Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig opstart af rugning  (Læst 48734 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Endelig opstart af rugning
« Dato: 15 Marts , 2009, 18:06 »
Jeg har idag endelig fået rugeæg.
Rugemaskinen er pudset af, og startet op, så nu venter jeg bare på, at den kommer op på temperatur, og viser sig stabil.
Jeg har fået 30 æg fra racen Legbarfarvet Orpington, af en god stamme, og glæder mig vildt til at se, om det lykkes for mig.
Jeg ruger tørt indtil 19 dagen, og fylder så vand på.

Hvis der er nogen, der er interesseret i at se, hvordan den ser ud, kan den ses på Orpington klubbens hjemmeside på dette link http://www.orpington.dk/

Vil prøve at følge forløbet op her, med billeder, hvis jeg ellers kan få mig taget sammen, *gg

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2009, 18:14 »
Held og lykke med projektet, vi glæææder os til billederne  ;)
Mvh Marianne

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2009, 18:23 »
Det lyder meget interessant..med de legbarfarvet..dem ser man jo ikke så tit..må man spørge hvor du fik fat i de rugeæg..(sådan nogle vil jeg altså også gerne ha fingerne i..)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2009, 18:30 »
Pøj pøj Børge, min succes med gul orp var ikke så godt, så jeg har bestilt guldsortrandet, for dem du har har jeg ikke kunne finde  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2009, 18:58 »
Rixen: Jeg har købt hos ham der har lavet farven, men har også måttet vente længe på det, hørte på dem første gang for et år siden. (Er at finde på Orpington klubbens hjemmeside, under legbarfarvet)

Berit: Håber det går bedre denne gang så. Det er jo ikke altid tingene går lige efter bogen, og heller ikke sikkert det gør det for mig, jeg er jo ikke så vant til at ruge på maskine, har jo haft mine økologiske rugemaskiner, men det passer ikke lige sammen nu. Har også kun en Silkehøne tilbage, og så Asta, men bliver Asta skruk her i nærmeste fremtid, flytter jeg nok nogle af æggene under hende.
Silkehønen, jeg har tilbage skal desværre aflives, har haft noget virus på besøg, og det har skadet hende, hun tager føde til sig, men opfører sig ikke helt normalt, så desværre må hun væk.
Jeg har også enkelte høns, jeg skal af med på et senere tidspunkt, 3 Blomsterhøns, to kyllinger af samme, og en silkekylling og så hanen i hvid, det regner jeg da med.
Om så det skal være silke igen, eller noget andet, ved jeg ikke pt.
Rugemaskinen har allerede stabiliseret sig, så det ender nok med, at jeg putter dem i i aften.
« Senest Redigeret: 23 Marts , 2009, 23:16 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2009, 19:35 »
Så er æggene kommet i maskinen.
Der kunne være 30 æg ialt, og de kunne stadig rulle, så pladsen er brugt fuldt ud.
Bliver spændende at se, hvad der kommer ud af det.

Jeg fodrer jo med daggamle kyllinger til kattene, altså dem der bliver sorteret fra ved klækkerierne, og deres rugemaskiner indeholder 12.000 æg, det er godt nok noget af en maskine, og dem har de flere af, samt klækkere, de bliver flyttet over i, på 19 dagen. Godt man ikke skal til at tømme sådan en maskine, *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2009, 19:59 »
Ham du købte de legbarfarvet orpington af..nævnte han noget om hvor god befrugtningen var hos dem. Jeg synes, ikke mine orp. æg er optimalt befrugtet..det var rart at høre om det kun er mine orpington det er galt med..selvfølgelig ved jeg godt, at de mere "lette" racer er nemmere at kunne regne med..meen alligevel bliver man jo skuffet når, der skal sorteres fra i rugemaskinen..tør ikke på nuværende tidspunkt at sælge rugeæg, netop pgr. befrugtningsprocenten..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2009, 20:22 »
Vil lige sige, at Åsa fra Sverige herinde også har legbarfarvet orpingtoner og 3-farvede orpingtoner. Jeg har haft købt rugeæg fra hende og kan varmt anbefale hende  ;)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #8 Dato: 15 Marts , 2009, 22:18 »
Tak for oplysningen..det er noteret i min lille hønse-huskebog..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2009, 22:53 »
Jeg ved, at der er stor forskel på klækkeprocenten stammerne imellem.
De æg jeg har fået er fra en stamme, der klækker godt.

Åsa har sikkert også fået æg fra ham der har lavet farven, da den ikke er så udbredt endnu. Han var forøvrigt i TV sidste år, med indvielsen af hans nye hønsehus, det er rigtig flot, og stort. jeg tror, der er plads til at have 12 - 14 stammer i huset.
Han har også gule Orps, meget flotte, og er meget kendt med sit opdræt, har vundet rigtig meget, bla. Europamesterskab.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2009, 12:53 »
Jeg har også haft legbar farvede orp.
Tror nok at jeg købte dem af min hønsefoder leverandør i Fredensborg. Han har ikke høns mere.
Det er en meget smuk fjerdragt.
MVH Lene

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #11 Dato: 23 Marts , 2009, 23:13 »
Tak for det, Lene, om farven.

Nu er der lyst æg for første gang, på 8'ende dagen.
Nu er jeg jo ikke verdensmester i dette, men 4 æg ud af 30 var der overhovedet ikke noget at se i, og nogle stykker er mistænksomme, men de har fået lov til at ligge i rugemaskinen, det koster jo ikke ekstra, til næste gang der skal lyses.

Min blandingshøne, Asta, er blevet skruk, så hun får nok en 7 æg, når jeg lige får renset ud, og desinficeret nede i mit kælderbur. Det er jo kanont at få en hønemor, og hun er rigtig god som kyllingefører. Det betyder også, at jeg kan lægge de sidste kyllinger fra maskinen ned til hende, når de er ruget ud.

Er der en herinde, der kan give mig svar på, hvor mange kyllinger en mellemstor bred høne kan passe af kyllinger, og holde varm?

Jeg er ret sikker på, at der maksimalt kommer 20 kyllinger, og sikkert også lidt mindre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #12 Dato: 23 Marts , 2009, 23:30 »
Hvis det ikke er alt for koldt i vejret så kan en forholdsvis stor høne godt passe 20 kyllinger. Men hvis den skal passe 20-25 stk. så skal det jo altså heller ikke være for koldt når de alle ikke kan være under hende mere.
Som en lille huske regel så er der "nogen" der siger at en høne kan passe dobbelt så mange kyllinger som den selv kan ruge ud.
Om ikke andet så kan du da sætte din kyllinge moder i nærheden af flokken og se om der er nogen der benytter den.
 
Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #13 Dato: 24 Marts , 2009, 00:41 »
Hej Danny, og tak for dit svar.

De får lov til at gå i kælderen, nok de første 3 uger ihvertfald, så er det nok blevet varmere i vejret.
Jeg tror som sagt heller ikke, der kommer 20 kyllinger, så skal jeg da være særdeles heldig.
Jeg vil se, om ikke jeg kan få det stillet an sådan, at jeg har varmepladen lige i nærheden af Asta, og så holde øje med, om der er nogle af dem, der benytter denne istedet.
Regner med at desinficere buret imorgen, og så tage hende ind, når det er blevet tørt, sikkert først iovermorgen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Endelig opstart af rugning
« Svar #14 Dato: 24 Marts , 2009, 05:42 »
Det er en god ide at sætte varmepladen, ved siden af. For nogle år siden havde jeg en høne, der passede omkring 50 kyllinger. Jeg havde hængt varmelampen op i et lille rum sammen med hønen. Det var faktisk rigtig sjovt at se, hvordan kyllingerne skiftedes til at være under hønen og under lampen. Hønen lagde sig lige uden for varmen, så kyllingerne kunne smutte lige fra hende og ind under varmen fra lampen, men alle kyllinger fik jo undervisning i at skrabe osv.

Da de blev større og kom udenfor, kikkede folk godt nok lidt på hende og alle "hendes" kyllinger og spurgte undrende - med store øjne, om hun virkelig havde ruget alle de kyllinger ud selv  ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr