Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kalkunkød smager af svin  (Læst 18436 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tenna1972

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 89
  • er kok,men kun af proffesion og ikke i hønsegården
kalkunkød smager af svin
« Dato: 15 Oktober , 2013, 14:12 »
er der noget om snakken at kalkuner fodret med svinepiller smager af svin?.hvis ja, hvor lang tid før slagt skal jeg så fodre med hønsefoder/ kalkunfode
indehaver af:
1,3 blå maran
0,2 farverolles-laksefarvet
1,0 cavalier king charles spaniel
0,1 alm huskat

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2013, 17:35 »
Min erfaring er at høns og særligt ænder ,der bliver fodret med hønsefoder, får bismag.Derfor fodrer jeg kun med hvede og brød,de sidste 14 dage før slagt.
Da alle fugle går sammen,påvirker det æglægningen negativt.

Spurgte i foderstofforretningen om det kun var mig,der følte bismag af foder.manden sagde,at der var mange andre der også mente det.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2013, 19:10 »
jeg foder mine slagte dyr med salt, peber og andre krydderier, så er de klar til grillen lige efter slagting. en anden fordel er at krydderier er i hele dyret og ikke kun på skinnen ... LOL...

jeg kan ikke smage forskellen om min slaget dyr har spist grisepiller eller korn..
   

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2013, 23:34 »
Svinepiller indeholder vel ikke svin!?!?! Så kan hønsene eller ænderne jo umuligt smage af svin ;-)

Desuden mener jeg, at de fleste foderpiller, om det er til høns eller svin primært indeholder hvede (eller ihcertfald korn) og/eller majs, da det jo er det billigste at producere :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2013, 23:41 »
Mine svin får kun svinefoder, og de smager i hvert fald af svin.  ;D

At fjerkræ fodret med svinefoder skulle smage af svin er noget vrøvl. Hvorfor skulle de det???

Svinefoder er primært kværnet korn. Der tilsættes forskellige ting som soya, vitaminer og mineraler, for at optimere tilvæksten. Men hvor skulle smagen af svin lige komme ind??
Mvh
Erik Andersen

Offline tenna1972

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 89
  • er kok,men kun af proffesion og ikke i hønsegården
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #5 Dato: 16 Oktober , 2013, 05:48 »
syntes faktisk de spydige kommentarer er upassende....todde har også hørt rygtet, så troede der var nogen der kunne give et kvalificeret svar blandt brugerne herinde....
indehaver af:
1,3 blå maran
0,2 farverolles-laksefarvet
1,0 cavalier king charles spaniel
0,1 alm huskat

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #6 Dato: 16 Oktober , 2013, 07:08 »
Synes emnet er meget interessant. Det er jo en kendt sag at dyr for en ekstra smag af det de spiser. Rensdyrene feks.der lever af lav og mos.  Og har også hørt at franskmændene fodrer deres kaniner med krydderurter et par uger inden slagt. Og jeg købte en and der smagte af fisk. Jeg synes også der er forskel på den ene svinesteg og den anden i smag. Så jo jeg tror bestemt der er noget om snakken. Derfor synes jeg stadig det er sjovt med de andres kommentarer. Men nok irriterende når man ønsker et klogt svar.

Jeg skal slagte kyllinger om et par uger og spekulerer på om jeg skulle ændre deres foder op til slagt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #7 Dato: 16 Oktober , 2013, 09:15 »
WTF er der så heller ikke høns i hønsefoder eller heste i mit hestefoder - man kan da ikke regne med noget længere LOL

Narj, seriøst synes da det er et meget relevant spørgsmål :-)

Det jo en kendt sag at griseracer i sig selv også smager forskelligt - så det lyder vel meget muligt at det vi forbinder med smagen af svin, er en blanding af den industrielle svinerace + smagen af majs, hvede, soya og hvad der ellers traditionelt er meget af i foderet.
Hvis man forestiller sig at eksempelvis soya giver en lille bismag i svinekødet, så kan det jo sagtens være at det ville kunne smages i fjerkæene også og at man så ville forbinde det med smagen af svin ?

Nogle mennesker har meget veludviklede smagsløg der kan adskille de forskellige smage og ligefrem detektere hvilke krydderier etc. der er i en ret, mens andre er lykkeligt uvidende og kun kan smage én smag, nemlig det samlede resultat.

Vi ved jo også alle at vores dejlige æg smager bedre end supermarkedets kønsløse industriæg, og det er vel foderet ...

