Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.  (Læst 7564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LiseMadsen

  • Gæst
Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.
« Dato: 14 Juni , 2009, 08:17 »
 ???  Vi fik som overraskelse  :o for 1 md siden 2 hønevagtler + en hane. Race? Jeg konstruerede midlertidligt et bur af 2 pallerammer oven på hinanden-lille kanin bur indeni,samt net over.
Placering i hønsegård (orbington-3 høns,1 hane og 9 egne små kyllinger  :D)
Størrelse i vagtel gård:1 km2 incl. bur med halm i. Højde ca 40 cm.
Jorden er tørellerfugtig alt efter vejr.
Særligt den ene høne er nu pillet i hovedet/ eksem?? Den anden syntes jeg der er tegn på det begynder. Hanen er fin.
Mistrives de? Er  buret for lille? KAn de ikke tåle fugtig jord?Skal de have halmi buret. Skal jeg skille hønerne ad?
Jeg har søvnløse nætter-kan I sende et råd/ billede af et godt vagtlebur?
Tak- Lise Madsen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2009, 09:10 »
Velkommen på forum Lise, lad os se om vi ikke kan hjælpe dig med at få success med dine vagtler. *p
Kan du måske prøve at beskrive dem lidt nærmere, hvor store er de? Solsortestørrelse eller måske meget mindre? Hvad farve er de?
Du kan finde en del beskrivelser af vagtler, og også om hvordan man holder dem på Bjarnes side:
http://www.sitecenter.dk/vagtler
Bjarne er også medlem her, og han ved fantastisk meget om vagtler.
Jeg har selv bobwhite vagtler, og dem har jeg i mit drivhus, de er gode til at tage kriblekrableriet. Jeg er endda så heldig at min lille høne ligger på æg og vi har forventet klækning i ugen, der kommer.
Jeg fodrer mine vagtler med en god blanding, som jeg faktisk har købt hos Bjarne sammen med vagtlerne.
De fleste vagtler har det ikke godt med at have våde/kolde fødder, så det er noget, du skal have kikket på.
Nogle vagteltyper har det bedst med at der kun er et par, mens andre trives bedst med flere høner til den samme hane, men det er svært at hjælpe dig med det, når vi ikke ved, hvilken art du har.
Det kan godt være dine vagtler bliver meget stressede at at gå i hønsegården, selvom de har deres egen lejlighed. 1 m2 lyder måske lidt småt, men igen kommer det vel an på hvilken art vi taler om.
Skriv lidt mere så skal vi nok prøve at hjælpe dig. Jeg er som sagt nybegynder udi vagtler, har ikke nogen videre erfaring, men bare læst alt hvad jeg har kunnet finde på nettet + bestilt hjem på biblioteket. Og så har jeg lænet mig MEGET op af Bjarne, han har været uendelig tålmodig og hjælpsom.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Sv: Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2009, 14:21 »
Størrelse i vagtel gård:1 km2
Vi må da ikke håbe de lider af agorafobi de små stakler...  *f

Sorry, - ku' ikk' la' vær'
 *r *r *r
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

LiseMadsen

  • Gæst
Sv: Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2009, 15:55 »
Foreløbig løsning er kaninens løbegård- 2½ kvm2 og 1meter høj. Projekt drivhus2 gik igang-og der flytter de kære små så snart over.Tror jeg sover bedre i nat  ;)

Offline Tommy Nørtoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
  • Rhode Island Red
Sv: Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2009, 13:12 »
Hej lise

Du bor i Odsherred jeg bor i Kr. Sonnerup. Du er velkommen til at se mit vagtelbur som huser 6 hunner og een han. 120 cm langt, 70 cm bredt, 50 cm højt. Buret står på en 80 cm høj bordplade i foderrummet til hønsenes soverum. Tåler ikke træk og fugt.

Da jeg havde dit problem var det fordi jeg havde 3 hanner og den stærkeste hakkede de to andre så læsterligt i hovedbunden at jeg måtte aflive den ene og sætte den anden i et lille karantænebur. Så medmindre der er tydelig stor forskel på fjerdragt for hanner og hunner kunne det tænkes at du har flere hanner. Hvormange æg får du på en uge?

Nu da skaden er sket så skil dem ad og lad dem komme sig i en stor papkasse med låg/net over til sårene heler.

Jeg tager et foto af mit vagtelbur i aften og uploader til svar.

Held og lykke med plejen

P.S. Får vagtelunger inden for de næste 3-4 dage

Landevejen 57, kr. Sonnerup, 4060 Kr. Såby
Med venlig hilsen

Tommy Nørtoft Berntsen

1.3 Rhode Island Red dværghøns, 2.3 Lys Sussex Colombia dværg, 1.6 Japanske Jumbo vagtler sand/spættet

LiseMadsen

  • Gæst
Sv: Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2009, 21:04 »
Kære alle
tak for svar....en vidunderlig hjemmeside :D

Tommy- tak for buddet om besøg i Kr.Sonnerup ( hvor min bror bor!)- Jeg vil bestemt overveje det.Du har dog allerede hjulpet mere end du ander - for mine vagtler er magen til dine -altså Japanske ;D  Kaninburet som de nu er i- er faktisk også som dit  ;D- Dog står det på jorden....læste at de kunne li´at skrabe i jord. Der er tæt tag på buret-men alligevel ryger det nu nok på terassen til drivhuset er klar ( og kaninmor med unger skal i det store bur).
vagtlerne virker allerede mere friske efter at være flyttet-og jeg ser han hannen napper hende i nakken når han springer på-måske han bare er for aktiv. Får 2 æg om dagen fra 2 høner.
Igen tak-Lise

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2009, 21:15 »
Det er altid en dårlig løsning at have vagtler til at gå sammen med høns. Mange vagtelarter er meget modtagelig for de sygdomme som høns kan have.
Det bedste er en tør voliere hvor de har lidt gran grene og andet de kan gemme sig i. Det er også meget vigtigt at de har tørt rent sand at sandbade i da det er den eneste måde de kan holde fjerdragten ren på.
Japanske vagtler er det altid en fodel at have flere høner til en hane og ikke omvendt da hanerne er meget hårde ved hønerne. Hvis der er overskud af haner vil de mishandle hønerne så de til sidst vil bukke under. En hane og 3-4 høner vil være langt bedre.

Offline Tommy Nørtoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
  • Rhode Island Red
Sv: Måske syg vagtel og for ringe bur..... Hjælp.
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2009, 21:35 »
Hej Lise

Fotos som lovet
Med venlig hilsen

Tommy Nørtoft Berntsen

1.3 Rhode Island Red dværghøns, 2.3 Lys Sussex Colombia dværg, 1.6 Japanske Jumbo vagtler sand/spættet