Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad siger en vagtel og hvorfor?  (Læst 9143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Dato: 27 April , 2009, 09:53 »
Vi synes egentlig vores to sølvvagtler ser ud til at trives. Der er nu styr på fodring efter alle kunstens regler (og vi har ikke haft flere knuste æg). De ser ud til at hygge sig og bliver så småt tammere. Men vi er nu et par gange blevet "opskræmt" af en høj skrige-agtige lyd. Vi troede faktisk først, at det var et hvilkent som helst andet dyr, der hylede op, fordi høgen kom eller lignende, men måtte konstatere, at det kommer fra drivhuset.
Det er øjensynligt vagtelhanen, der indimellem flyver (?!) gennem huset (det er helt alm. - 10 kvm.), mens han laver denne lyd.
Der er ikke umiddelbart noget, der kan have skræmt ham. Der er fred og ro rundt om huset.
Det eneste vi kan komme på, er, at det er et parringskald, men kan det passe? Og hvad kan det ellers være?

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2009, 13:00 »
Hvis han står på jorden og kagler er det for at trække høner til.
Hvis han flyver samtidig med at han kagler er det fordi han er bange for noget, eller har lidt pip i øverste etage.
Det er faktisk en rimelig høj lyd en Kinesisk dværgvagtel kan komme med i forhold til størrelsen. Det lyder noget i retningen af biv biv biv.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Svar #2 Dato: 27 April , 2009, 14:06 »
Du beskriver lyden meget præcist. Det er netop sådan, han siger!

Jeg vil starte med at tro, at han kalder på konen. Måske burde han have en kone mere?
Det almindelige er jo, at man ser vagtler annonceret i par, men er en normal hane egentlig tilfreds med en høne, eller har han bedre af at have to-tre stykker? (Og hvad siger hun?)

Hvis han har pip i kasketten.. så lever vi foreløbig med det  ;D

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Svar #3 Dato: 27 April , 2009, 15:33 »
Havde engang vagtler som volierefugle....dengang blev jeg fortalt at det var meget vigtigt der var flere hunner så han ikke stresser den ene.
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Svar #4 Dato: 27 April , 2009, 16:01 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Svar #5 Dato: 27 April , 2009, 16:50 »
Det er da så stille og fin lille lyd at selv min nabo må kunne leve med den.
Sorry jeg kunne ikke lade være  *f
Skønt link,Finn
MVH Lene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Svar #6 Dato: 27 April , 2009, 17:13 »
Nu er det jo svært at beskrive lyde, men mine bobwhite går og snakker med hinanden med disse lyde:
uuu-vip-uuu, uuu-vip-uuu den lyd siger de begge, og det er den lyd, der minder mig om R2D2; hannen siger også en hurtig sådan lidt kutteragtig dukke-dukke-dukke-dukke-dukke-dukke i serier à en 6-7 stykker.
En enkelt gang har han sagt nogle høje kalde lyde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Svar #7 Dato: 27 April , 2009, 17:20 »
R2D2...  *y
Jeg MÅ ha vagtler.. *o
MVH Lene

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Hvad siger en vagtel og hvorfor?
« Svar #8 Dato: 27 April , 2009, 17:22 »
Det med flere høne er afhængig af hvilke art vatler det drejer sig om.
Kineservagtler, Japanske, Franske og Harlekin vagtler kan til tider være meget hårde ved hønsene og derfor er flere høner i nogle tilfælde en fordel. Problemet melder sig hvis en af hønerne kommer med kyllinger. Dette vil de andre høner sjældent aceptere.

Langt de fleste af de store vagtler er kun en eller max 2 høner en fordel, da de er mere monogame end de oven nævnte. Ofte giver to høner ved en hane af disse arter ofte problemmer hønerne indbyrdes, samt der bliver en skævhed i familie mønsteret.