Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et Guld æg går tabt.  (Læst 16431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #15 Dato: 10 Juni , 2008, 21:26 »
Pokkers også Bjarne - det var da ærgerligt  :(
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #16 Dato: 11 Juni , 2008, 00:00 »
Ja Spiret kogt diætblanding i afvejet i dags potioner, opmadningsfoder, reven gulerod og æble, samt fint hakket grønt var ikke nok, så mit formetlig sidste forsøg i år er Alpha Tokpherol E-vitamin som nu er bestilt.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #17 Dato: 13 Juli , 2008, 20:35 »
Endelig ser det ud til at der er et sund foster i et æg Wongaerne har lagt på det sidste. Jeg var ellers tæt på at opgive for i år da de er gået lidt i fældning, men de gjorde et enkelt æg mere som hurtig blev fjernet og lagt i rugemaskinen. samtidig fik de et ubefrugtet æg fra tidligere forsøg. Et par dage efter gik de af reden som de har gjordt tidligere på grund af at de ikke kan finde en rytme hvor de skiftes til at ruge, og da jeg ikke har mulighed for at bytte partner hos duerne, er rugemaskine den eneste løsning. eg håber at jeg har et par stabile ameduer når og hvis ungen kommer.
Æget er lyst på 4-5 dagen og fosteret har meget klare og tydelige blodåre end tidligere, så det er den største chance der har været til nu for at der kommer en unge.

Det er sådan at der er en i Vejle der har ikke mindre end 7 par i avl. Jeg har bestilt unger hos denne opdrætter flere gange og på trods af at han har lagt lidt unger til, og jeg har besøgt ham efterfølgende hvor alle unger fra det pågældende år var solgt, har han ikke reserveret unger til mig. Jeg har heller ikke hørt om andre herhjemme der har købt unger af ham, så jeg har en mistanke om at han sender dem ud af landet, for at være ene opdrætter herhjemme af Wongaer, formentlig fordi han tjerner nogle penge på denne foretningsgang.
Lidt ærgeligt at nogle fugleholdere opføre sig på denne måde, men sådan er det ofte når det drejer sig om sjældne fugle.
Jeg har heldivis kendskab til at der sidder lidt Wongaer i Holland og vil forsøge at importere nogle ungduer til efteråret, hvis muligheden byder sig, da det er nogle meget skønne duer som jeg gerne så mere udbredt i det Danske Fuglehold end tidligere.   

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #18 Dato: 20 Juli , 2008, 17:10 »
Fosteret i det første æg udvikler sig tilfredsstillende. Der blev dog få dage efter at æget var lagt til rugning konstateret et ganske lille hul i skallen. Dette blev hurtig limet, så der ikke sker en unødig fordampning fra æget.
Paret har efterfølgende gjordt et æg mere, som jeg er meget spændt på at se om dette også er befrugtet. Hvis det er tilfældet må jeg sige at de små 100 kr. som E-vitaminen kostede mig inkl. forsendelse er givet godt ud.
Herom senere.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #19 Dato: 24 Juli , 2008, 00:07 »
Bjarne - det er meget intressant det du har oplevet med e-vitamin!

