Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min hemmelighed  (Læst 64195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Min hemmelighed
« Svar #30 Dato: 04 Juni , 2009, 22:14 »
Til Marianne.
Meget intresante opservationer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #31 Dato: 05 Juni , 2009, 10:16 »
Det er jo ikke noget, jeg ved noget særligt om, men bare et gæt. Det svarer jo også til at høns kagler, når de har lagt æg, og der siger man jo, at det er for at aflede opmærksomheden fra æggene.
Mange fugle fjerner jo også æggeskaller og ungernes klatter, f.eks. solsorte, også for at der ikke skal blive for meget opmærksomhed om reden.
Endelig kan det jo være, at hun bare ikke kan holde stanken ud så tæt på reden *g
Og ja situationen er status quo, Bob vandrer ensomt rundt, mens hun ligger næsten så flad som en pandekage.
I går fandt vi nogle lækre sorte biller, da vi ledte efter bænkebidere; jeg skal lige love for, at de faldt i god jord hos Bobby *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Min hemmelighed
« Svar #32 Dato: 05 Juni , 2009, 10:24 »
Marianne..

Se der lærte jeg da noget nyt. Jeg har virkelig undret mig over hvorfor de dååååmme høns annoncerede hver gang de lagde æg ..... Eftersom skaden sidste år jo vadede ind og ud af hønsehuset kunne de da lige så godt dække fint op til den med bestik og det hele . Syns et eller andet andet sted godt de kunne gå lidt mere stille med dørene....skaden kom jo flagrende hver gang der var æggealarm.

sidenhed har jeg så valgt at tilskrive det deres manglende ledningsforbindelser under kammen ... sådan noget i stil med .... : Der kom en stor rund ting ud af rumpen på mig ...ÅÅRRHHH HVAAD ??!! ÅÅÅRHH HVAAAD ??!!!

Men det så afledningsmanøvre ... ja flot hvor det virker  *s
Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Min hemmelighed
« Svar #33 Dato: 05 Juni , 2009, 14:16 »
 *g *g *g

*p Du er SÅ skøn, Søs.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Min hemmelighed
« Svar #34 Dato: 05 Juni , 2009, 16:07 »
Forrige år havde jeg en guldfsan høne der kom med et hold kyllinger. Hun kaldte konstant på kyllingerne for at holde samling på dem og hvis hun ikke gjorde det forvilede de sig væk fra hende og klynkede så inderligt.
Sidste år kom min Temich høne også med kyllinger. Da hende og kyllingerne blev flyttet til en voliere satte hun sig i et hjørne og sagde ikke en lyd på trods af at kyllingerne gik og klynkede. Min første tanke var at dette går galt, men i løbet af kort tid fandt kyllingerne hende og efterfølgende var det op til kyllingerne at finde hende og ikke omvendt.
En sådan taktik er meget smart i naturen. En høne der konstant går og kalder på kyllingerne er et godt bytte for et rovdyr og alle kyllingerne vil efterfølgende dø af kulde. I Temich hønens tilfælde er det kun det pjok til en kylling der ikke kan finde hønen der mister livet og den vil formentlig gå til grunde alligevel.
Mariannes forklaring omkring vagtlerne lyder meget fornuftig. Ofte er det ting som folk ikke ligger mærke til, men det gør det ikke mindre spændende at det kommer frem.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #35 Dato: 06 Juni , 2009, 19:24 »
Umiddelbart kunne jeg godt tro at vagtler vil give lyd i forhold til kyllingerne, for når det bare er hanen og hønen, der går sammen, kommunikerer de jo indbyrdes hele tiden. Det ved du vel noget om, Bjarne?  :D
Nu ved jeg godt at det ikke er rigtig pænt at tale om skrukkelorte og vagtelprinsesser i samme sætning; MEN I skulle altså se nogle kæmpe skrukkelorte den lille vagtelhønepræsterer - og ildelugtende, man er slet ikke i tvivl om, at damen har været på potten, for hele drivhuset stinker, så er det bare frem med graveskeen, og få den gravet ned, det er sikkert fantastisk gødning :D.
Hun ligger stadig fint på reden, og jeg har simpelthen ikke set hende af reden siden 5. eller 6. dagen! Selvfølgelig render jeg ikke derovre hele tiden, men jeg er da ret meget i haven, også fordi jeg kikker til mine høns mange gange om dagen, og så er jeg da også lige en smut forbi hønsehuset.
Så den der lysning af nogle af æggene, som jeg drømmer om, forbliver nok en drøm, der er mine wyandotter anderledes medgørlige: jeg kan bare stikke hånden ind under dem og låne æggene, hvis jeg gerne vil lyse dem. *p Så jeg må pænt vente en uges tid endnu, før jeg får at se, om der er gevinst. Hvis nogen skulle være i tvivl, er det meget hårdt og alt for spændende at gå og vente på, at ens hvide bob white vagtler ruger deres kyllinger ud. Jeg er ikke engang helt sikker på hvor mange æg, der er, men jeg tror der er 11. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Min hemmelighed
« Svar #36 Dato: 06 Juni , 2009, 23:32 »
Jeg kan godt forstå, du er spændt, Marianne.  Det smitter lidt.  ;D *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Min hemmelighed
« Svar #37 Dato: 07 Juni , 2009, 08:11 »
Det ikke bare smitter lidt men MEGET, jeg glæder mig vildt til at skulle se dem når du giver kaffe *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #38 Dato: 07 Juni , 2009, 09:23 »
Tak Berit og Lise, det er dejligt med nogle lidelsesfæller.
Nå, jeg må krybe til bekendelse:
JEG ER EN KYLLING!  <G
Ariel var af reden her til morgen, og der er ikke noget prinsesseagtigt over hendes appetit, hun æder som en tærskersvend, utroligt, hvor hun putter det hen, men her var jo min gyldne chance til lige hurtigt at låne et par æg og lyse dem, så det gjorde jeg så IKKE, tænk jeg er så bange for, at der skal gå ged i udrugningen. I virkeligheden ændrer det jo heller ikke på noget, hvis jeg lyser/forstyrrer. Jeg er bare så NYSGERRIG, men altså mere kylling end nysgerrig, så status quo mht. viden om æggenes indhold.
Men godt at se hende oppe og strække ben og få noget at spise og drikke, man kan godt se på hendes fjerdragt, at hun ikke passer sig selv så grundigt som hun plejer.  <F
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2009, 12:08 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Min hemmelighed
« Svar #39 Dato: 07 Juni , 2009, 11:49 »
Jeg tror, du er en meget fornuftig kylling!  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min hemmelighed
« Svar #40 Dato: 10 Juni , 2009, 12:20 »
Hvordan står det til med den lille hemmelighed ?  *e

spændt til bristepunktet på dine vegne...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #41 Dato: 10 Juni , 2009, 15:30 »
Det er jeg også, Lene, overspændt faktisk, det er den mest spændende klækning, jeg har ventet på. *y
Jeg er ikke helt sikker på hvornår hun startede rugningen, men regner med klækning mandag måske. Hun ruger jo 23 dage, og jeg tror hun startede rugning d. 23. eller d. 24. maj. Jeg ved faktisk ikke om man tæller den første dag som dag 1 eller dag 0? Måske ved Bjarne det.  ???
Jeg tror dog så meget på projektet, at jeg har bestilt babymad til levering inden weekenden. Jeg glæder mig helt vildt, og så er Søren ikke engang hjemme, han tager til Indien lørdag og kommer først hjem næste lørdag  :(
Men jeg har stadig brug for gode vibrationer og tanker fra jer alle *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Min hemmelighed
« Svar #42 Dato: 10 Juni , 2009, 15:54 »
 *k for dig. Det er godt nok ved at være rigtig spændene.
Hilsen Vinni

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #43 Dato: 11 Juni , 2009, 21:48 »
Ariel var igen af reden en smut her til aften, jeg kunne se hun havde været af tidligere for der lå en kæmpe stinker.  ::) Det er helt konsekvent, at hun lægger sine klatter længst væk fra reden = lige foran drivhusdøren.
Hun var kun af reden i max fem minutter, og så tilbage igen, og i de få minutter guffede hun bare i sig. Hun er sørme en seriøs ruger *p
Hun ser noget sølle ud i fjerdragten nu, hun har mange små snavsede pletter, men det går vel i orden, når hun ikke skal ligge der hele tiden?
Jeg GLÆDER mig bare så meget!
Bjarne hvis nu hun startede med at ruge d. 23. eller 24. maj, hvornår skal jeg så forvente klækning?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Min hemmelighed
« Svar #44 Dato: 12 Juni , 2009, 00:35 »
Det må give ca. den 17 - 18 juni.