Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Berit/Lene vagtel kyllinger  (Læst 29655 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Berit/Lene vagtel kyllinger
« Dato: 20 Juli , 2009, 19:10 »
Som I sikkert ved har jeg overtaget Berits bob white vagtler.
Da jeg modtog dem på en rasteplads på vej hjem fra forumdag hos bjarne havde Berit sirligt indpakket de 11 æg som bob white hønen havde ruget på i x antal dage.

Jeg ringer hjem til min mand og får ham til at tilslutte rugemaskinen.
Kommer hjem kl.1 om natten og tager mig gevaldigt sammen og forsigtigt får Thor (søn) og jeg lagt disse miniatureæg i maskinen.
På daværende tidspunkt tror jeg ikke meget på at der vil komme noget ud af disse æg.
Jeg konfererer med Berit om hvor længe vagtelhønen har ruget og regner frem til at de skal klække en gang midt i uge 30.
Glad og fro drager vi til Fanø i fredags med beskeden til mormor, som skal passe menageriet om bare at lade rugemaskinen passe sig selv.
"Nu kommer de vel ikke imens at I er væk" ?  når hun lige at spørge om, med mistro i stemmen for hun har en gang stået med kyllinger der klækkede "for tidligt"
Nej nej , det er ikke engang sikkert at de bliver til noget og så får hun lige historien om rasteplads, kl 1 om natten, rugemaskine der ikke havde kørt så længe osv osv.

Med panik i stemmen ringer hun mig op søndag middag og fortæller at de vrimler med vagtelkyllinger i rugemaskinen og at de er SÅ små.
DET var jeg bestemt heller ikke forberedt på og må instruere min mor med Bjarne på sidelinien om at de altså godt kan overleve i rugemaskinen.
Men de blæser jo nærmest rundt af ventilatoren siger en desparat mormor..
Jeg forestiller mig det værste og haster hjem , skulle ha været retur idag alligevel da Thor skal til rollespil med overnatning.
Pt. er der kommet 6 ud af 11 befrugtede æg. Der er vist nok en 7. på vej.
De er bare sååååååååååååå småååååååååå....
Billedet er ikke vildt godt. Vær opmærksom på at det er en lille barnehånd de er i. Thor er ikke ved at kvæle den, den faldt  barei søvn ! Der er 3 stk. i hans hænder.
De to andre billeder er af mine hænder !
« Senest Redigeret: 20 Juli , 2009, 19:17 Fra Lene, Rungsted »

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2009, 19:27 »
Tillykke med nullermændene, ja - der er vel forhåbentlig nogle damer imellem! De er godt nok ikke ret store, forstår godt din mor blev lidt ængstelig.
Jeg glæder mig til at se dem i morgen, når jeg kommer forbi med en Maranhane af bedste kvalitet, og lidt planter til haven.
Hilsen
Peter

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2009, 19:37 »
Nåååååååååååååh... De er helt fantastiske... små  <T En nuttehedsfaktor tårnhøj - helt op til månen!
 
Stort tillykke...


Og sikke en fantastisk historie - stakkels Mormor ;o)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2009, 19:51 »
God damit de er lille :) tillykke med dem... Mormor har da vist fortjent en stor buket blomster ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2009, 20:35 »
De er godt nok nuttede små ! ;D Dejligt det lykkede. Sikke et vrimmel du har nu !
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #5 Dato: 20 Juli , 2009, 20:46 »
Ja de er bare nusere men hold da op hvor er jeg bekymret for om sådan noget skravl kan finde ud af at leve !!
Du er meget velkommen til et kig, Kate og evt. hilse på peter som kommer og besøger mig i morgen, hvilket jeg glæder mig meget til.

Tænk at få besøg af en gartner med "lidt planter til haven" 
<E *o *o *y *y <E

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #6 Dato: 20 Juli , 2009, 20:48 »
Tusind tak. jeg vil meget gerne komme, men er arbejdsramt nu ferie slut hulk...

Men om eftermiddag og aften kan jeg  ;D Ellers kan jeg søndag hvis det passer bedre ?

Ja du er heldig at der sådan kommer have besøg  :D

Selvfølgelig kan de finde ud af at leve, jeg ville være mere nervøs for at komme til at klemme dem ! :o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2009, 20:59 »
Kate! jeg elsker at møde folk fra dette forum.
Imorgen skal jeg først spille til sølvbryllup i xxxxxxxx kl 8. så hjem med den høje hat. Så skal jeg på en planteskole i sengeløse. Derefter til Rungsted, så det bliver først hen ved 14 - 15 tiden jeg er der.
Hilsen
Peter

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #8 Dato: 20 Juli , 2009, 21:01 »
Jamen så kan jeg måske nå det. Jeg satser og glæder mig til at møde dig Peter og selvfølgelig Lene og se alle hendes vagtler og det nye hus i levende live  <I
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #9 Dato: 20 Juli , 2009, 21:14 »
Hvor er de fine, Lene/Berit, de ligner jo dem jeg havde, og ja, så små, så små *p
Jeg håber sådan, at de overlever, Lene, har du mad til dem?
Skulle også lige hilse fra Ariel og Bob og ønske tillykke. *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #10 Dato: 20 Juli , 2009, 21:33 »
Jeg har hos min dyrehandler købt noget han bruger til sine vagtler. Det ene kaldte han æggefoder og det ligner det faktisk også en blanding af.
Det andet er noget grønt noget med insekter og hakkede melorm i.
Jeg var ellers indenom Danish Agro i Forum ved Esbjerg på vej hjem fra Fanø, men fik noget kylle kræs hvilket jo er alt for stort til dem.
Jeg havde ikke lige forstået Bjarne godt nok at det er fasan agerhøne blanding at de skal ha. Men der er en Danish agro i Slangerup som er i nærheden af min bopæl så mon ikke at jeg kan bytte kyllekræsen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #11 Dato: 20 Juli , 2009, 21:41 »
Æggefoderet har jeg også, det dufter simpelthen så lækkert, nærmest som nybagte småkager. Desuden har jeg startfolder til fasaner i tre størrelser: ekstremt småt, meget småt og småt *g
Blå valmuefrø (birkes) er også en god idé så de ikke får løs mave.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #12 Dato: 20 Juli , 2009, 21:52 »
Desuden har jeg startfolder til fasaner i tre størrelser: ekstremt småt, meget småt og småt *g

Foderet er formentlig det der stammer fra mig af. det er sådan at jeg har købt et skrumel af en kaffekværn fra en købmandsforetning, hvorpå jeg har monteret et solle system der sortere i 3-5 mm. 1-2 mm. og så det helt fine mel som kyllingerne ikke kan spise.
Både Danish Agro og Mølleren laver startfoderet i halvstore piller som er for store til vagtelkyllinger, så det er egentlig lidt forkert at de kalder det fasan, agerhøne og vagtelstart, da størrelsen faktisk kun passer til fasan kyllinger.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #13 Dato: 20 Juli , 2009, 21:52 »
Jeg har dækket buret med et klæde, så bliver de helt stille og snork sover. Så må jeg jo lige hen for at se om der er liv i dem.

Jeg syntes ikke rigtigt at de spiser eller viser interesse for det.
Nogle af dem er på nuværende tidspunkt 1½ døgn, så skal de vel snart ha noget.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Berit/Lene vagtel kyllinger
« Svar #14 Dato: 20 Juli , 2009, 22:46 »
Tillykke med de små, Lene

Håber du får gang i deres spisning, det lader jo til at det ikke er så ligetil at opfostre sådan nogle små rollinger.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.