Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: To spørgsmål om vagtler  (Læst 6566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
To spørgsmål om vagtler
« Dato: 22 August , 2013, 12:34 »
Jeg er ved at stable et hønsehold på benene, og når det er på plads, kunne jeg godt tænke mig at udvide med nogle vagtler.

Nu har jeg imidlertid lige læst om en, der har været nødt til at skille sig af med sine vagtler, fordi de larmede for meget. Jeg havde indtryk af, at vagtler er nogle små, sky og stille fugle, så det overrasker mig lidt. Er det rigtigt, at vagtler larmer?

Hvis jeg beslutter, at udvide med vagtler, så vil jeg gerne have nogen, der både kan levere lidt æg og egner sig til at blive slagtet. Hvilken race vil så være egnet? Det vigtigste er nok, at den er godt egnet til at slagte. Er det så Japanske Vagtler, jeg skal have fat i? Og er det det samme som Jumbo Vagtler?

Jeg håber, at I kan give mig nogle fif. Især til valget af race.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #1 Dato: 22 August , 2013, 18:23 »
Jumbo vagtler lægger en del æg, og egner sig fint til slagtning. De er dog ikke kendt for og være særlig vilde med og ruge, men det hænder. De kan godt sige høje lyde, men jeg synes ikke mine gør det ret tit.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #2 Dato: 22 August , 2013, 18:40 »
Jeg har godt nok svært ved at forestille mig at nogen blev nødt til at skille sig af med deres vagtler fordi de larmede... Det er yderst begrænset hvad de siger.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #3 Dato: 22 August , 2013, 18:59 »
Vi har japanske vagtler og larme gør de i hvert fald ikke  ;D
De synger  :) smukt og lidt tropeagtig   :P. De er lidt sky - ikke tillidsfulde som høns
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #4 Dato: 22 August , 2013, 22:08 »
Tak for jeres svar.

Så vil jeg også forsøge mig med vagtler.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #5 Dato: 22 August , 2013, 22:24 »
Du skal helt sikkert have vagtler..de er pragtfuldee og sjove at iagttage. Nemmest er det at holde produktionsvagtlerne.. Det er dem, der egentlig hedder japanske vagtler, men.denne type vagtel, samme farvenuancer og samme udseende mv , findes også i mellemstørrelse (jumbo vagtel) og den største, som pga størrelsen egner sig bedst til slagt (jumbo magnum). De kan inddeles i kropsvægt som voksendyr således: 150 gram, 300 gram og 500 gram. Det siges, at æggeproduktiviteten forringes ved de større vagtler, men altså de skal nok lægge æg :-) Jeg har selv haft produktionsvagtlerne, altså de japanske, og de var særdeles produktive med æg. Hvordan vil du holde dem? Drivhus? Garage?Stald? Opvarmet sted? Varmen betyder meeget for æglægningen!! De japanske er voksne ved 6-7 ugers alderen..lidt ældre til den fulde voksenvægt. Tror jumbo og jumbo magnum er lidt længere tid om det, men det går alligevel stærkt.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #6 Dato: 22 August , 2013, 22:27 »
Ps. vagtelhanen galer, men det lyder flot, charmerende og ikke højere end et solsortefløjt ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #7 Dato: 22 August , 2013, 22:37 »
Det skal jeg helt sikkert, Metmus!

Jeg vil bygge et 'hus' til dem, hvor de får et lille skjulested (en kasse af en art) og en løbegård, med god plads. Der skal naturligvis også være gemmesteder i løbegården, så de kan føle sig trygge.

Jeg har lige fundet et sted, hvor jeg kan købe rugeæg til Jumbo Magnum, så det bliver dem, hvis ellers der er mulighed for at købe nogle, når jeg har fået 'huset' færdigt. Ved du, om de vil ruge?
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #8 Dato: 23 August , 2013, 22:02 »
Det er en god ide at bygge "huset" ligesom en fuglevoliere, hvor de kan trække sig tilbage i et lukket hus uden træk osv, og så gerne træ eller plexiglas de nederste 20 cm i løbegården/volieren, så de heller ikke får træk der! Jeg har dog altid foretrukket drivhuset :-) Jeg tror ikke, at jumbo.magnum ruger..men det samme har man altid sagt om de japanske, og dem havde jeg held med flere år i træk :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: To spørgsmål om vagtler
« Svar #9 Dato: 24 August , 2013, 11:24 »
Det er netop sådan, jeg har tænkt mig at indrettes deres hjem. Jeg havde blot ikke tænkt på at afskærme selve volieren også, men det vil jeg da gøre.

Jeg er virkelig overrasket over, hvor mange fjerkræ, der ikke længere ruger! Det er skræmmende, synes jeg, at den slags naturlig adfærd i den grad er avlet væk.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere