Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flere hvide Bob White kyllinger.  (Læst 5069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Flere hvide Bob White kyllinger.
« Dato: 30 Juni , 2009, 16:00 »
Jeg blev i dag ringet op af en dame fra Aalborg kanten der havde et par hvide Bob White vagtler hun havde købt hos mig. De startede med at klatte ægene rundt i buret. Disse blev fjernet da der var godt en snes stykker. Herefter byggede de en fin lille rede og lagde et kuld æg, som hanen næsten allene rugede på. Da de havde ruget i næsten 27 dage ringede hun for at høre hvordan hun kunne kontrolere om der var kyllinger i ægene. Hun havde tidligere prøvet men hønen havde også indfundet sig i reden og både hane og høne forsvarede agrasivt reden. Et par minutter efter at hun havde ringet af ringede hun igen og var helt rundt på gulvet, da hun havde været heldig at få flyttet de gamle lidt så hun kunne se at der var mindst en kylling som hun formentlig havde overset i første omgang. De gamle vagler går i et bur  med træbund, så fugt og kulde skulle ikke her blive et problem for kyllingerne her. Så det bliver spændende at følge hvordan det går.

Det at vagtlerne ændre adfærd og også ofte lyde er ofte ensbetydende med at der er kyllinger eller kyllinger på vej.
Det der er det skønne ved Bob White vagtlerne er at de stadig har deres naturlige adfærd, modsat Franske og Japanske vagtler og til dels også Harlekin og Kineservagtler der genem tiden har midstet deres naturlige adfærd og mere minder om et produktions dyr der blot er sat til verden for at ligge så mange æg som mulig og give så mange kyllinger som muligt.

Jeg synes at det er glædeligt at der er flere der i år modsat tidligere har fået deres hvide Bob Whitevagtler til at ruge naturligt. Jeg tror såmænd ikke de er vanskeligere at få til at ruge end andre men der har kun været ganske få af dem og derfor er de ikke set selv ruge tidligere. Der er formentlig kommet enkelte hvide hos andre farver i Bob White men da de er noget vanskelige i selskab med de andre farver er disse formentlig bukket under. Derfor er det også mest optimal at det er hvide der ruger hvide kyllinger ud, da hvide kyllinger allene i et kuld har større chancer for at overleve end hvis der er andre farver blandet ind.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Flere hvide Bob White kyllinger.
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2009, 17:55 »
Hvor er det COOL *y
Ja, med bur med træbund har de alle muligheder for at klare sig, de små *k

Jeg kom til at tænke på at det er sjovt med kønsforskellene mht. rugning. Hos Berit var det også hanen, der rugede, hos mig var det udelukkende hønen, og så i Ålborg hanen.  <A
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2009, 18:18 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Flere hvide Bob White kyllinger.
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2009, 08:53 »
Måske ligestillingen er yt hos dig Marianne  ;D

Efter at have set den udsendelse af dine hvide Bob White vagtler, så kunne jeg godt blive fristet til at få sådan nogle, de ville pynte i min have og især når jeg få lavet mit vandland  :)

Mvh Viben

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Flere hvide Bob White kyllinger.
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2009, 10:20 »
De er også utrolig  charmerende og tillidsfulde, altså efter nogen tid, når de har lært dig at kende. Bare jeg er med i drivhuset, kan jeg godt tage en fremmed med uden at de bliver urolige.
Du må jo ikke regne med, at de kan gå frit ligesom høns, hvis de slipper ud, er de højst sandsynligt mistet  >:(
Når du siger vandland, skal du lige være opmærksom på at bobwhite vagtler ikke kan tåle at have kolde/våde fødder, så tørt underlag er nødvendigt. De voksne kan fint klare miljøet i et drivhus, men i mit nyanlagte drivhus, var der for fugtigt i bunden for ungerne  <W <W <W
Jeg arbejder imidlertid på sagen, der skal lægges træflis på den bare jord, og der skal graves vandingsrør ned til de planter, der er plantet direkte i jorden, så vi ikke vander ovenfra, men i rørene, så det løber ned til rødderne. Så tror og håber jeg på, at der bliver vagtelkyllingevenligt i mit drivhus  :D
Bobwhite har også en spændende adfærd. både kurmageri og andet; pt. er Bob ved at bygge ny rede: han bider græsstrå af og kaster dem over skulderen, så lægger han sig lidt og sørger for at stråene danner en lille skål. De har også rigtig mange lyde til alle mulige forskellige situationer, så der er meget at se og høre på  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Flere hvide Bob White kyllinger.
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2009, 17:42 »
Rolig nu, det er ikke meningen at de skulle bo i det vandland, men mere som et voliere med hus.

Jeg/vi har en lang have og der vil jeg gerne have en havedam, med åløb ned til en anden havedam, over åløbet skal der være en bro og så var det jeg tænkte at sådan et par ville pynte f.eks med et lille tehus og med voliere rundt om.

Mvh Viben

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Flere hvide Bob White kyllinger.
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2009, 18:56 »
Citat fra: Viben schliemann
Jeg/vi har en lang have og der vil jeg gerne have en havedam, med åløb ned til en anden havedam, over åløbet skal der være en bro og så var det jeg tænkte at sådan et par ville pynte f.eks med et lille tehus og med voliere rundt om.

Mvh Viben

Det lyder som en rigtig god ide. Det vil sætte lidt liv i haven.
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2009, 19:03 Fra Finn Jensen »

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Flere hvide Bob White kyllinger.
« Svar #6 Dato: 02 Juli , 2009, 00:02 »
Det lyder som en rigtig god ide. Det vil sætte lidt liv i haven.

Nu er liv i haven ikke lige det der mangler her *f

Mvh Viben