Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé  (Læst 17642 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #15 Dato: 07 April , 2014, 10:56 »
Jeg har Jumbo Magnum i drivhuset, og jeg kan slet ikke genkende din beskrivelse af dem som hærgende og larmende.

Mine går ikke engang i de krukker, jeg har sat op med spirer. Det havde jeg ellers forventet, og det kan da nå at komme, men så synes jeg ikke at problemet er større, end at jeg skærmer dem lidt af. Jeg læste et sted, at en plastikpose, hvor bunden er klippet af, trukket ned over planterne holder vagtlerne fint væk, og det lyder da nemt.

En klar fordel ved de større racer, som du også nævner Dan, er, at æggene har en størrelse, der gør dem egnet til menneskeføde, og at man kan slagte og spise vagtlerne, hvis man har lyst til det.

Så jeg mener, at det må være en smagssag, om man er til kinesere eller japanere/jumbo/magnum. Jeg synes ikke, at man kan give en generel anbefaling af det ene i forhold til det andet. Jeg synes tværtimod, at det kan være misvisende at påstå det overfor nybegyndere.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #16 Dato: 07 April , 2014, 12:39 »
Helt enig i at det må være en smagssag hvilken vagtelart man vil have i sit drivhus.Jeg syntes at alle 3 arter er skønne fugle,jeg har dog ikke erfaring med henhold til drivhus,da mit sekskantede er fyldt op med kapilærkasser og bord,så den smule gulvplads er kun lige nok for mig at trampe rundt på.Jeg har dog opdrættes et utal af kineserene med årene,lidt mindre af bob White,og kun kunstig udruget af japanerne.Men det må da være et frit valg,og jeg kender flere som er glad for både det ene og det andet,samt det tredie. ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #17 Dato: 19 April , 2014, 02:22 »
Metmus skrev i forhold til jumboers klatter:
"selvfølgelig gjorde de det, men det var da små bitte nogen, og det har aldrig været nødvendigt at muge ud".

Det lyder godt nok noget uhygiejnisk/ulækkert.

Din antydning af at jumboer skulle lægge lige så små klatter som kinesere - ja, den køber jeg ikke... det strider da imod naturens love.
Selv ved mine 7 små kinesere gør jeg rent ca. ugentligt, og de er jo ikke i nærheden af størrelsen af en jumbo. Ja, 7 kinesere svarer vel næsten til 1 jumbo, men dertil har jeg også selv tidligere haft jumboer i drivhuset (så jeg ved hvor meget skidt de producerer), og det virker som nævnt nærmest naturstridigt, hvis der ikke trænger til blive gjort rent. Man bestemmer selvfølgelig selv, hvordan ens drivhus ser ud... jeg tør dog godt at antage at nystartere går op i deres drivhus og ønsker at holde det pænt.

For i forhold til skidtproduktion vil et forsigtigt bud herfra gå på, at en jumbo laver lidt over 3 kg. skidt om året. Har man f.eks. 1,2 jumbo (hvilket vel er meget normalt), så er der altså om 10 kg. skidt på årlig basis... prøv lige at forestille, hvor meget det egentlig er i mængde!

Så hvordan man end vender og drejer det, så sviner jumboer altså væsentligt mere end kinesere.
« Senest Redigeret: 19 April , 2014, 02:45 Fra Dan Ullerup »

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #18 Dato: 19 April , 2014, 02:40 »
Metmus skrev:
"Alle vagtler/hønsefugle støvbader..også kineseren"

Det du hermed indirekte påstår, er at kinesere ved deres støvbad sviner lige så meget som jumboer.

Jeg må erklære mig dybt uenig.

Jeg har hørt om folk, der ved jumboer decideret havde støv på deres planter som følge af sandbad... jeg har aldrig hørt om det ved kinesere.
Og hvordan skulle en kineser, der størrelsesmæssigt (når vi taler om vagtler) ikke er i nærheden af en jumbo, kunne kaste støvet lige så meget op? - det strider altså mod enhver logik og fysikkens love... og de gælder trods alt også for vagtler:-)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #19 Dato: 19 April , 2014, 02:55 »
Metmus skrev:

"Nu tænker jeg på styrken af 'hanegalet', og der kommer det jo slet ikke i nærheden af en dværghane. Desuden snakker vi stadig i drivhuset, som jo så tager noget lyd af, men det er stadig langt fra så generende, som jeg fornemmer, du mener."

Finn Jensen skrev:
"Jeg har altså overmåde svært ved at tage det seriøst at vagtler larmer! Bob-white har et forholdsvist højt fløjt engang imellem, men ikke rigtig noget som kan genere. Hverken jumbo- eller japanske vagtler siger noget der kan høres bare lidt væk".

http://www.youtube.com/watch?v=_T3KU93FxP4 - det siger vist mere end ord.

At drivhuset skulle tage noget af lyden, forholder jeg mig skeptisk overfor. Tværtimod vil glasset da holde på lyden, så den opleves stærkere (når man er i drivhuset - som jo er det, der er udgangspunktet).

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #20 Dato: 19 April , 2014, 03:04 »
Metmus skrev følgende omkring jumboerne spiser ens planter:
"Det har jeg ALDRIG oplevet, og jeg havde vagtler i drivhuset i 3 år! Jeg havde både tomater, agurker, peberfrugt og vandmeloner...OG vagtler i et drivhus på 7,5 m2!"

Vil gerne se billeddokumentation på at dine vagtler havde direkte adgang til dine planter. For i en anden tråd skriver du, at du havde kapilærkasser + skjulere... eller måske rettere kapilærkasse-"beskyttere" når man taler om jumboer/japanere.

Hvis vi spillede kort, ville jeg sige du bluffede, så nu må du trumfe med billeder :-)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #21 Dato: 19 April , 2014, 03:30 »
Metmus skrev mht. naturrugning ved jumboer:
"Nej Dan :) Bare fordi du ikke har oplevet det, betyder det ikke, at det ikke eksisterer! Mine japanere var knald gode til at ruge og fik det ene år 3 kuld i løbet af sommeren!!!! Og jeg har jo ikke bare været heldig, min veninde fik 2 kuld samme år!"

Nu skal du ikke bytte rundt på tingene.

For modsat dig så bygger jeg ikke det her på, hvad jeg tilfældigvis selv har oplevet eller ej (som du åbenbart selv gør i dine enkeltstående tilfælde). For det mener jeg er en helt forkert tilgang.
Blot fordi det heldige er sket hos dig - så gør det jo ikke jumboer til generelt fremragende naturrugere. En svale gør ingen sommer.

Hvis du tværtimod læser om jumboer vil du generelt møde opfattelsen, at de ikke er gode til at ruge selv, og jeg håber derfor, du vil tage dig tiden til at gøre det? - f.eks. kigge lidt her på forum?

Du kan jo f.eks. starte på s. 1, første indlæg: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3818.0 :-)

Du er vist den første, der nogensinde så klart modsiger Bjarne Andersen... ærgerligt du først gør det nu. For det ville ellers have været en interessant diskussion at følge. Men hvorfor gør du det egentlig først nu? - jeg tænker, der da næsten må være en dybere baggrund end blot at du og din veninde tilfældigvis har været heldige. Sig frem :-)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #22 Dato: 19 April , 2014, 03:33 »
Metmus skrev:

"Det tør jeg også godt, og japanske vagtler/ jumbo vagtler eller jumbo magnum ( som alle tre er af én og samme type vagtel, dog størrelsesforskel) er klart anbefalelsesværdige i drivhuset  /o"

Jeg ser frem til at se, hvad du bygger den anbefaling på - andet end blind kærlighed til dem ;-)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #23 Dato: 19 April , 2014, 03:44 »
Finn Jensen skrev:
"Det er vist også første gang at jeg har set nogen brokke sig over at dyr er for tamme..."

Jeg brokker mig ikke, men påpeger et problem - at man nemt kan komme til at træde på japanere/jumboer i drivhuset. Risikoen for at træde på en vagtel... det synes jeg faktisk er et problem, der bør tages alvorligt:
Har man prøvet at træde på en vagtel i sit drivhus, om det så bare var over dens tæer - ja, dyrets smerte kender man selvfølgelig ikke helt, men alene den følelse man får inde i sig selv, over at gøre noget fortræd man passer på og går op i (ja, bare det at gøre et dyr fortræd). Den følelese er bestemt ikke rar.

I forhold til det med tamhed, så er det nu ikke så ualmindeligt... jeg hører og oplever da jævnligt dyr, der er blevet gjort for domesticeret/tamme - det kan en tur til nærmeste Zoo nok også bekræfte :-)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #24 Dato: 19 April , 2014, 03:50 »
ncj skrev:
"De har nu heller aldrig forstyrret mig når jeg har taget en morfar i hængekøjen.;-)"

I et senere indlæg skriver ncj:
"Jeg syntes at alle 3 arter er skønne fugle,jeg har dog ikke erfaring med henhold til drivhus,da mit sekskantede er fyldt op med kapilærkasser og bord,så den smule gulvplads er kun lige nok for mig at trampe rundt på".

Når nogen skriver noget så forskelligt... ja, så kalder jeg bluff.

Ser frem til du trumfer med billeddokumentation, der viser, at du har hængekøje+jumboer i drivhus - og hvis du endda kan skaffe et, hvor du tilmed sover på det, så vil det være helt fantastisk lol

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #25 Dato: 19 April , 2014, 04:24 »
Vikkelsø skrev:
"Mine går ikke engang i de krukker, jeg har sat op med spirer"

Jeg har på fornemmelsen, at de krukker er så høje/store eller står, så det ikke er oplagt for dem at gå i dem.

For lige at gøre det interne åbent: Vi har jo skrevet sammen andetsteds om dette emne, og jeg har apropos sendt dig en facebook besked (kan se, du har set den), som du endnu ikke har fået svaret på - når du har haft tid til det, så vil jeg selvfølgelig også være interesseret i billeddokumentation fra dig :-)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #26 Dato: 19 April , 2014, 04:39 »
Vikkelsø skrev:
"Jeg læste et sted, at en plastikpose, hvor bunden er klippet af, trukket ned over planterne holder vagtlerne fint væk, og det lyder da nemt."

Et rigtig fint råd - der dog også påviser, det jeg skriver... at jumboer går efter ens planter.

Kan dog ikke lade være med at spekulere over, hvor mange jumbovagtel-sælgere, der giver dette råd til nye købere (og alle de andre råd der burde medfølge mht. jumboer i drivhus)... er der nogen, der giver disse råd? - ja, jeg tvivler :-)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #27 Dato: 19 April , 2014, 04:44 »
ncj skrev:
"Helt enig i at det må være en smagssag hvilken vagtelart man vil have i sit drivhus."

Enig - ligesom det er en smagssag, hvilken familiehund man vil have. Nogen starter med en golden retriever andre en rottweiler... analogien kan de fleste nok godt følge :-)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #28 Dato: 19 April , 2014, 07:03 »
Dan,jeg har haft masser af vagtler,men i voliere.Jeg henviser blot til din holdning angående støj,så bluf er det ikke.Mine vagtler blev holdt sammen med diverse småfugle og parakitter  ,og som skrevet var det ikke vagtlerne der kunne forstyrre min middagslur.Jeg sender nu ingen billeder af hverken mig eller hængekøje,da du må stole på hvad folkene skriver. 8)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #29 Dato: 20 April , 2014, 21:17 »
ncj:

Lige for at opsummere...

Emnet er jumboer i drivhus (og deres støj) - hvortil du skriver, du fint kan sove for dem.

Dernæst skriver du, at du ikke har jumboer i drivhuset - men i voliere.

Men samtidig mener du, at det ikke var bluff (uden yderligere forklaring) - men vil/kan samtidig ikke levere billeddokumentation på, at du har jumboer i drivhuset... og beder mig stole på det, du skriver?

Når du skriver så modsætningsfyldt og skiftene samt ikke vil dokumentere, hvorfor skulle jeg så tro på, at du har jumboer i drivhuset? - for ja, lige nu tror jeg ikke på det, jeg tror det er bluff.

Tror i øvrigt heller ikke på, at du har en hængekøje inde i drivhuset... men det er jo ret underordnet, hvor den er, hvis ikke engang jumboerne er der :-)