Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?  (Læst 7227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Dato: 02 Juli , 2014, 10:00 »
Vi får nok snart Japanske Dværgvagtelkyllinger, men aner ikke hvordan man gør dem tamme eller noget. :-\ Nogen der har gode tips til hvad jeg kan gøre? :) Og hvor meget plads behøver en flok egentligt? Jeg ved ikke om jeg vil beholde det flotte forældrepar, for det vil jo blive besværligt at have 2 haner. Sker der noget ved at fjerne forældrene, når kyllinger ikke behøver dem mere? ::)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2014, 20:30 »
Når du nærmer dig dem, så gør det roligt, så de ikke skræmmes. Hav altid lidt guf med til dem, livretter - orm eller andet. Sig en bestemt lyd, som dels forbindes med dig, dels med maden - den må gerne minde om deres egne hyggelyde og kald som de anvender omkring foderet. Væn dem til at dine hænder er imellem dem - og de har noget godt med. Men 'put-put-lille-put-put' virkede på mine jumboer. Det er ikke mange fugle der bliver så tamme at de vil op til dig, det er mest en pattedyrting med alt det klapperi. 
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2014, 12:10 »
Japanske Dværgvagtelkyllinger
Der er noget galt her. Enten er det kinesiske dværgvagtler eller også japanske vagtler...

Japanerne er som oftest lidt lettere at gøre tamme end kineserne, men det handler som altid om mad. Melorme er normalt et hit. Rolige bevægelser. Vær også opmærksom på farven på det tøj du har på. Nogle farver kan gøre dem mere nervøse og utrygge ved dig, men her må du prøve dig frem
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2014, 05:48 »
Kinesiske dværgvagtler så. *e
Hvor lang tid tager det at gøre dem tamme? Vil gerne kunne have dem i hænder, men vi har så mange andre dyr, eller den kunne løbe fra mig, så tør ikke rigtigt. Vi har ventet, ja, jeg ved ikke, i hvor lang tid på de kyllinger og se klækkede de den her nat.

Kunne du sige hvilke farver? Jeg har nok mest af sort og hvidt, men skam også farver som rød, blå, gul, grøn m.m.  ::)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Helle D.

  • Bruger
  • Indlæg: 33
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2014, 10:49 »
Vi har haft kineservagtler i drivhuset 4 år nu og det er ikke lykkets os at få dem mere tamme end at de vil snuppe en melorm fra fingrene og løbe lidt væk og spise den.

Jumbo vagtler har vi også haft en overgang, de var mere tillidsfulde. Ungerne ville gerne sidde på hånden og spise. Min søn gjorde en af dem så tam at den sad i hætten på hans trøje når han lavede lektier.

Ang. farver: undgå rød

1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2014, 15:00 »
Jeg mener også, at japanske, jumbo og jumbo magnum vagtler er langt mere tillidsfulde... Men du kan jo prøve dig frem. Husk blot, at vagtler ALDRIG bliver ligeså tamme som høns og i det hele taget "som høns". Det er ikke mini mini høns, og deres behov er bare helt anderledes end høns...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2014, 15:34 »
Altså, mit mål er bare ikke kunne få dem til at sidde på hånd eller at kunne ae dem, mere behøver jeg ikke. Men hvis de er så besværlige, er det vil ikke det vær. Problemet er bare, at vi ikke har plads til Jumboer, selv om det kunne være hyggeligt med sådan nogle. Vi har et drivhus, men det har været udsat for mange ting og der mangler en rude forneden på døren. Vi kan sætte et hegn foran, men det vil nok ikke være til megen hjælp om natten, når det blæser. Så får de måske træk og dør... :'( Jeg husker ikke om der er flere manglende ruder, men der er i vært fald et vindue. :o
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2014, 16:31 »
Jeg har aldrig fået mine kinesere så tamme, at man kan røre dem. De modigste har hurtigt smuttet frem og taget en melorm fra hånden. Ikke mere end det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2014, 17:01 »
Overvej at sætte nye glas i drivhuset i stedet for net..det vil vagtlerne (uanset art) have meget bedre af :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Hvordan gør man vagtelkyllinger tamme?
« Svar #9 Dato: 20 Juli , 2014, 10:33 »
Altså, hvis de skal i drivhus, bliver det en fremtidsplan, da vi i første omgang skal have alle vores vagtler (med bur) ud i huset, hvor hønsene også opholder sig, de kan hverken se hinanden eller røger hinanden, allerhøjst hører hinanden. :P Dog skal kyllingerne lige være indenfor lidt længere, da det godt være lit koldt om natten. Dog er det meget varmt om dagen. Nogen der ved om de kan tåle en sådan hede, på 35-40 grader. Vi prøver at give dem, der allerede er derude, masser af frisk luft, men det kræver dog lidt blæst jo. ???
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D