Tilbage til spørgsmålet, jeg har i mine slagtedyr ikke bemærket bismag af deres hønsefoder (mine slagtedyr får voksefoder fra hornsyld mølle + hvede, byg og majs), men generelt er det jo sådan at bismag fra et foderemne kan være der længe, især hvis dyret har sat fedtlag (smag lagres kraftigst i fedtlaget), så hvis jeg havde mistanke til at mit foder gav bismag ville jeg nok helt skifte og ikke bare ændre foder de sidste uger inden slagt.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #8 Dato: 16 Oktober , 2013, 19:55 »
Jamen,jamen,aallleee ved at for.eks får tager smag af det græs og de urter de spiser,og mange jeg kender giver ikke kraftfoder den sidste tid inden slagt af fårene.
Nu var spørgsmålet om kalkuner smager af "svin"når de bliver fodret med svinefoder.Hvorfor dog ikke,for svinene smager vel også af det foder, de får.
Skal først slagte kalkuner om nogen dage,så har ikke erfaring med dem,men særlig ænder er det ingen sag at ødelægge i smagen,hvis de får meget kraftfoder inden slagt.Det er så min erfaring.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #9 Dato: 16 Oktober , 2013, 23:02 »
syntes faktisk de spydige kommentarer er upassende....todde har også hørt rygtet, så troede der var nogen der kunne give et kvalificeret svar blandt brugerne herinde....

De spydige kommentarer må jeg have overset. Irriterende, men man når jo ikke at læse alt.  ;D

Men jeg så da flere kvalificerede svar. Og synes egentlig også at jeg selv bidrog med ét. Men det er selvfølgelig et spørgsmål om hvordan budskabet modtages.

Jeg skal prøve at udtrykke mig tydeligt/tydeligere.

Jeg opdrætter/opfeder et par svin et par gange om året. De opfedes på svinefoder købt hos en landmand der opdrætter/opfeder svin til industrien. Hovedbestanddelen af foderet er korn, primært hvede. Der tilsættes vitaminer, mineraler og muligvis lidt soyaskrå til foderblandingen.

Kødet på disse svin smager som svinekød gør normalt, men da grisene har meget bedre plads at røre sig på, end det er tilfældet for industriproducerede grise, er forholdet mellem kød og fedt helt anderledes. Men grisene smager ikke af korn, soya eller lignende.

Hvad laves hønsefoder/piller af?

Hovedbestanddelen af foderet er korn, forhåbentlig en blanding af byg og hvede (måske majs). Der tilsættes vitaminer, mineraler og muligvis lidt soyaskrå.

Hvis nogen påstår at jeg nu begynder at gentage mig selv er det helt rigtigt observeret.

Og hvad prøver jeg så at sige?

En blanding af korn, mineraler og vitaminer (evt tilsat lidt soyaskrå) er næppe afgørende for smagen af det endelige produkt.





 



 
Mvh
Erik Andersen

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #10 Dato: 17 Oktober , 2013, 10:14 »
Man skal bare lige passe på med fiskemel, det er ikke rart at æg og kød smager af industrifisk. Sidst jeg fik fat i kyllingefoder var der fiskemel i, det fik de andre høns ikke noget af,

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #11 Dato: 17 Oktober , 2013, 10:35 »
mine grise smager jo ikke som de Soya pumpede, i køledisken, om det er race , miljø eller fodder ved jeg ikk, men de får ikk svinefodder, mine ænder der gok på græs var klart kraftigere i smagen end nogle jeg byttede mig til der var fedet op indendørs i stald,

så jeg tror fint en Soya pumpet kalkun. kan være ligeså smagløs som en Soya pumpet gris!!!!

Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #12 Dato: 17 Oktober , 2013, 12:11 »
En gris får ikke mere soya end den skal bruge.

Da soyadet ikke er direkte billigt

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #13 Dato: 17 Oktober , 2013, 14:53 »
Jeg mente nu heller noget spydigt med min kommentar og er da ked af, at man ikke lige kan stoppe op et øjeblik og tænke..nåeh ja eller noget..i stedet for at tage det ilde op. Jeg synes bestemt at Eriks kommentar var meget oplysende..

Ydermere vil jeg mene, at jeg kun har hørt om det med, at fiskerester kan give bismag. Desuden mener jeg at GRÆS giver den besste smag i kød, om det er oks, svin, kyl eller kalkun.. Mine egne kalkuner sidste år åd næsten kun græs fra græsplænen dagen lang..de var meget effektive :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: kalkunkød smager af svin
« Svar #14 Dato: 17 Oktober , 2013, 19:38 »
i behøver ikk skrive muligvis Soya, da det er klart den billigste protein kilde, det gælder os for hønsefoder, og næsten med garenti gensplejset , så det kan sprøjtes uhæmmet, man får hvad men betaler for, og det er billigt