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #20 Dato: 10 Januar , 2009, 00:12 »
Siden sidst er det lykkeds mig at finde 2 par Wongaer mere. Det er unge duer fra sidste år. Efter 2 år i træk at være blevet lovet et par fik jeg endelig muligheden for at købe et par. Ejeren kom til at sige at hans kone mente at han havde for mange tropeduer og derfor foreslog jeg at jeg ville købe et par mere, der blev afvist men han ville sove på det til jeg skulle hente dem dagen efter. Da vi kom derned var svaret nej, men efter en del forhandlinger før under og efter kaffen, kom jeg med et forslag om at hen kunne få tilbagekøbsret hvis jeg mod forventning skulle af med dem. Det bevirkede at han inviligede i at jeg fik 2 par 1 års duer med hjem, uden en kontrakt ;) . Vedkommende er den eneste der opdrætter Wongaer her hjemme så prisen var ikke til forhandling. Jeg turde i hvertilfælde ikke nævne det.
Så jeg drog hjem som den glade ejer af 2 par Wongaer, samt 1 par Askegrå Jorduer og en overskydende han som jeg stod og manglede, samt 1 par Dværg Skoggerduer. De sidste duer var ikke så svære at liste fra ham. Jeg havde godtnok fundet et par i Holland som jeg havde mulighed for at få hjem, men til en noget højere pris samt der var tvivl om alderen.
Nu håber jeg blot at det lykkes mig at få unger af dem til sommer, så flere kan få glæde af denne store dejlige due.
Alle duerne jeg fik med hjem var meget velpassede og fine, så det er ikke sidste gang jeg henter duer her, da meget af det der udbydes til salg er af meget tvivlsom kvalitet men ofte noget billigere, men der er jo ikke noget ved at købe  et par billige gamle duer der er slidt op for flere år siden.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #21 Dato: 10 Januar , 2009, 08:38 »
sikke da en gyser.
Har du ikke nogle billeder af disse duer, jeg har ikke en klap forstand på duer men vil da meget gerne se billeder af de forskellige :) og da især når det er noget der er så sjældent i DK

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #22 Dato: 10 Januar , 2009, 18:15 »
På den første side er der et billed af en Wonga.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #23 Dato: 10 Januar , 2009, 20:41 »
Hvad skete der med æggene fra i sommer? Det med hul i og det nye, der var befrugtet?
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #24 Dato: 10 Januar , 2009, 21:13 »
Det æg med hul i gik dsv. tabt. Et æg var efterfælgende svag befrugtet efter at jeg var begyndt at bruge Alphathopeferol E-vitamin. De næste 2 æg de lagde var et rigtig godt befrugtet. Men fostret døde dsv. 2 dage før æget skulle klække. Jeg har en mistanke om at det skyldes at jeg lagde ægene i rugemaskine da de har en sær mani med at de begge vil ruge samtidig og dette resultere i at ægene kommer udenfor og bliver kolde, så min eneste mulighed for unger var at bruge rugemaskine til hjælp, men da jeg køre med en luftfugtighed der liger på 23-30 % for at vagtlerne kan klække, har det formentlig været for tørt til Wonga æget og dette har været medvirkende til at det ikke lykkeds. Det var planen at et par hvide turtelduer skulle opfodre de evt. unger der måtte komme. I øjeblikket er det gamle par helt oppe at køre igen og har tabt det første æg i bunden da de ingen redekasse har i øjeblikket, så jeg er lidt i vildrede om jeg skal hænge reden op på nuværede tidspunkt, da jeg synes at det er for koldt og for mørkt til at ungerne bliver optimale. En anden mulighed er at flytte dem til fuglehuset hvor der er lys og mulighed for at sætte varme på. Dette kan også resultere i at de stopper deres aktiviteter og i værste fald går i fældning. Heldigvis er de 2 andre par ikke nær så aktive endnu og det skyldes formentlig at det er unge duer og lige er flyttet.
Ja der er mange problemmer/udfordringer med de kære Tropeduer men glæden er også ekstra stor når det endelig lykkes. Ofte er det et spørgsmål om at finde de rette duer og bruge det rigtige foder til netop dene art. Tropeduer kræver både frugt og grønt samt levende foder for at de trives optimal. Noget mange glemmer når de har med Tropeduer at gøre

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #25 Dato: 10 Januar , 2009, 21:23 »
Tak for orienteringen! Det lyder meget udfordrende, at avle tropeduer og det må være en stor tilfredsstillelse, når det lykkes og det må kræve en stor portion tålmodighed. Glæder mig til at høre nyt om resultaterne!

Jeg tror, at jeg nøjes med at fortsætte mine overvejelser om, hvor hønsehuset skal være og hvilke indbyggere, der skal være i det.  :)
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #26 Dato: 22 Februar , 2009, 18:38 »
Det blev dsv. ikke til Wonga unger i 2008 men det var meget tæt på.

Efter at paret i det nye år havde klatet et par æg der var gået i stykker i bunden af volieren, hængte jeg reden op igen og de har nu formentlig æg igen da der altid er en af duerne på reden. Denne gang ser det ikke ud til at de ruger begge som de gjorde i løbet af sommeren og derfor blev ægene kolde.

 Endelig efter i 2 år at være lovet unger var jeg så heldig at jeg fik mulighed for at købe 2 par unge Wongaer af ham der som den eneste opdrætter dem herhjemme, på nuværede tidspunkt. Betigelserne for at jeg kunne købe dem var at han fik mulighed for at købe dem tilbage hvis jeg på et tidspunkt skulle af med dem.

Jeg var godtnok tilbudt et par i Holland man da ingen kendte alderen på disse duer og de kostede 3200 kr. var jeg ikke så opsat på at hente dem. Ved at man ikke ved hvor gamle de er, kan man risikere at få et par pensioniste der ikke kan yngle mere. Det at de kostede ca. 500 kr. mere end de ungduer jeg købte herhjemme gør dem også mindre atraktive.
Så nu håber jeg på at jeg i år kan blive den første i Nordjylland der opdrætter Wongaer.
Det er under alle omstændigheder hårdføre duer når de får et godt foder, men opdræt er ikke altid lige let med meget store duer.
« Senest Redigeret: 22 Februar , 2009, 19:05 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #27 Dato: 27 April , 2009, 21:18 »
Hvordan går det med dine wongaer?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #28 Dato: 27 April , 2009, 22:37 »
I det tidlige forår lukkede jeg alle 6 Wongaer (de 2 gamle og de 4 nyindkøbte 9 ) ud i den store fællesvoliere.
I starten skete der ikke rigtig noget, udover at de hyggede sig med den megen plads.
Men da det begyndte at blive godt vejr, blev der byttet lidt rundt på parene. Den gamle han fandt en ny hun og den gamle hun en ung han. Dette resulterede i at de begyndte at slås parren imellem. et godt tegn på at de nu krævede teritorie og forsøgte at jage de andre væk.
Jeg har nu flyttet dem ind i opdrætsvolierene hvor de går parvis sammen med et par Australske topduer og et par Bronzevinge duer.
Jeg har lavet nye reder til dem af en 12 liters spand der er kortet ned til 15 cm. og den runde kant i toppen er monteret igen så kanten ikke er så skarp.
Jeg har også fået lavet en sæk redenmateriale. Da vi klippede vores Clematiser ned blev disse hakket i 10 -15 cm stykker. Det lader til at det er et materiale duerne synes rigtig godt om, da de godt kan være lidt aparte med valg af redemateriale

Det ene par Bronzevinge duer havde i det tidlige forår en hun unge, der ikke er helt selvstændig endnu. Jeg kunne godt se når jeg gjorde rent dernede at det var en lille selvsikker dame. Lige fra hun gik af reden kunne hun uden besvær flyve op på pind og hvis jeg forsøgte at rørre hende løftede hun den ene vinge og jeg kunne bare komme an.
Nu hun går sammen med forældrene hos et par Wongaer og et par topduer og om hun ikke er begyndt at jage Wongaerne der ellers nok plejer at kunne svare igen, ved at bruge deres størrelse til at skubbe de andre duer væk.
Det er utrolig så stor forskeld der kan være på unger og det ser ud til at forældrenes omsorg for ungerne er afgørede for hvor selvsikre de blliver resten af livet.

Jeg håber at jeg får held af opdræt af Wongaerne i år da det er nogle chamerende duer og meget smukke på trods af at de ikke har ret mange farver i fjerdragten.
I høre hvis der sker fremskridt med et evt. opdræt. 

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #29 Dato: 27 April , 2009, 22:52 »
Det er første gang, jeg læser denne tråd.  Det er godt nok en thriller, Bjarne.  Jeg glæder mig til at følge med i årets forsøg på at få afkom.

                                        *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk