Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé  (Læst 17631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Dato: 05 April , 2014, 22:21 »
Her i foråret får mange gang i et drivhus – og måske også vagtler:-)
Der er dog flere grunde til, at jeg ikke anbefaler japanere/jumboer etc. i drivhuset.

Jeg vil i stedet anbefale kinesiske dværgvagtler til drivhuset.

De 4 vigtigste grunde til ikke at have jumboer i drivhuset:
1. Jumboer sviner meget: Jumboer laver så store klatter, at der skal gøres rent efter dem hver anden dag… og det er blot for, at man akkurat kan holde det ud (især om sommeren hvor klatterne også lugter i varmen). Vil du have et beskidt drivhus, skal du have jumboer.

2. Jumboer er altødelæggende: Det være sig tomatplanter eller kapillærkasser - kan det hakkes i, så kan det ædes/ødelægges. De er nogle vandaler uden lige. Læs også her om andres trælse oplevelser:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=18459.msg236092#msg236092 http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=17286.msg156892#msg156892
Og på billedet kan man se, hvordan mine kapillærkasser så ud efter at have haft jumboer i en måneds tid.

3. Jumboer går i vejen: De er så nysgerrige og tamme, at man konstant skal passe på ikke at træde på dem, når man går og ordner i drivhuset (og står i de der trælse yderstillinger). Tag dem op og sæt dem langt væk – 5 sek. senere står de rundt om én igen. Det lyder hyggeligt, men efter syttende gang er det bare irriterende, fordi man så nødigt vil træde på dem. Så gå dog væk.
 
4. Jumboer larmer: Hanen ikke bare fløjter/pipper, men har et decideret kald/gal. Ikke så højt som, når en rigtig dværghane går i gang, men nok til at det forstyrrer roen i drivhuset. Luk næbbet fugl, du pipper ikke – du støjer.

Og der er selvfølgelig også gode grunde til at have jumboer (men ikke nødvendigvis i drivhuset):
1. Jumboer lægger æg, man virkelig kan bruge til noget.
2. Jumboer er altædende, en tør skive rugbrød eller en mislykket risret – de er gode økologiske skraldespande.
3. Jumboer er så tamme, at man godt kan ae dem lige så stille.
4. Jumboer er nemme at slippe af med, da de er store nok til at kunne spises – velbekomme.

Med håbet om god debat :-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #1 Dato: 06 April , 2014, 08:25 »
Stadig langt fra enig, Dan ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #2 Dato: 06 April , 2014, 08:27 »
..og så glemte du naturudrugede kyllinger i drivhuset som et plus!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #3 Dato: 06 April , 2014, 10:30 »
Jeg kender ikke jumbo vagtler men mine japanere trives super godt i drivhuset hvor jeg nyder hannens sang og hunnen kurre  ;D
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #4 Dato: 06 April , 2014, 15:28 »
Fra den anden tråd skrev Metmus:
"Jeg kan slet ikke se det, du skriver! Mine har aldrig svinet i drivhuset, hanen larmer ikke, hvis man betragter det som larm, så 'larmer' en solsort også. De støvbader, og det støver ja.. Men om sommeren har jeg altid blot vasket alle planter ned med haveslangen, ingen problem, og de elsker at gå rundt i den fugtige bund bagefter. Alle dyr spiser af det grønne, og ðt gjorde mine da også, men min bund var konstrueret således, at de ikke havde det store behov for at spise af mine afgrøder. Tamme dyr? Dejligt :) Kineseren hører til i en fuglevoliere, mener jeg..".

Mht. om de sviner - det lyder meget underligt, hvis dine vagtler ikke lægger klatter?!?
De klatter de lægger må i sagens natur rent størrelsesmæssigt være en mellemting mellem en dværgvagtel og en dværghøne - da det er jumboens størrelse. Dertil kommer så deres støvbadning, hvilket jo blot kan være endnu en grund til ikke at anbefale jumboer i drivhuset.

I forhold til galen så kan jeg ikke følge din sammenligning med solsort. For den er decideret ubrugbar (for så kan man jo sammenligne med alverdens fugle). En sammenligning der giver mere mening må gå på dværgvagtel(hane) og dværghøne(hane), og til sammenligning der er jumboers galen tættere på dværghaner end dværgvagtler.

Mht. din påstand om at alle dyr spiser af det grønne - så er det faktuelt forkert. Dværgvagtler er modsat jumboer yderst selektive mht. hvad de spiser, og de vil gå uden om det grønne, hvis det ikke falder i deres smag, dvs. det er langt nemmere at have sine planter i fred - i et drivhus (hvilket er det jeg jo siger:-). Det samme kan ikke siges om jumboer, der er altædende og som flere har erfaret, så æder de rub og stub. Det er virkelig en afgørende forskel mht. drivhuset på dværgvagtler og jumboer.

Og ja, det er dejligt med tamme dyr - men som nævnt er jumboerne for tamme. De fleste der har drivhus skal jo have bundet tomater op, beskåret agurkeplanter og en masse andet, hvor det er yderst upraktisk (når man står i yderstillingerne) at et lille dyr, stiller sig nysgerrigt op og ned af ens fødder (for at se om de kan spises måske). Det er sjovt til at starte med, men har først en gang trådt en jumbo over fødderne, så ved man det ikke er så sjovt alligevel. Dværgvagtler kommer også hen og kan blive utrolig tamme, men så længe man bevæger sig, så vil de holde en behørig afstand.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #5 Dato: 06 April , 2014, 15:42 »
..og så glemte du naturudrugede kyllinger i drivhuset som et plus!


Der må være en misforståelse... for det er da (endnu) et plus ved dværgvagtler - og endnu et minus ved jumboer. For dværgvagtler er bedre til naturudrugning, hvor jumboer er decideret dårlige.

Dvs. det støtter jo kun præmissen om at jumboer (i drivhuset) ikke er anbefalelsesværdige.

Så med sandbadning og naturudrugning er vi kommet på 5½ grund til ikke at holde jumboer i drivhuset - men mit mål var nu ikke at liste alle grundene, men blot at nævne de vigtigste for nystartede.

Berit: Japanere, jumboer etc. er det samme, det er blot et spørgsmål om størrelse. Man kan dog sige at jo mindre fuglen er, desto mindre vil den nok også svine og ødelægge - men den vil dog stadig gøre det. Så jeg tror, at vi hurtigt kan blive enige om, at det først er noget, der har reel betydning i forhold til sammenligningen med dværgvagtler, hvor der er en væsensforskel.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #6 Dato: 06 April , 2014, 16:30 »
En interessant diskution men jeg vil ikke vælge side.Der er plusser og minuser på alle 3 racer .
« Senest Redigeret: 06 April , 2014, 16:44 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #7 Dato: 06 April , 2014, 16:56 »
Tre racer? - nu er japanere og jumboer det samme :-)

Den evt. tredje race der kan komme i spil er Bob White, men det er en årelang diskussion om det overhovedet kan anbefales at have dem i drivhus... nogenlunde enighed er der dog vist om, at det næppe er noget nybegynderen bør kaste sig ud.

Og ja, jumboer har bestemt også plusser ligesom kinesere har minusser (dem er jeg sådan set også inde på)... men i forhold til drivhuset er regnskabet ret klart, og derfor tør jeg godt komme med min anbefaling i forhold til nystartere, da der som nævnt er nogle klare grunde til at fravælge jumboer.

Jeg ved godt, jeg dermed lægger mig ud med dem, der har jumboer - og især dem der sælger af dem... men for mig er det vigtigere at give rigtige svar til hjælp for andre (især nye) end kækt sagt at tække folks følelser eller pengepung ;-)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #8 Dato: 06 April , 2014, 17:13 »
Tre racer? - nu er japanere og jumboer det samme :-)

Den evt. tredje race der kan komme i spil er Bob White, men det er en årelang diskussion om det overhovedet kan anbefales at have dem i drivhus... nogenlunde enighed er der dog vist om, at det næppe er noget nybegynderen bør kaste sig ud.

Og ja, jumboer har bestemt også plusser ligesom kinesere har minusser (dem er jeg sådan set også inde på)... men i forhold til drivhuset er regnskabet ret klart, og derfor tør jeg godt komme med min anbefaling i forhold til nystartere, da der som nævnt er nogle klare grunde til at fravælge jumboer.

Jeg ved godt, jeg dermed lægger mig ud med dem, der har jumboer - og især dem der sælger af dem... men for mig er det vigtigere at give rigtige svar til hjælp for andre (især nye) end kækt sagt at tække folks følelser eller pengepung ;-)

Som erfaren vagtelavler ved jeg godt at japanere og jumboer er samme race.Der er størrelsen til forskel.Pengepung ? : Betyder prisen noget når man kan lide en bestemt race/størrelse ?Om man vil have små eller lidt større racer er vel op til ens temperament ?Min erfaring er at alle de nævnte størrelser er helt fine til et drivhus når de kan få deres behov tilfredsstillet.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #9 Dato: 06 April , 2014, 17:37 »
Så forstår jeg ikke, hvad du mener mht. tre racer - ?

Du misforstår mht. pengepung - prøv at læse hvad jeg skrev igen...

Det handler ikke om prisen på vagtlerne (det har jeg faktisk slet ikke skrevet noget om). Det handler om, at dem der sælger jumboer... jo nok gerne vil sælge flest muligt - men sagen bare er den, at jumboer ikke nødvendigvis er i en nystartet købers interesse, når det gælder drivhuset. Det tør jeg godt melde ud, men jeg har så hellere ikke noget i klemme :-)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #10 Dato: 06 April , 2014, 18:45 »
Fra den anden tråd skrev Metmus:
"Jeg kan slet ikke se det, du skriver! Mine har aldrig svinet i drivhuset, hanen larmer ikke, hvis man betragter det som larm, så 'larmer' en solsort også. De støvbader, og det støver ja.. Men om sommeren har jeg altid blot vasket alle planter ned med haveslangen, ingen problem, og de elsker at gå rundt i den fugtige bund bagefter. Alle dyr spiser af det grønne, og ðt gjorde mine da også, men min bund var konstrueret således, at de ikke havde det store behov for at spise af mine afgrøder. Tamme dyr? Dejligt :) Kineseren hører til i en fuglevoliere, mener jeg..".

Mht. om de sviner - det lyder meget underligt, hvis dine vagtler ikke lægger klatter?!? selvfølgelig gjorde de det, men det var da små bitte nogen, og det har aldrig været nødvendigt at muge ud.
De klatter de lægger må i sagens natur rent størrelsesmæssigt være en mellemting mellem en dværgvagtel og en dværghøne - da det er jumboens størrelse. Dertil kommer så deres støvbadning, hvilket jo blot kan være endnu en grund til ikke at anbefale jumboer i drivhuset. Alle vagtler/hønsefugle støvbader..også kineseren

I forhold til galen så kan jeg ikke følge din sammenligning med solsort. For den er decideret ubrugbar (for så kan man jo sammenligne med alverdens fugle). En sammenligning der giver mere mening må gå på dværgvagtel(hane) og dværghøne(hane), og til sammenligning der er jumboers galen tættere på dværghaner end dværgvagtler. Nu tænker jeg på styrken af 'hanegalet', og der kommer det jo slet ikke i nærheden af en dværghane. Desuden snakker vi stadig i drivhuset, som jo så tager noget lyd af, men det er stadig langt fra så generende, som jeg fornemmer, du mener.

Mht. din påstand om at alle dyr spiser af det grønne - så er det faktuelt forkert. Dværgvagtler er modsat jumboer yderst selektive mht. hvad de spiser, og de vil gå uden om det grønne, hvis det ikke falder i deres smag, dvs. det er langt nemmere at have sine planter i fred - i et drivhus (hvilket er det jeg jo siger:-). Undskyld, så omformulerer jeg mig..alle vagtelfugle "kan lide" grønt Det samme kan ikke siges om jumboer, der er altædende Ikke korrekt og som flere har erfaret, så æder de rub og stub. Det har jeg ALDRIG oplevet, og jeg havde vagtler i drivhuset i 3 år! Jeg havde både tomater, agurker, peberfrugt og vandmeloner...OG vagtler i et drivhus på 7,5 m2! Det er virkelig en afgørende forskel mht. drivhuset på dværgvagtler og jumboer.

Og ja, det er dejligt med tamme dyr - men som nævnt er jumboerne for tamme. De fleste der har drivhus skal jo have bundet tomater op, beskåret agurkeplanter og en masse andet, hvor det er yderst upraktisk (når man står i yderstillingerne) at et lille dyr, stiller sig nysgerrigt op og ned af ens fødder (for at se om de kan spises måske). Det er sjovt til at starte med, men har først en gang trådt en jumbo over fødderne, så ved man det ikke er så sjovt alligevel. Dværgvagtler kommer også hen og kan blive utrolig tamme, men så længe man bevæger sig, så vil de holde en behørig afstand.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #11 Dato: 06 April , 2014, 18:52 »
..og så glemte du naturudrugede kyllinger i drivhuset som et plus!


Der må være en misforståelse... for det er da (endnu) et plus ved dværgvagtler - og endnu et minus ved jumboer. For dværgvagtler er bedre til naturudrugning, hvor jumboer er decideret dårlige. Nej Dan :) Bare fordi du ikke har oplevet det, betyder det ikke, at det ikke eksisterer! Mine japanere var knald gode til at ruge og fik det ene år 3 kuld i løbet af sommeren!!!! Og jeg har jo ikke bare været heldig, min veninde fik 2 kuld samme år!

Dvs. det støtter jo kun præmissen om at jumboer (i drivhuset) ikke er anbefalelsesværdige. Stadig ikke enig

Så med sandbadning og naturudrugning er vi kommet på 5½ grund til ikke at holde jumboer i drivhuset Jeg synes det er misvisende overfor nystartede..og andre for den sags skyld - men mit mål var nu ikke at liste alle grundene, men blot at nævne de vigtigste for nystartede.

Berit: Japanere, jumboer etc. er det samme, det er blot et spørgsmål om størrelse. Man kan dog sige at jo mindre fuglen er, desto mindre vil den nok også svine og ødelægge - men den vil dog stadig gøre det. Så jeg tror, at vi hurtigt kan blive enige om, at det først er noget, der har reel betydning i forhold til sammenligningen med dværgvagtler, hvor der er en væsensforskel.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #12 Dato: 06 April , 2014, 18:58 »


 og derfor tør jeg godt komme med min anbefaling i forhold til nystartere



Det tør jeg også godt, og japanske vagtler/ jumbo vagtler eller jumbo magnum ( som alle tre er af én og samme type vagtel, dog størrelsesforskel) er klart anbefalelsesværdige i drivhuset  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #13 Dato: 07 April , 2014, 07:52 »
Jeg har altså overmåde svært ved at tage det seriøst at vagtler larmer! Bob-white har et forholdsvist højt fløjt engang imellem, men ikke rigtig noget som kan genere. Hverken jumbo- eller japanske vagtler siger noget der kan høres bare lidt væk.

Det er vist også første gang at jeg har set nogen brokke sig over at dyr er for tamme...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Jumboer og japanere i drivhuset - en dårlig idé
« Svar #14 Dato: 07 April , 2014, 07:56 »
De har nu heller aldrig forstyrret mig når jeg har taget en morfar i hængekøjen.;-)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)