Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rugehøne  (Læst 2303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stenhøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
rugehøne
« Dato: 27 Maj , 2013, 23:21 »
Hej

Hvor mange agerhøne æg kan man lægge under en silkehøne?
Har hørt det er muligt men ved ikke hvor mange æg der kan være. Og æggene er ikke så stor.  :)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: rugehøne
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2013, 23:26 »
Er det en dværg- eller stor silkehøne?

En lille "huske regel" siger 10-12 (nogen mener at de godt kan klare lidt flere) æg af samme størrelse som hønen selv lægger. Nu ved jeg ikke helt hvor små æg fra agerhøns er. Men tag så mange, så de fylder ca. det samme som 10-12 af hønens egne æg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: rugehøne
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 20:57 »
En fasanopdrætter fortalte mig at han lagde ca. 20 Agerhøneæg under hans store silkehøner på lidt under et kilo. Et andet sted har jeg set at en med blandingshøns ligger 24 æg under en høne på omkring 1,4 kilo tror jeg det er.
Tror det hænger meget sammen med hønens temperament og hvor effektiv en skruk hun er.

Fasanopdrætteren fortalte mig også at han aldrig ville bruge store høner da de simpelhen ikke kunne klare de små æg og kyllinger og trådte dem ihjel/istykker.

Ved ikke om det er noget du kan bruge, men ellers må du forsøge dig frem og finde det der passer bedst i dit fjerkræhold.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline stenhøns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: rugehøne
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 21:03 »
Hej igen

jeg har lånt en skruk  silkehøns fra en og da jeg kom hjemme med det så vil den ikke ligge på 12 æggene :(
nu går den bare rund og jeg tvivler på om den stadig er skruk.
har ikke mange erfaring i det

Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre