Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min hemmelighed  (Læst 64427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #165 Dato: 22 Juni , 2009, 12:27 »
Tak skal I ha* Jeg fik mig ellers en gevaldig forskrækkelse, da jeg kikkede til dem i morges, for en af kyllingerne lå tilsyneladende livløs i drivhuset. Da jeg tog dem op var varmen fra min hånd nok til at den gav lidt livstegn, så jeg skyndte mig ind, fik den til at drikke et par dråber vand, tror jeg. Jeg satte den under en varmepære  på et viskestykke i en klodskasse og dryssede lidt mad i bunden. Jeg turde ikke sætte vand til den, for jeg var bange for at den skulle komme til skade/drukne.
Den kravlede ind under en fold i viskestykket, så lidt kræfter havde den da.
Jeg kom endda for sent på arbejdet  ???
Jeg har tænkt så meget på den her i formiddag, ville den nu gå til fordi der ikke var vand? Men jeg har jo læst at bob white vagtler ofte klarer sig med det vand de får fra duggen, og jeg havde jo forsøgt at få et par dråber i den her til morgen.
Glad var jeg, da jeg kom hjem til en højt pippende lille kylle, *y den er nu tilbage i drivhuset og jeg *k
Det er selvfølgelig for tidligt at sige om den har klaret sig, men den pilede da hen til sine forældre, så jeg håber - jeg har jo ikke så mange at gi' af  :D
Og Bent, du kan tro det er nogle tidsrøvere, og du må meget gerne komme og se dem, nu har jeg jo set dine små.  8) 8)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Min hemmelighed
« Svar #166 Dato: 22 Juni , 2009, 12:33 »
Puha, det har været drøjt at være nødt til at køre fra den. Kan godt forestille mig, at din koncentration har været på lille barnet og ikke på jobbet.
Håber den er helt fit for fight igen
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Min hemmelighed
« Svar #167 Dato: 22 Juni , 2009, 12:39 »
Ajjj, stort tillykke med de små basser. Det er bare så godt gået af både dig og fuglene. :P
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #168 Dato: 22 Juni , 2009, 14:00 »
Den klarede sig desværre ikke  <W <W <W
Tre tilbage så.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Min hemmelighed
« Svar #169 Dato: 22 Juni , 2009, 14:10 »
Åh, nej. Jeg tænker på, om den måske var lidt svagelig i forvejen. Da du filmede hanen og de 3, lå den vist under fjerene. Måske det var den? Håber de andre er mere livskraftige!!
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #170 Dato: 23 Juni , 2009, 18:38 »
Jeg tror ikke den var svagelig, Marianne, jeg tror det er fordi der er en vis fugtighed i jorden under drivhuset, og så bliver de kolde i løbet af natten. Vagtler kan ikke tåle kolde og våde fødder.
Her til morgen fandt jeg en lille død kylling og en der lå nærmest bevidstløs.
Den sløje tog jeg ind under en varmelampe, og i løbet af 10 minutter livede den op og pippede og pilede rundt, jeg beholdt den inde en god times tid, og satte den så ud til de voksne. Her til aften har de sidste to det stadig godt  :D
Jeg er klar over at jeg har et problem, som jeg ikke rigtig kan gøre noget ved, så længe drivhuset er så nyt, at jorden under det er relativt fugtig.
Jeg kan bare håbe det bedste, og så ved jeg at næste år vil drivhuset være mere tørt. Men jeg er grumme ked af det.
Jeg har talt med Bjarne, og han bekræfter min mistanke om at det er fugt nedefra, der ta'r livet af dem.  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Min hemmelighed
« Svar #171 Dato: 23 Juni , 2009, 18:55 »
Åh nej, nu igen. Jeg tænker om man kunne strø med et tykt lag af noget tørt sphagnum eller lignende, men vandet skal jo stadig fordampe opad...
Jeg håber og krydser fingre, og glæder mig over på dine vegne, at det nu holder tørt og varmt udenfor, så bliver der i hvert fald hurtigt tørt i mit drivhus.
Mvh Marianne

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min hemmelighed
« Svar #172 Dato: 23 Juni , 2009, 19:41 »
Åhh... nej ! :'(
Stakkels dig og vagtel forældrene.
Det er skrækkeligt...
Kan du ikke lave en plads med en flamingoplade som ariel vil finde passende at putte på ?
Velmenende forslag er der sikkert mange af.

Håber på det bedste for de små pus  :-*

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min hemmelighed
« Svar #173 Dato: 23 Juni , 2009, 22:27 »
Ja, nu har de små det forhåbentligt godt i deres vagtelhimmel. De sidste to har været i fuld vigør hele eftermiddagen, og haft det godt, men her ved 18.30 tiden lå den ene og var død, og den anden lå og havde det skidt. Igen prøvede jeg med varmelampe, men uden held.
Det er nok en blanding af fugt, og måske har forældrevagtlerne ikke været helt gode nok til at tage sig godt nok af dem.
Nu er det jo også første gang de prøver.
Jeg er glad og stolt over at det lykkedes at få udruget dem, og jeg synes det var rigtig fine og livlige kyllinger. Jeg kan også se at de var vokset på de få dage.
Jeg håber at forældrefuglene bliver dygtigere næste gang.
Jeg kan ikke sige, hvor trist det er at se sådan en lille livløs vagtelkylling ligge der.
 <W <W <W <W <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Min hemmelighed
« Svar #174 Dato: 23 Juni , 2009, 22:36 »
Åh, Marianne, det er da næsten ikke til at holde ud.  *t  :'( 
Men på trods af de sørgelige nyheder, var det et fantastisk resultat, Bob og Ariel og du - og Bjarne - frembragte, de første naturligt udrugede Bob White vagtelkyllinger i Danmark!  Det skal I alligevel have et flag for:
 <I <M
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min hemmelighed
« Svar #175 Dato: 23 Juni , 2009, 22:39 »
 <W *t  <W *t <W *t <W <W <W

NEEEEEJ, hvor er det da svært at fatte !
Specielt når de har været så livlige.
Så får man virkelig indtryk af det kæmpe arbejde og mange ærgelser Bjarne også møder.
Du har min dybeste medfølelse Marianne.
 *b

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Min hemmelighed
« Svar #176 Dato: 23 Juni , 2009, 23:15 »
Åh nej da. Hvor er det dog trist læsning. Jeg krydser virkelig fingre for, at det kommer til at lykkes for alvor for jer næste gang. Og jeg håber, Bob og Ariel fortsat har det godt

  *t  Op med humøret og på med vanten...
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Min hemmelighed
« Svar #177 Dato: 23 Juni , 2009, 23:27 »
Nej, hvor ærgerligt!!  <W <W *t *t
Mvh Marianne

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Min hemmelighed
« Svar #178 Dato: 23 Juni , 2009, 23:57 »
ØV !!!!!
Med venlig hilsen Søs

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Min hemmelighed
« Svar #179 Dato: 24 Juni , 2009, 02:49 »
ØV ØV.
Det ærger mig meget at det ikke gik godt for dig, men med lidt stædighed er jeg sikker på at det lykkes for dig næste gang.
Dsv. er der ting som jeg heller ikke lige har taget med i beregningerne da jeg ikke selv har erfaring med opdræt af vagtler i drivhus. Jeg har dog også lært lidt af det og kan bedre rådgive de næste der køber vagtler til drivhus.

Men du blev den første der fik kyllinger hos vagtlerne og du har fortjent det foder som jeg sendte dig som præmie i stedet for en flaske rødvin.

Jeg vil godt lige koorigere lidt. Det er ikke det første opdræt af Bob White vagtler i Danmark, men formentlig det første naturopdræt af den hvide Bob White her hjemme.

Et godt råd vil nok være at lave en trækasse med tråd i toppen og træbund og så flytte forældrefugle og kyllinger her i den første ugestid til 14 dage inden de sættes ud i drivhuset.

De høner jeg har haft der har gået med kyllinger har altid gået i en trækasse og det er sjældent at jeg har midstet kyllinger her.