Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler i højden?  (Læst 21031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Vagtler i højden?
« Dato: 25 November , 2013, 11:53 »
Hej alle vagtel-mennesker :) jeg er helt ny her på forum, og det er jeg fordi jeg går og leger meget med tanken om at anskaffe mig vagtler :) japanske vagtler helt præcis - jeg tænker 1 hane og 2 høns. Men da pladsen er lidt træng har jeg selv givet mig ud i et design af et bur (de kommer til at stå indendørs) jeg har bare en del spørgsmål:
1. Vil de kunne finde ud af at bruge en rampe inde i buret? Altså så buret er 2 etagers.. Eller vil de hellere bare have højere til løftet?
2. Hver enkelt "etage" kommer til at måle 80 cm i bredden x 50 cm i dybden x 60 cm i højden, er dette plads nok?
3. Larmer en japansk vagtel hane? (altså som i generer den naboerne?(bor i lejlighed))
4. Er der nogen der bor på Sjælland og i nærheden af Greve/Hundige som har nogle japanske vagtler til salg? Og til hvilken pris? (prisen er lidt ligemeget hvis bare dyrene har det godt osv. Jeg vil godt betale for "kvaliteten", det er så syndt med syge dyr!)
5. Hvilke krav har de japanske til varmen? Jeg har læst mig frem til at de fleste vagtler klarer sig fint med de temperaturer der nu engang er?
6. Kan man evt. Have to høner uden en hane?

Ps. Titlen var en hentydning til buret - jeg bor i stuetagen så det er nærmest som et rækkehus :) har en lille terrasse og en fælles græsplæne.
Hvilket medfører endnu et spørgsmål:
Hvis man indhegner terrassen om sommeren kan de så bruges imod myrerne? ;) der er godt nok fliser, men tænkte at de kun skulle gå derude om dagen og forsigtigt ledes ind om aftenen, uden at stresse dem selvfølgelig (hvilket jeg håber kunne gøres med brug af det hemmelige våben tålmodighed)

Håber der er nogle kloge hoveder derude der kan give mig svar :)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #1 Dato: 25 November , 2013, 13:23 »
Jeg skriver fra min tlf og kan ikle gå tilbage og se alle.spørgsmål, så jeg prøver lige så.godt jeg kan :-) To etager fint til vagtler, det kan de fint finde ud af, så.længe der er ok højt til loftet. Skal de stå inde? HVOR inde? I en garage eller? Hanen galer og den galer, så naboen kan høre det, men det er ikkw vildt højt, nok ikke højere end hvis man havde en undulat eller lille papagøje! Vagtlen er "vild" fugl, selvom man har dem i fangeskab, kravet til dem er derfor en masse bundvegetation, som de kan gemme sig i..fx jordbær planter i et drivhus og så skal de simpelthen være i fangeskab...de kommer IKKE retur efter en tur på terassen.. men habde du dem i et drivhus fx ville de gerne spise myrer dèr. En hane skal nok have min. tre damer, hvis du spørger mig, de er temmelig hårde ved damerne, dog har jeg haft held med naturudrugede vagtelkyllinger med blot et enkelt par! Vagtelhøns alene uden hane er også fint! Håber det gav lidt info, ellers skriv gerne igen :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #2 Dato: 25 November , 2013, 13:55 »
Mange tak for svarene :) jamen de skal være i min stue (lidt utraditionelt det ved jeg godt) og jeg er indforstået med at de støver og deres krav til vegetation :)
Med hensyn til terrassen så havde jeg jo tænkt mig at sørge for at den var aflukket så de netop ikke kunne stikke af. Men det var også bare en flyvsk ide (altså det med terrassen).
Er de 60 cm. Til loftet ok? Synes det er det mål jeg har læst mig til ihvertfald.
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #3 Dato: 25 November , 2013, 15:08 »
Jeg tror at 60 cm.er ok.. I stuen?? Jamen.de stinker jo så.forfærdeligt..altså deres lort ;-) Tror ikke du kan holde det ud i længden. Hvis de skal gå på din terrasse om sommeren, skal du have jordbærnet over hovedet, altså.over alt da de flyver HØJT op, hvis de bliver skræmte..og under åben.himmel plus en terasse, som man har tænkt sig at benytte, er der mange.ting, de kan blive bange for. Og så er der nok ikke så meget vegetation de kan gemme sig i heller.. Til gengæld kan du fint have et udendørs bur i to etager, hvor de kan bo i om sommeren på terassen :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #4 Dato: 25 November , 2013, 15:16 »
Lugter det virkelig så forfærdeligt i forhold til f.eks. En papegøje eller andre fugle man kunne finde på at have i stuen? Jeg har da planer om at gøre rent hos dem en gang om dagen.
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #5 Dato: 25 November , 2013, 16:53 »
Med den burstørelse du har i tankerne,samt at holde dem i stuen,syntes jeg at et par kinesiske dværgvagtler passer bedre.Hvis du insistere på at have japanske vagtler kan du sagtens holde dem på terrassen hele året,blot du sørger for et tørt og træfrit opholdssted.Japanske vagtler er jo tæt beslægtet med europæisk vagtel,og tåler nemt lave temperature.Har du mulighed for at lave en lille voliere på et par kvm.,med lidt bundvegation ,lidt gran/fyrgrene,vil det være perfekt.;-).Som Metmus skriver,2-3 høns flus 1kok.
« Senest Redigeret: 25 November , 2013, 16:58 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #6 Dato: 25 November , 2013, 17:42 »
Og Niels Chr. mente et "trækfrit" område..ikke "træfrit" ;-) De vil nemlig rigtig gerne gå i jord/sand, så de kan sandbade/støvbade..det dur sgu ikke i stuen, tror jeg.. Og ja, de lugter altså mere end alm. burfugle, for de er jo også kødædere, altså de skal have bænkebidere, myreæg, melorme og små regnorme og andre småinsekter..det skal  zebrafinken fx ikke :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #7 Dato: 25 November , 2013, 17:43 »
Men jeg mener nu stadig, at man får mest ud af japanske, hvis man vil æde deres æg.. Ellers er kinesiske også sjove :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #8 Dato: 25 November , 2013, 17:51 »
Selvfølgelig trækfrit.;-).
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #9 Dato: 25 November , 2013, 18:11 »
Jeg har haft vagtelkyllinger til og gå i garagen under varmelampe, og ja de lugter meget. Hanerne siger høje lyde , men en helt anden slags lyd end høns eller andre voilierefugle. Hvis jeg var dig ville jeg lave noget til dem udendørs, de er ikke ret behagelige indendøre
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #10 Dato: 25 November , 2013, 20:16 »
Hmm.. Det må jeg lige tage til eftertanke så :) tak for alle de gode råd :) men hvordan kan man gøre det muligt at have dem i bur udenfor og samtidig uden træk? Jeg er nemlig ikke sikker på om min terrasse er specielt trækfri da der kun er hegn på 2 af siderne og så åbent ud til græsset. Men jeg kunne måske stille dem med front mod huset, så tror jeg det bliver ret trækfrit.. Hmm... Jeg skal vist ud og måle op :) har ikke den største terrasse jo... Men jeg giver ikke op! ;D de virker nemlig som nogle skønne fugle sådan nogle vagtler!
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #11 Dato: 25 November , 2013, 21:57 »
Vagtler ER skønne :-) De fleste sætter ca 20 cm højt plexiglas rundt i kanten af buret..så får de stadig frisk luft, men det trækker ikke.. I den kolde vinter ville jeg nok vælge fuld plexiglas på alle 4 sider!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #12 Dato: 26 November , 2013, 08:31 »
Jeg regner med at det bliver et bur ala et kaninbur, altså af træ, og med en låge af net. De vil alligevel ikke få så meget ud af at kunne se ud af siderne eftersom de skal stå med et hegn på to sider og en mur på den tredje... Men jeg kunne måske give dem soltag ;D så de kan se himlen, selvom jeg ved ikke hvor meget vagtler går op i at se på skyer  ::) men det vil selvfølgelig give dem noget bedre belysning :)
Jeg skriver de mål de vil kunne få på terrassen senere idag når jeg har målt op :) tror de vil få ca. 1 meter til loftet, måske lidt mindre, men det er vel også rigeligt højt til dem ik?
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #13 Dato: 26 November , 2013, 08:56 »
Okay målene kommer til at lyde på 90 h x 160 b x 100 d, hvordan lyder det til to japanske høner? Og evt. En kok?
« Senest Redigeret: 26 November , 2013, 09:00 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i højden?
« Svar #14 Dato: 26 November , 2013, 09:02 »
Super fine mål..men husk, at det er vilde fugle, vi snakker om.. De vil absolut ikke nyde himlen, for himlen er fyldt med rovfugle mv.. Det gik lige, da jeg havde dem i drivhuset,men der var også masser af bundvegetation plus små træer, buske og høje planter. Men derfor er det godt nok, at du kan se ind.og de kan se ud, så de vænner sig til dig, så de IKKE flyver op, når du åbner for dem, men i stedet.løber hen bag et stykke gran el lign.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling