Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udenlandsk Tumling - Felegyhazer?  (Læst 4680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline May

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
    • Bordeauxgaarden.dk
Udenlandsk Tumling - Felegyhazer?
« Dato: 09 Oktober , 2014, 22:36 »
Godaften herinde i forummet :)

Jeg er helt ny indenfor dueverdenen, men så her for et stykke tid siden nogle duer som straks fangede min interesse ;) - nemlig Felegyhazer.....men jeg kan intet finde om dem, udover racebeskrivelsen på raceduen.dk, samt at de hører under de udenlandske tumlinger.

Er der nogen herinde der kan fortælle mig om denne variant - deres temperament?, eventuelle foderhensyn der bør tages?, en meget aktiv eller rolig due?, og vil overskydende unger være gode på middagsbordet?

Fortæl endelig alt hvad der er værd at vide ;D - og hvilken str redekasse er passende? Er det muligt at se forskel på hanner og hunner?

Mvh May.

Mvh May

4.7 Brahmahøns stor race i Hvid/sort Columbia & mixfarver
5 Felegyhazerduer i rød, gul & blå
Et par Rouenænder
1.2 Dogue De Bordeaux
4.1 Huskatte
1 hest & 6 ponyer
1.2 slaver

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Udenlandsk Tumling - Felegyhazer?
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2014, 10:46 »
Nye har vi alle været før eller siden, men synes kun det er dejligt hvis flere fanger interessen for denne gruppe af dyr.

Felegyhazer er en sød rolig og meget lille race, som synes på størrelse med en solsort pga. det løse fjerlag. Den er meget rolig og tillidsfuld så uden de store anstrengelser vil man nemt kunne få den tam eller imødekommende overfor en.
Før i tiden var det en livlig flyvedue, men nutidens er meget stille og rolige af sig. De er små duer med små næb så undgå bønner og de store ærter og majs. Mindre sorter kan de stadig klare samt fodre deres egne unger op.
Overskuet vil fint kunne egne sig til middagsbordet og hvis de holder kravet om brystfylde som man ønsker er der alligevel mere på dem end man lige tror ved første øjesyn. Dog ikke alle der vil synes der er nok til det er besværet værd. Overskud vil der blive da tegningen ikke er den nemmeste og derfor kan blive en del fejltegnede.

Da de ikke er så store behøver de ikke den største redekasse så svært at sige, men kommer også an på skal der være plads til to kuld og opbygningen af denne.
Ikke nogle direkte kønstegn, men stemmen, kurren og hvor maskuline de er i hoveder kan ofte give en ide.

Håber da at du stadig kan fristes og hvis ikke Felegyhazeren kan leve op til kravene kan der måske findes en anden race der gør?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline May

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
    • Bordeauxgaarden.dk
Sv: Udenlandsk Tumling - Felegyhazer?
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2014, 23:05 »
Tusind tak for dit svar Frank :D

Du kan tro jeg er faldet for Felegyhazeren og har de seneste dage haft travlt med, at lave det gamle hønsehus (legehus) om til et hjem for duerne.
Planen er at de må bo heri vinteren over og når de har fået deres første kuld, så åbnes der op til det naturlige liv i friheden.

Jeg er utrolig glad for du siger, at det er en rolig og tillidsfuld due - og jeg tror også det var deres umiddelbare rolige sind, sammenlagt med deres smukke ydre der gjorde, at de fangede min opmærksomhed med det samme.
Havde ellers aldrig tænkt eller overvejet duer - men efter at have læst side op og side ned her på forum mm, så er det min klare fornemmelse at jeg ikke kommer til at fortryde alt det jeg har sat i værk nu ;).

Det er et hold duer på i alt 5 stk - en voksen hun og 4 store unger som jeg er "faldet" over hos en som tager dyr ind og sælger videre. Der er 3 røde, en gul og en blå. Det passer jo hverken i farve eller antal mht til dannelse af par - og jeg ved jo heller ikke endnu, hvordan kønsfordelingen er.

Men uanset hvad, så er det vel problematisk at have flere farver gående sammen?
Hvis jeg ender ud med, at ville beholde alle 3 farver - kræver det så ikke 3 dueslag eller?

Jeg ved ikke hvor duerne egentlig stammer fra, men jeg lod mærke til at de havde ringe på. Hvor meget kan disse ringe fortælle mig?

Dejlig info du giver omkring foderet :) - Nu har jeg jo høns og fodre med hvede/byg/æglægningsfoder/vispumin mineraler/vitaminer - lidt solsikker og alt godt fra køkkenet. Kan læse at nogle fodre deres duer med det samme som til deres høns.
Hvad anbefaler du, at jeg vælger til Felegyhazer?
Jeg har en pose fuglefrø beregnet til kanariefugle stående, som jeg havde tænkt jeg kunne bruge som "tillidsvækkende hygge", når jeg sidder i deres hus og bruger tid sammen med dem....er det egnet? Og kan du anbefale noget, som er en "sikker vinder" i form af lækkerier?  ;)

Jeg glæder mig helt enormt til at få dem hjem - de er reserveret ;D
Mvh May

4.7 Brahmahøns stor race i Hvid/sort Columbia & mixfarver
5 Felegyhazerduer i rød, gul & blå
Et par Rouenænder
1.2 Dogue De Bordeaux
4.1 Huskatte
1 hest & 6 ponyer
1.2 slaver

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Udenlandsk Tumling - Felegyhazer?
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2014, 00:22 »
Dejligt du stadig er vild med dem.

Husk rigeligt med siddepladser og mindst en til hver når der vil være flest på slaget. Luk også for rederne hvis de sættes op nu så der ikke kommer vinterunger eller skuffende resultater her sent på året for duerne så de måske går lidt i stå når de endelig skal lave unger.

Nu er duer lidt anderledes da visse kombinationer af farver er kønsvisende samt flere farver kan avles sammen og lave rene farver unger. Rød og gul fungere godt sammen samt blå og blåfahlet(også kaldet perlet).

Du må se hvordan de falder ud og håbe på to hele par samt du kan se hvad den sidste er. Så kan du eventuelt finde en mage i anden race og parre ind på indtil den kan få en mage i samme race. Eventuelt blandt de kommende unger. Eventuelle krydsunger kan så slagtes og spises.
Dog kan to hunner eller to hanner godt finde på at danne par hvis der ikke er en af det modsatte køn tilstede og holde sammen med. Dette giver ikke mange unger selvom de gerne vil passe andre pars unger op eller hvis hunnerne har været utro måske lidt ekstra unger i reden per gang.

Jeg ser det kun som et plus at det er forskellige farver eller racer der går sammen i et rum for så kan man se hvis der sker utroskab og dermed være sikker på forældrene. Hvis parrene er parret ordenligt sammen sker der heller ikke så ofte utroskab og derfor ikke noget at være bange for.

Hvis det er nummerringe kan de fortælle hvem den oprindelige ejer var ved henvendelse til DRF. Der vil også være et individuelt nummer samt årstal så du kan se hvornår de er fra. Farver kører ligesom ved hønsene for hvilket år.

Omkring foder har duerne bedre af for lidt end for meget både når det gælder proteinet, men også mængden. Duer er designet sådan at de skal spise så meget som muligt for at kunne klare de svære tider og ved ikke du kommer med foder til dem hver dag. Derfor overspiser de nemt og bliver dvaske og småtykke.
Derfor skal der spises helt op før de får noget nyt. Hvis man synes dette er synd stil et fast trug med byg og giv det andet foder så der bliver spist op hver gang. På den måde bliver de også glade for at se en og mere fortrolige. Køb gerne en god blanding med så mange forskellige korn som vel muligt og så kan du blande det op med byg og hvede for at gøre det lidt billigere. Eventuelt også noget majs om vinteren.
Proteinindholdet skal helst ligge på 12 % uden for ynglesæsonen og 15 % i ynglesæsonen. Der skal være fast mulighed for grit på slaget. Vitaminer og mineraler kan stå fast hvis de er vandt til det. Hvis ikke vil de overspise sig i det og blive forgiftet så der må man holde øje og kende tidligere forhold.

Hønsefoder kan godt bruges i små mængder og hvis større andel helst et voksefoder. Problemet er det kan slide for meget på duerne hvis de får det konstant og opslider dem simpelthen.
Det er et ganske fint foder ellers, men bland det op eller nøjes med det i avlssæsonen.

Olieholdige frø er gode til at få farverne og glansen frem især på en race som Felegyhazer, men for meget og de vil få tynd mave.
Små sorter solsikke og hvid dari er et hit ved vores duer.

Nogle tumlinger kan være så ynglevillige at begge forældre prøver at lægge i reden på en gang imens de har æg og unger hvilket kan gøre de engang imellem træder nogle i stykker eller triller dem for meget så fosteret dør.
Hvis dette bliver et problem så lav reder mindre så der med sikkerhed kun kan ligge en eller prøve og give flere aktiviteter til de andre som badevand og spredt foder på græsset.

Håber det lykkes dig at få noget ud af denne lille fine race.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Udenlandsk Tumling - Felegyhazer?
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2014, 00:01 »
Man kan vist også købe færdigblandinger specielt til små duer også. Natural brande f.eks. sælge det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline May

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
    • Bordeauxgaarden.dk
Sv: Udenlandsk Tumling - Felegyhazer?
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2014, 23:56 »
Undskylder mit sene svar - meen de kære små er flyttet ind - og hold nu op hvor er de kære ;D  /o!

De har virkelig nydt deres vandbad til fulde ;) Ruderne i duehytten har fået en indvendig sprøjtevask.... :P

Hvilket foder anvender du Frank? Eller blander du selv... Er der et foder du kan anbefale? Har kun en land og fritid, samt en møllen her på øen - og ved endnu ikke hvad de har, at byde på. Og vil gerne finde det rigtige foder til dem fra start af.


Der er pt 20 siddepladser og 3 deciderede redekasser - kunne nok godt lave 5 redekasser ud af nogle af siddepladserne, da de reoler jeg har sat op ser ud til, at ville være store nok til dem.
Lyder det fornuftigt nok?

Der var også en anden racedue hvor jeg fik disse fra - en farvedue kaldet Luzerner - hvad kan du fortælle om dem? Ville de kunne gå i spænd med Felegyhazer?

Og så til slut - er der nogle gode bøger du kan anbefale?
Min bibel indenfor hønselivet er jo "den store hønsebog" - ren hyggelæsning på trods af den er læst et par gange nu ;).
Er der en must have duebibel derude? ;D

Utroligt så rolige felegyhazerne er - specielt én af de røde havde intet imod at sidde på min hånd.....jeg er så forelsket i dem og kan da kun undre mig over, hvorfor jeg ikke har fået duer før nu ::)

Mvh May

4.7 Brahmahøns stor race i Hvid/sort Columbia & mixfarver
5 Felegyhazerduer i rød, gul & blå
Et par Rouenænder
1.2 Dogue De Bordeaux
4.1 Huskatte
1 hest & 6 ponyer
1.2 slaver

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Udenlandsk Tumling - Felegyhazer?
« Svar #6 Dato: 13 Oktober , 2014, 23:24 »
Der er mange måder at gøre det på med foder og det der virker for en virker ikke for en anden. Vi køber en blanding hjem med så mange forskellige korn-/frøsorter som vel muligt og blander op med byg og hvede for at gøre den billigere og alligevel ender med en blanding der er bedre end de fleste synes vi selv.
Man skal være opmærksom på at flere af de billige blandinger ofte består mest af byg og hvede og derfor ikke er det store eller vil kunne laves selv måske billigere ved at købe rene vare hver for sig. Lidt at overveje og undersøge hvad man køber.

Synes det lyder fint og en god start med antal siddepladser og redekasser.

Den Schweiziske farvedue Luzerne er også en rigtig fin race, som er fortrolig af sind og derfor nemt bliver tillidsfuld. De er større end Felegyhazerne, men nogenlunde af samme sind så det burde kunne gå.
Luzerner er lidt specielle for enten yngler de som rotter for en eller også vil de slet ingen ting oplever folk for det meste. Så lidt enten eller om racen vil lykkes for en.

Felegyhazeren skal have glansfulde og stærke farver hvor Luzernen alt efter varietet skal have en form for støvlag for den rette farve. Dette støv lægger sig gerne på duer med masser af glans så de kommer til at se lidt matte ud i det. Derfor hvis man vil have begge kan to slag være en fordel for at begge lever op til deres fulde eller acceptere de andre kommer til at se lidt matte ud i farverne.
Man skal nok passe på som ny man ikke gaber over for meget, men sammentidig er duer nemme da man bare kan have et par af hver ;D

Uh bøger den er svær og er lidt inhabil da min far selv har skrevet en. Så nok andre der må på banen i dette tilfælde.

Lyder rigtig dejligt og synes jeg høre dette fra flere der starter op så vi må prøve og få udbredt denne hobby noget mere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen