Ja, sådan var mine æg også klækket, og som Bjarne skriver, var der endda et, hvor jeg troede kyllingen var indeni endnu, men det var bare ægget, der var lukket pænt til igen.
Det er en god idé med at sortere æggene til de små, her til de store får det både jord og myre samt æg, de kan tilsyneladende godt lide at gå og skrabe i det, og jeg tænker at der også ligner deres naturlige forhold på den måde. De små skal selvfølgelig have mere hjælp.
« Senest Redigeret: 21 Juli , 2009, 08:33 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #21 Dato: 21 Juli , 2009, 08:18 »
 *b Til dig Lene ja de må jo havde snydt mig eller har jeg bare haft så meget i hovedet at jeg havde glemt at tælle, men hold da op hvor er de små og mega nuttet, jeg tror på de nok skal klare det hos dig *l

Men jeg vil da lige fortælle at jeg pakkede æggene ind ca kl 16 ret mange timer uden varme  ;)
« Senest Redigeret: 21 Juli , 2009, 08:23 Fra Berit »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #22 Dato: 21 Juli , 2009, 23:40 »
UUUUHHH....
De dør ! men jeg tilskrev dem nu heller ikke gode odds for der var tydelig misdannelser på deres fødder, I ved tegn på temp. svingninger ved rugning. De er godt nok også langt mere skravlede end hønse kyllinger.
Der er en som jeg satser på overlever, den har gode fødder og kan tage føde og væde til sig.
Skal vi ikke kalde den Lucky ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #23 Dato: 22 Juli , 2009, 07:28 »
Altså osse, Lene, men ja, de er noget sartere en vores almindelige hønsekyllinger, det er jo heller ikke så sært, for der er ikke ret mange gram at stå imod med (ca. 5 g til en start), så selvfølgelig er de meget mere udsatte i forhold til temperatur, fugt osv.
Jeg *k for Lucky.
Hvor mange klækkede, og hvor mange har du nu?
Ariel ligger på 17 æg, så jeg bliver nok nødt til at fjerne en håndfuld, for at være sikker på en fornuftig rugning; nu ville det have været lækkert med en rugemaskine, så man kunne ruge alle æggene, og så ladet Ariel og Bob overtage pasning af kyllingerne, så havde der da været en større chance for at nogen overlever.
Men Linda er på Færøerne, så hende kan jeg ikke spørge, og jeg kender ikke lige andre her i nærheden med en rugemaskine.
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2009, 07:43 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #24 Dato: 22 Juli , 2009, 08:17 »
Åh Lene det var synd, men du gjorde jo hvad du kunne, jeg *k for lille Lucky. Jeg tror de nok skal ruge igen så pøj pøj med dem *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #25 Dato: 22 Juli , 2009, 08:20 »
Der klækkede faktisk en til her sent i aftes men den har også krogede fødder.
Det vil sige at der er klækket 7 ialt. Indtil videre er 3 døde  :'(
Men de kan jo ikke leve med de fødder og egentligt burde jeg jo aflive dem.....! Men det kan jeg altså ikke  <W
Lucky trives og tusser rundt.  *k *k *k

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #26 Dato: 22 Juli , 2009, 15:21 »
Vi hepper på Lucky  *k

Du vidste det jo egentlig godt med i hvertfald de 3 af dem at de skræntede.... Jeg synes da at der var god liv i Lucky og en til men den var ikke lige så livlig som Lucky..

Men hold da op hvor var de små !
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #27 Dato: 22 Juli , 2009, 16:15 »
Hvor mange af de resterende har dårlige fødder, Lene?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #28 Dato: 22 Juli , 2009, 19:14 »
Jeg var ellers indenom Danish Agro i Forum ved Esbjerg på vej hjem fra Fanø, men fik noget kylle kræs hvilket jo er alt for stort til dem.

Ej da! Så kunen du godt lige være kommet forbi! :D Det er kun tre km her fra ;)... Ej du havde selvfølgelig andet at tænke på.

Hvordan går det med dem nu?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #29 Dato: 22 Juli , 2009, 19:28 »
Ej da! Så kunen du godt lige være kommet forbi! :D Det er kun tre km her fra ;)... Ej du havde selvfølgelig andet at tænke på.

Hvordan går det med dem nu?

Jeg tænkte også meget på om du mon ikke boede lige i nærheden da jeg kørte rundt der.
Det må blive en anden god gang.

Mht. de små vagtler, lucky eller go lucky, som den også bliver kaldt,  trives men de andre 2 lever vist på lånt tid.
Jeg kan altså ikke aflive dem  <W ! så sidder den lille go lucky jo også helt alene i det store kaninbur undér den store varmeplade.
Det er også pokkers at de har fået sådan nogle forkrøblede fødder for ellers tror jeg såmænd at de ville overleve.