Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kalkuner  (Læst 26987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #30 Dato: 08 April , 2009, 16:59 »
Kalkuner bliver kønsmodne i deres første leveår, så du kan fint nå at få kyllinger i år...
Har du købt nok høner... Hanen kan være meget hård ved hønerne, hvis han kun har et par stykker, normalt går kalkuner i flokke på 1 hane til 5-15 høner, man kan få net til at sætte på ryggen af hønerne... Hanen kan faktisk godt kradse en høne så meget op at den dør af det.
Kalkuner er dårlige rugere, så en rugemaskine er en god hjælper, det tager 28 dage ved 37,8°C. at udruge dem.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #31 Dato: 08 April , 2009, 17:25 »
Jeg har godt nok kun købt to høner og en hane. Er det helt håbløst? Lægger kalkuner æg hver dag ligesom høns??
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #32 Dato: 08 April , 2009, 22:42 »
Hej Mette.

Nej, nej, helt håbløst er det ikke  ;) Du skal blot huske på at hanen er hård, så du må holde lidt øje med hønerne, de kan blive flået helt og aldeles til blods  :-\ du må tage ham fra hvis det bliver for meget for hønerne, kalkunhaner er ret fyrrige  ::)
De Kalkuner jeg har haft, bla. Bronce farvede, lægger cirka 2 æg på tre dage, så det er lidt hen ad høns...

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: kalkuner
« Svar #33 Dato: 09 April , 2009, 05:42 »
De kan i hvert fald flyve meget højt.

Jeg havde engang nogle hvide. De fløj op på taget af stalden og sad der og sov hver nat, Men de kom pænt ned på jorden igen, når det blev morgen.

De blev altid på vores egen grund, så hvis man har dem fra små, tror jeg de normalt vil blive, hvor de skal.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #34 Dato: 09 April , 2009, 17:19 »
Var det måske en ide at stække dem, bare indtil de føler sig helt på hjemmebane?? De er jo 6mdr. så jeg ved ikke, om de bliver hvor de skal?? Jeg vil jo frygtelig gerne at de kunne gå frit ligesom hønsene, jeg synes simpelthen det er så hyggeligt.
Iøvrigt tusind tak for alt hjælpen, det har været helt uundværligt.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington