Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægningsfoder og døde høns  (Læst 1019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Æglægningsfoder og døde høns
« Dato: 04 November , 2013, 13:12 »
Da jeg skulle starte som hønseejer for mange år siden, købte jeg nogle store kyllinger ved en bonde.
Han advarede mig mod at bruge æglægningsfoder, før de havde lagt mindst 5 æg, for ellers kunne de dø. De skulle være voksne nok først. Det råd har jeg fulgt og ingen af mine unghøns og andet fjerkræ er døde i startfasen af æglægningen.
Vi prøvede det ene år, at give æglægningsfoder i den ene hønsegård og ikke i den anden med høns fra samme kuld. Der var næsten ingen forskel, så nu bruger vi det slet ikke.
Foderet skal efter vores mening være så tæt som muligt, som det naturen byder dem på. De lagde jo også æg, før foderstoffirmaernes kemikere lavede blandingerne.
Når flere af dem kan lægge 200 til 230 æg om året uden færdig foder, så må det være godt nok.   

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Æglægningsfoder og døde høns
« Svar #1 Dato: 04 November , 2013, 19:38 »
Måske har det også noget at gøre med hvilken race det er. Jeg læste om de forskellige racers forskellige vitaminbehov her den anden dag.

Mine høns gider ikke at spise færdigblandet foder, så derfor holdt jeg op med at give dem det i en periode. Men så gik blommerne i stykker da jeg slog helt friske æg ud på panden. Da de så fik deres færdigblandede foder gik det i orden igen. Holdbare blommer der ikke flød ud.

Det kan være et tilfælde. Under alle omstændigheder skal det blandes op med noget hjemmelavet ellers får jeg dem ikke til at spise det.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race