Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Duer  (Læst 7458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Duer
« Dato: 23 November , 2013, 19:00 »
Hej søger lidt viden om duer.  Vil gerne prøve at have lidt duer der ska være gode flyvere og gode til spise og yngle godt.  Nogle der kan hjælpe med race eller 2.  Kan de bo i er gammelt hønsehus.  Hvor stor ska flyve lem evt være.  Hjælp søges. Nogle som sælger duer i nærheden af 8740

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Duer
« Svar #1 Dato: 25 November , 2013, 11:18 »
Jeg har flyttet dit spørgsmål til denne gruppe, da det nok bare forsvinder i hyggesnakken.

Jeg skal selv have duer (når jeg får lavet et dueslag) og det skal også være duer som er gode til steg og yngel. De skal dog ikke flyve frit hos mig, så de må godt være i den tungere ende.

Jeg har overvejet at prøve et par af lidt forskellige racer, for at se hvad der dur.

Følgende racer har jeg lidt i kikkerten :
Modena, Strasser, Show Racer, Luchs og måske Cauchois.

Men der er jo rigtigt dejlige racer end dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Duer
« Svar #2 Dato: 25 November , 2013, 11:41 »
Super vil lige lure dem af.  :). Er helt blank på race

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Duer
« Svar #3 Dato: 25 November , 2013, 11:47 »
Ellers besøg : http://www.raceduen.dk/ og kig i galleriet der, men pas på det kan godt være lidt "farligt" for der er mange lækre racer og farver.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Duer
« Svar #4 Dato: 25 November , 2013, 12:32 »
Super tak. Mangler et sted man kan se hva de forskellige racer kan og gør. Med at yngle eller flyve osv osv.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer
« Svar #5 Dato: 25 November , 2013, 15:57 »
Der bliver du nok nød til at spørge herinde eller en anden duekyndig for hjælp.

Der er utrolig mange muligheder indenfor racer, så det kan være svært at sige noget specifikt når man ikke kender hvad du synes om. De fleste duer kan spidses og smager godt, men størrelsen er der nogle der også synes er vigtigt og så kan det godt blive lidt svære hvis man vil have de allerstørste.

Farveduer synes jeg er utrolig kønne og flyver rigtig godt og ofte kan de nå et eller to kuld mere end de helt store racer hvilket vel også kan tælle et sted.

Størrelsen og temperament har også noget at sige om hvor mange unger man kan forvente eller antal par man kan holde sammen.

Hvis racerenhed ikke har så meget at sige kan man også starte med nogle brevdue- eller farveduehunner og så sætte en stor kødduehan på. Så er man næsten sikker på mange gode køddueunger. Nogle farvekombinationer vil også kunne fortælle dig kønnet på ungerne hvis det også er noget man vil have som sikkerhed inden man slagter.

Et gammelt hønsehus kan som regel godt bruges alt efter størrelse og hvordan man indretter det. Flyvelemmen skal bare være så stor at en stor aggressiv han ikke kan tage det hele i domæne. De andre skal have plads så de kan komme ud og ind.

Duer bliver som regel sat til salg inde på raceduen, men ellers kommer der også en del til salg på duernes nationaludstilling i Fredericia til Januar.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Duer
« Svar #6 Dato: 25 November , 2013, 20:57 »
Tak Frank. Lige hva jeg ville høre og kunne bruge.  Har tænkt mig brevduer da jeg hører de er nemme. Men ja farve duer.  Kan du anbefale nogle og nogle kød han raver de evt går godt med. Kan se du er fra Hadsten??  Har du evt duer til salg så??

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Duer
« Svar #7 Dato: 25 November , 2013, 20:59 »
Den lem.  Kan du evt sige et cirka mål. Og hvor højt over jorden skal den sidde.   Er helt grøn :-). Sorry

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer
« Svar #8 Dato: 25 November , 2013, 21:52 »
Prøv at søge på en sputnik til brevduer hvad mål den har og hvordan den ser ud hvis du også vil have en nogenlunde kontrol med hvornår de flyver ude og hvornår de skal blive inde.

Duer der bare har fri adgang sætter sig ofte bare på taget det meste af dagen og bliver der. Begrænset flyvning i et begrænset tidsrum kan gøre at de bruger tiden på at flyve i stedet for.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline mikkel andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
    • www.nfdb.dk
Sv: Duer
« Svar #9 Dato: 27 November , 2013, 21:45 »
Thomas , du skal da have brevduer det slår ALT :)

jeg hjælper dig gerne med både anskaffelse af duer og gode råd til slag mv.

se evt. brevduen.dk

Mvh. Mikkel
« Senest Redigeret: 27 November , 2013, 21:47 Fra mikkel andersen »
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Duer
« Svar #10 Dato: 08 December , 2013, 21:00 »
Hej Mikkel sorry det sene svar :-). Ja var også min plan. De skulle være nemme.  Hvordan med slag. Der er jeg lidt uden erfaring. Ja det er jeg sådan set med det hele :-).  Har du duer til salg de bor desværre lidt langt væk. Har et hønsehus jeg kunne lave lidt om eller så har jeg en Skurvogn. Sådan en håndværker vogn. Men hvor stor ska den lem være i due slaget. 

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Duer
« Svar #11 Dato: 08 December , 2013, 21:25 »
For 20 år siden havde jeg nogle strasserkrydsninger, der var masser af kød på nogle blide, rolige fugle, som var nemme at passe. Meget frugtbare, de fik unger hele tiden, så vidt jeg husker - kan det passe de lagde et nyt kuld hver 1½ måned?
Nogle maraner, nogle araucana.