Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:  (Læst 16704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helene89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Hej alle  :)

min kæreste og jeg har i længere tid meget gerne ville have høns, da vores nabo har høns og vi hygger os ved at se på dem og fodre dem med brød osv.

Vi ville enormt gerne have kun høns, ingen hane. altså høns til æglægning, men vi vil gerne have hønsene fra så små som muligt, da vi gerne vil have mulighed for at gøre dem tæt knyttet til os, og kælne.
vi vil gerne have 5 forskellige racer kyllinger, en af hver.

kan nogen er jer sige hvornår man med sikkerhed kan se kønnet på disse racer:

Brahma.

Stor Silkehøne.

Wyandotter.

Maran.

Australorps.


håber at nogen af jer har nogle svar. :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2014, 19:55 »
Hvis man vælger nogle af de båndede varieteter hos brahma , så kan kønnet ses når de begynder at sætte fjer på skuldrene
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2014, 20:03 »
Båndede varieteter kan ses rimelig hurtigt og det samme gælder Brune, Guldhalsede, Sølvhalsede og Orangehalsede.
Farver med tværstribningsgen kan for det meste sorteres som daggamle.

Ellers skal man gå efter de kyllinger der sætter fjer først og bliver fuldfjeret over ryggen. Et andet trick der ofte giver et nogenlunde rigtigt resultat kan være når de er fire dage gamle og se hvilke kyllinger der har længst udviklet vingefjer. Hønekyllinger har oftest de lange og hanekyllingernes er korte.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Helene89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2014, 20:30 »
kan alle racer have Båndede varieteter??

ved ikke om det er ok at jeg kommer med et andet spørgsmål på denne tråd, men ville du selv købe kyllinger over dba eller guloggratis?
og hvis nej, hvor ville i så købe dem fra, eller hvor har i købt førhen?

er nemlig i tvivl om det er en dårlig ide at købe dem over sådanne annonce sider

jeg er villig til at give op til 100 kr pr kylling, priserne på dba og guloggratis ligger mellem 20-45 kr pr kylling. og det synes jeg virker enormt billigt for et dyr .

Mvh Helene


Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2014, 20:50 »
Nej det er ikke alle racer der har det, men kunne sagtens laves hvis man ville.

Det kan jeg godt finde på, men man skal passe på og lige tænke sig om. Og hvis man kommer ud til et sted hvor det ikke lige passer med annonce eller andet skal man lade være selvom man er kørt langt.
Dog køber jeg helst privat feks. ved en jeg har set dyrene eller set kvaliteten på en udstilling. Mange lokalklubber vil også gerne hjælpe med at skaffe folk dyr hvis man henvender sig.

Priser på høns er ikke noget særligt desværre og kan derfor erhverves nemt og billigt selv gode dyr. Ikke altid de dyreste er det bedste som man måske kunne forvente.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2014, 20:51 »
Jeg sælger daggamle brahma kyllinger henover foråret..guld/sort(blå)båndet og Hvid/sort columbia farvede. De sælges som daggamle og er ikke kønssorteret. Jeg tar 35 kr. stk.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Helene89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2014, 21:26 »
hej rixen.

skal dog først bruge kyllinger til næste år igen, da vi gerne vil spare op til et godt hønsehus, og alt hvad der skal til. og selvf vide lidt mere om det hele.

når du siger at de ikke er kønssorteret, er det muligt at du ville kunne se hvilke der er hunner og hanner??
vil nemlig kun have hunner, da vi ikke vil have en hane, og jeg vil have det rigtig dårligt hvis vi skulle få aflivet en eller hvad man nu gør. disse høns vi skal have skal ikke kun bruges til æglægning, men osse som kæledyr, vi vil gerne have et godt forhold til hønsene hvor der er mulighed for at kæle med dem, også en af de grunde at vi gerne vil have dem fra så små som muligt så de kan blive trygge ved os :)

har du muligvis osse brahma kyllinger til næste år ved denne tid??  og hvor bor du i landet? jeg selv bor i nordsjælland :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2014, 21:31 »
Hej Helene. Det absolut sjoveste og mest nærliggende, hvis man skal have dyrene tamme, er at få dem fra helt bitte små gule kyllinger. Her kan man desværre ikke se forskel på han/hun, men så snart, man kan se forskel, kan I jo forære hanekyllingerne væk, så I kun har hønsene tilbage.. Men det kræver jo et lidt større startantal end blot 5 stk!! 20-45 kr pr kylling lyder som en nogenlunde pris, og umiddelbart er der ikke noget i vejen med gulgratis eller dba-nogle har gode erfaringer, andre har dårlige.
Alternativt kan I købe dem ved 3-4 måneders alderen eller når nogle af racerne får fjer på skulderen, hvor kønsforskellen kan ses, men normalt kan man se forskel ved denne alder, og der koster de nok 100 kr eller mere pr stk., men odds'ne for at de er tamme, er nok ikke så store..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2014, 21:40 »
Mine kan ikke kønsbestemmes før sent,,jeg satser da på at ha brahma til næste år også..

Men jeg bor i nordjylland  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2014, 22:44 »
jeg har store wyandotter. og vil egentlig sige som de andre :) jeg kan se køn på mine når de er 4-6 uger. ofte noget før. jeg tror dog desværre du får svært ved at finde 5 forskellige racekyllinger på ca samme alder hvor du med sikkerhed kan se køn på dem alle.

så skal du være heldig af finde en avler der har alle racer og har lavet kyllinger samtidig. de fleste har kun en eller et par racer. nogle har samme race i forskellige farver.(som mig selv)

jeg vil dog sige at er kyllingerne vant til nogenlunde menneskekontakt vil de kunne gøres rimelig tamme selv om du ikke har fået dem fra helt bitte små.

jeg er medlem af wyandotklubben, er avler og sælger kyllinger/lidt voksne og rugeæg.  og jeg har både annoncer herinde, facebook, dba.
for mig gør det ikke dyrene mere ringe/bedre om de er til salg det ene eller andet sted. men man skal dog være opmærksom på hvad man køber. sæt dig ind i de forskellige racer, hvordan de skal se ud. så er man rigtig langt, og kan meget bedre selv sortere i annoncerne. for ja der er både uærlige, uvidende og gode avlere.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Helene89

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #10 Dato: 03 Marts , 2014, 23:51 »
hej metmus.

jeg giver dig helt ret, jeg kunne osse forestille mig at de bliver mest tamme når man har dem fra små af.

maja1981:
kan godt se at det bliver svært at finde 5 forskellige racer kyllinger hvor man ved hvad køn de er.

har snakket lidt med kæresten om at vi vælger 1 race som vi bedst kan lide, får ca 5 søde små kyllinger, og håber at de fleste er hunner. og de hanner der måtte være i bundet, kan vi jo sælge/bortgive.
hvor nemt er det at komme af med haner, da jeg meget gerne vil undgå slagtning.?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2014, 07:24 »
@Helene89

På et tidspunkt så bugner markedet (næsten hele året) med haner i overflod af alle mulige og umulige slags, så det er ikke nemt at komme af med dem. Desværre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvornår ved man hvad køn kyllingerne er ved disse racer:
« Svar #12 Dato: 04 Marts , 2014, 21:38 »
hej metmus.

jeg giver dig helt ret, jeg kunne osse forestille mig at de bliver mest tamme når man har dem fra små af.

maja1981:
kan godt se at det bliver svært at finde 5 forskellige racer kyllinger hvor man ved hvad køn de er.

har snakket lidt med kæresten om at vi vælger 1 race som vi bedst kan lide, får ca 5 søde små kyllinger, og håber at de fleste er hunner. og de hanner der måtte være i bundet, kan vi jo sælge/bortgive.
hvor nemt er det at komme af med haner, da jeg meget gerne vil undgå slagtning.?

Du kan nok godt komme af med dem, hvis du giver dem til naboen el lignende... Er der INGEN, der vil have dine overskudshaner...så må du svinge øksen og kaste dem i skraldespanden (selvom jeg synes det er spild af godt kød)..men det er jo eneste udvej, når andre muligheder er udtømt!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling