Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ællingerne dør, hjælp!  (Læst 13661 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #30 Dato: 24 Juni , 2013, 11:18 »
Først og fremmest ville jeg holde op med at give dem regnvand - ikke så meget på grund af asbesttaget men på grund af evt. fugleklatter og andet snask, der kan følge med.

Giv dem rent, frisk postevand og gør vandfadene grundigt rent hver dag. Som situationen er nu, ville jeg også desinficere skålene med f.eks. eddike eller andet 'giftfrit', for at slå evt. bakterier ned.

For mig lyder det som om, de er inficeret med en bakterie eller virus - du skriver at andemor også har mistet appetitten?

Tal med en dyrlæge med forstand på fjerkræ og send gerne et par døde ællinger til obduktion. Coccidiose er ikke det eneste dyrene kan fejle, desværre - muligvis skal der en omgang antibiotika til.

Ind til da:
Hold omgivelserne rene og tørre og gør alle vand- og foderskåle grundigt rent hver dag. Evt. uspist vådt foder skal smides ud - i denne varme går det hurtigt i fordærv.

Giv dem havregryn, gerne med lidt a38 og knust hvidløg (hvis de vil spise det - ellers bare havregryn).
Samt adgang grit/fuglesand med knust kul (til ondulater, købes i f.x. Brugsen).
Køb en flaske upastereuriseret æblecidereddike (f.x. Urtekrams franske - fås i Brugsens øko-afd.) og dosér 1 ml per liter drikkevand.

Pøj-pøj med de små.

ps. hvad race er det?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #31 Dato: 24 Juni , 2013, 11:22 »
Jeg har talt med min og vi blev enige om at de har fået en eller anden form for svampe spore i sig. Nok pga de gik i hesteboksen :-( ang. Møllernes start fik jeg ikke spurt, da flere svar siger at der ikke er medicin i. Men de dør stadigvæk og de to som ellers begyndte at spise selv :-( øv øv rigtig dumme lærefejl. 15 ællinger, stakkels dem

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #32 Dato: 24 Juni , 2013, 11:31 »
Mette avls dyrene er fra dig sidste år :-). De trives alle sammen også den hun der gik med ællinger efter hun kom ud til de andre. Når jeg kommer hjem er de sidste 2 nok døde, der røg 2 i nat. Har været oppe et par gange for at give mad og vand. ALDRIG  mere regnvand. Selvom det nok var boksen.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #33 Dato: 24 Juni , 2013, 11:39 »
Åh, er det den Malena!
Jamen så er det jo moskusænder du har :)
Fortvivl ikke - der kommer flere (hvis det kan være en lille trøst...)

Aspergillosis er der en svamperelateret sygdom der hedder, som er meget almindelig blandt ællinger (har dog heldigvis ikke prøvet den selv).

Eneste kur er at desinficerede deres omgivelser (mug ud, spul ned med højtryksrenser og spray med VirkonS, der både tager virus og svampesporer)

- og derefter holde deres omgivelser rene og tørre med frisk halm eller spåner, evt et drys foderkalk eller andet udtørrende i buden - og fjern våd halm/spåner løbende.

 - og så selvfølgelig tjekke at det foder man giver ikke er/lugter muggent eller på anden måde er fordærvet. Jeg bruger selv NAG's startfoder til ællinger uden problemer.

Det er synd for jer - er det jeres første kuld ællinger?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Ællingerne dør, hjælp!
« Svar #34 Dato: 24 Juni , 2013, 11:51 »
Ja og hun har selv ruget dem ud, men vi tog hende ind i stalden da ællingerne kom fordi vi var bange for at skaderne eller andre dyr ville æde dem :-/ og nu er de alligevel døde.  Er meget tæt på at opgive !