Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler i højden?  (Læst 20939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #15 Dato: 26 November , 2013, 09:12 »
Ville et bundlag med jord i den ene side af buret og sand i den anden være en god ide? Så jeg kan plante noget vegetation i jord siden til dem og de kan sandbade i sand siden? Jeg har selvfølgelig også planer om at lave noget skjul til dem så de kan være i fred og putte sig når de har lyst til det (putte sig *f skulle måske have valgt et andet udtryk, men vagtler putter vel også ;D)
Lige et spørgsmål til;
Bliver de meget opskræmte over lyde? Og evt en kat der sidder og glor på dem? (her er desværre en del katte, men håber på at holde dem ude og væk ved at aflukke terrassen helt, lydende er fordi der er en cykelsti på den anden side af græsplænen, der er for det meste stille, men nogle gange kører folk jo altså forbi på sådan en cykelsti)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #16 Dato: 26 November , 2013, 09:15 »
Ok, det bliver også nemmere at bygge uden ovenlys :) jeg håber virkelig jeg får indrettet det godt til dem så de hurtigt føler sig hjemme :) alle gode råd er meget velkomne!
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #17 Dato: 26 November , 2013, 09:33 »
Cykelstien skal de nok vænne sig til..tror.ikke de er så.glade for kattene, de bliver let stressede de små.dyr!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #18 Dato: 26 November , 2013, 09:36 »
Min erfaring med de japanske er at de trykker sig i vegationen ved fare ,hvorimodkineserne har lettere ved at flagre op,med burstødte hoveder til følge.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #19 Dato: 26 November , 2013, 09:50 »
Ok mange tak :) jeg tror nu heldigvis ikke at kattene bliver er problem med det tredje hegn jeg sætter op så terrassen er aflukket :) men jeg sætter selvfølgelig hegnet op først og holder øje inden jeg anskaffer mig vagtlerne, det er nu også forholdsvist sjældent der kommer en kat forbi på den side af huset, så jeg håber at hegnet er godt nok til at holde dem væk! Har endnu ikke set en kat der gad at kravle over hegnene, de går bare uden om, de dovne dyr.. Så jeg krydser fingre :) hvis kæresten har tid tager vi ud og køber hegn idag :)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #20 Dato: 26 November , 2013, 09:56 »
Fik forresten aldrig svar på om der er et godt sted på Sjælland at købe japanske vagtler? Vil helst ikke tvinges til at købe de billige fra dba osv da jeg har en fornemmelse af at dyrene nok ikke bliver behandlet helt optimalt...
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #21 Dato: 26 November , 2013, 10:40 »
Hvor og hvordan foretrækker de egentligt at lægge deres æg? Altså hvis man lavede skjul til dem i form af nogle kasser med ramper op ville de så ikke lægge æggene der? Efter hvad jeg har læst mig til lægger de deres æg lidt rundt omkring i hvad skjul der nu er tilgængeligt, er det korrekt forstået? Eller er jeg helt forvirret?
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #22 Dato: 26 November , 2013, 10:58 »
Altså hvis man lavede skjul til dem i form af nogle kasser med ramper op ville de så ikke lægge æggene der? 
Hvis det er de japanske vi snakker om, tror jeg ikke du får dem i redekasser. Hos mig lægger de gerne deres æg i et roligt hjørne eller i skjul ved en stor spand jeg har til at stå med sand og et lille dødt træ i til det par nymfer der også er i volieren.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #23 Dato: 26 November , 2013, 11:13 »
Vagtler kan bedst lide selv at finde redemateriale. Jeg plejede at give mine lidt småkviste, blade og kokosfibre. Hvis der er varmt nok, laver de bare en fordybning i jorden og forer den lidt.
De kan flagre op til m. i højden, hvis de bliver forskrækkede.
Det er min erfaring, at vagtler der er udruget i rugemaskine, ikke passer deres æg. Jeg havde ikke problemer med det, efter at jeg kun købte de naturudrugede.
Det er bedst, at de ikke forstyrres hele tiden, når de først begynder at lægge æg.
God fornøjelse :)
Kaviar eller laks med blødkogte vagtelæg. Muf!

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #24 Dato: 26 November , 2013, 11:43 »
Ok mange tak for svarene :)

Hvor er jeg dog fyldt med spørgsmål...
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #25 Dato: 26 November , 2013, 15:08 »
IGEN..vagtler er vilde fugle, dvs de opfører sig SLET ikke som høns mht redekasser osv osv.. jo mere skov agtigt, det er, des bedre trives vagtlerne. De foretrækker jord frem for sand, men en valgmulighed er jo perfekt.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #26 Dato: 26 November , 2013, 15:19 »
Hvilke planter kan man bruge til at skabe en form for miniskov i et bur? Jordbær hører jeg blive gentaget at de er gode til vagtlerne, men jeg synes jo at lidt forskelligt virker mere naturligt en kun en type plante. Da der jo er næsten en meter til loftet (minus jordlaget selvfølgelig) må der jo være plads til noget lidt højere end jordbær :) det kan godt være at jeg er for fantasifuld men vil godt have at de får det bedst muligt, og man bliver kun klogere af at spørge.
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #27 Dato: 26 November , 2013, 15:27 »
Jeg må indrømme at de bur indretning designs jeg har set under min uendelige søgen på viden om disse fantastiske fugle virker mig noget bare. Noget sand et par grene og fodderskåle.. Det lyder kedeligt at være vagtel i de bure...
Jeg vil ihvertfald forsøge at give dem så meget vegetation som muligt ^^ det bedste er jo ikke et bur det ved jeg men derfor kan det da godt være et 5-stjernet vagtel bur ihvertfald! ;D
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #28 Dato: 26 November , 2013, 15:27 »
Her må du igang med at bruge fantasien;-).Nogle små prydsgræsser,og her ved juletid kan man købe nogle små enebær i de fleste supermarkeder.Samt lidt fyrgrene,men husk der skal jo også være plads til vagtlerne.:-).
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #29 Dato: 26 November , 2013, 15:34 »
Ja selvfølgelig det er jo dem det handler om! En vagtels-afstand eller 2 imellem hver plante som et minimum  ;D jeg skal jo også selv kunne komme til at gøre rent derinde :) gider ikke skulle grave igennem et virvar af planter. For mange planter er vel heller ikke alt for sjovt for fuglene.

Ps. Hvilke planter skal jeg holde mig fra? Altså er der noget de ikke kan tåle?
« Senest Redigeret: 26 November , 2013, 16:22 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...