Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Status hos mine Tropeduer  (Læst 4492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Status hos mine Tropeduer
« Dato: 23 Maj , 2009, 00:04 »
Foderforsøg 2008.
Det lader til at jeg er mere heldig med min fodersammensætning til mine tropeduer i år end sidste år.
Sidste år lavede jeg foderforsøg med mine tropeduer. Foderforsøget var lavet udfra det mange af de største fugleparker i verden bruger og på grundlag af en diskussion med Dennis Jensen der har med fugleafdelingen i Givskud løvepark at gøre.
Alt frø blev spiret og kogt for at optimere de gode stoffer i frøet. Når det samtidig bliver kogt frigiver det mange stoffer der bliver lettere omsættelig for fuglene.
Det viste sig at foderforbruget blev halveret med det fedede dobbelt så meget som tørt frø.
Efterfølgende blev rationen afvejet til hvert par duer dog uden at det gav en bedre kondition.
Jeg lod forsøget køre over et halvt år. Resultatet var meget få unger.
Midt på sommeren ændrede jeg til kun tørt frø igen, men da var det for sent og opdrætsresultatet blev minimalt. At jeg ventede så længe skyldes at et foderforsøg skal køre over mindst et halv år for at se resultatet. Både Dennis og jeg var lidt forbavsede over det ringe resultat.

Foderforsøg 2009.
I år er der planlagt et andet foderforsøg, der går ud på følgende.
Der fodres med tørt frø der er en Diætblanding og en Combi blanding der er frit tilgængeligt. Herudover får de en blanding af  halv Avian insektpate og Tovo universalfoder der er tilsat honning.
De får også daglig en spireblanding der er tilsat levertran samt en god portion hakket mælkebøtter hver anden dag.
Duerne har altid adgang til mineraler og grit.

Resultatet har ind til videre været.
   
Bronzevinget due 5 unger og 2 mere på vej,

Australske Topdue 2 unger og 4 par mere der ruger,

Dværgskogger due unger på vej.

Europæisk Turteldue unger på vejr. Sidste år forsøgte de overhovedet ikke på at yngle.

Wonga duerne fælder i øjeblikket.

Grønvinget due har i løbet af vinteren haft flere hold æg som dsv. er gået i stykker under rugningen. Formentlig på grund af D3 vitamin mangel da de hvor de går nu ikke har mulighed for sollys.

Guldøje Zebra duer. Her har jeg har haft en del problemer med at få hunnen til at acceptere hannen en lidt ældre herre. Et par gange har hun plukket ham total skaldet fra hovedet og ned til skulderen, på trods af at hun har siddet og kaldt på ham da de gik i hver sin voliere. Efterfølgende blev de lukket ud i den store voliere og har nu fundet sammen og sidder sammen hver aften uden at hun plukker ham. De er nu flyttet til opdrætsvolierene.
Det har ikke været mulig at finde andre Guløjet Zebra duer  da der kun er få tilbage af dem i Danmark.

Gulnæbet Stålplet duer kure ret flittigt uden at det er blevet til mere. Disse duer er ved at være oppe i årene, men også denne art er meget fåtallige og ved at uddø i fugleholdet. Jeg går og håber på at jeg måske kan finde nogle Stålplet eller Zebra duer syd for grænsen til at supplere op med.

Madagaskar Turtelduer har heller ikke vist det store udover at de ikke har været så meget slagsmål i år som sidste år. Det første par jeg købte her viste sig ved kønstest at være 2 haner. Jeg fik den ene byttet til en formentlig hun der dog ikke er kønstestet. Problemet med denne art er at der kun er en herhjemme der har opdrættet denne art og derfor er alle Madagaskar Turtelduer i Danmark i farmilie.

Udfra de resultater der er opnået med første kuld unger i år, ser det ind til videre ud til at være en optimal foderplan.

Billeder er på vej.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Status hos mine Tropeduer
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2009, 05:49 »
Jeg synes altid det er spændende at læse, når du skriver om dine fugle, Bjarne. Jeg har stadig meget at lære  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Status hos mine Tropeduer
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2009, 10:30 »
Jeg har stadig meget at lære  :D

Det har jeg såmænd også.
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2009, 10:46 Fra Bjarne Andersen »