Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kalkuner  (Læst 26984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #15 Dato: 10 Februar , 2009, 22:54 »
Men der står citat :

"Denne folder handler om virksomheder, der hjælper landmænd med hjemmeslagtning og medbringer slagteudstyr. Hvis venner eller naboer hjælper hinanden med hjemmeslagtning uden betaling, er det ikke omhandlet."

Lidt omskrevet står der at du kan få hjælp til slagtningen, men der står også mellem linierne at du gerne må hjemmeslagte til dig selv og din husstand.


Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: kalkuner
« Svar #16 Dato: 10 Februar , 2009, 22:58 »
ok. jeg tager bare fat i fødderne og så et ordentligt bagsving i en rasende fart, og måske lige en ekstra gang (mest for min egen skyld så jeg er helt sikker ) derved kan jeg have øksen klar i den anden hånd, så går det hurtigt.

Ha,ha.... Jeg kan se det for mig... Wanda igang med at slagte struds...  ;D

Ha ha ha :)

Og til topic så er jeg elendig til at læse i mellem linjerne, der må være noget der er mere konkret :) og det er altså ikke fordi jeg tror du har uret, men der må da være loget lovgivning om det,
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #17 Dato: 10 Februar , 2009, 23:40 »
Ja der lovgivning på området, det tog bare lige lidt tid og finde det.  ::)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=57860#K4
« Senest Redigeret: 11 Februar , 2009, 05:54 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #18 Dato: 15 Februar , 2009, 11:58 »
Hej et par sidste spørgsmål, lægger kalkuner kun æg om sommeren? og det sidste store spørgsmål er der nogen som ved hvor man kan få fat i nogen rugeæg fra kalkuner?? Jeg laver også en efterlysning, men måske var der nogne som har set trden som ved det. det skal gerne være nogen som er gode og slagte og de m selvfølgelig ogs gerne være kønne at se på. Hvad passer bedst?
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: kalkuner
« Svar #19 Dato: 15 Februar , 2009, 12:25 »
Vedr slagtning af kalkuner, så er her det berømmelige indslag med vicepræsidentkandidaten i US, Palin som bliver interviewet foran nogle kalkuner der bliver slagtet. De bruger "kegler" som kalkunerne bliver stoppet ned i og halsen bliver skåret over. Så kan de ikke baske rund med vingerne.

http://www.youtube.com/watch?v=z-kjM1asH-8

Ellers så er der nogle opdrættere af kalkuner her
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/14217758
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #20 Dato: 23 Februar , 2009, 12:36 »
Jeg har lige et uddybende spørgsmål, de hvide kalkuner du mener er de bedst til slagt, er det dem de kalder krølwits(eller noget i den dur)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #21 Dato: 23 Februar , 2009, 12:52 »
De hvide "slagte-kalkuner" stammer fra Holland og er ikke de samme som Crøllwitzer...

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #22 Dato: 23 Februar , 2009, 22:07 »
Hvis man er ligeglad med om fuglen slagtet vejer 10 eller 20 kg er det s ligegyldigt hvilken variant man vælger? Er kødet ens på de forskellige typer??
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: kalkuner
« Svar #23 Dato: 23 Februar , 2009, 22:15 »
Det tog mig temmeligt langt tid at finde ud af hvordan sådan en kalkun så ud, men endelig nåede jeg frem til den rette stavemåde, cröllwitzer kalkun. De er mega flotte, skulle jeg have kalkuner skulle det enten være dem eller bronze. Synes de hvide ligner nogle affarvede misfostre, i modsætning til hvide høns, ænder og gæs som jeg ikke har noget imod.

Jeg synes det er dejligt at høre at nogen gide arbejde med kalkuner ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #24 Dato: 24 Februar , 2009, 06:29 »
Hvis man er ligeglad med om fuglen slagtet vejer 10 eller 20 kg er det s ligegyldigt hvilken variant man vælger? Er kødet ens på de forskellige typer??

Forskellen er udover vægten, at kødet fra de hvide Kalkuner har farve som Kyllinge-kød og de andre er lidt mørkere i kødet, lidt hen af struds, smagen er stort set ens.

Bourbon Kalkunen er også en flot kalkun, Du kan finde en avler-liste her :

http://www.raceavl.dk/index.htm

Mvh. Bjørn

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #25 Dato: 24 Februar , 2009, 09:19 »
Hvor er det godt du gider svare på alle mine spørgsmål :) hvordan med indhegning, min plan er de skal gå frit, men det er jo rart at vide hvordan de evnt. skal hegnes. Kan de flyve eller er en hegning på ca en meter nok? sover de på siddepinde, og bruger de redekasser? Nu må jeg da snart have spurgt om alt. ::)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kalkuner
« Svar #26 Dato: 24 Februar , 2009, 09:27 »
Kalkun høner flyver ekstremt godt så en meter kan de hoppe over med lukkede øjne.

Kalkuner er helt utrolige dejlige dyr, jeg har selv haft Bronze Kalkuner, som jeg personligt synes er den flotteste af racerne.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #27 Dato: 24 Februar , 2009, 13:11 »
Som Lestat skriver flyver Kalkuner ekstremt godt, og vil gerne sidde i træerne om natten ! Skal de gå i en indhegning skal du have net over dem, ellers flyver de over.
Men hvis du selv udruger dem eller får dem som kyllinger, vil du jo nok have dem indendørs det første stykke tid, så får de et naturligt tilhørsforhold til rummet og vil gå derind om aftenen, så kan de sagtens gå frit om dagen.
De skal have siddepinde at sove på, jeg tror mine sad ca. 1 1/2 m. over gulvet til voksne dyr, mine har aldrig haft redekasser men lavede selv en rede i et hjørne i huset, men du kan nemt lave nogle hvis du bedre syntes om det, de skal være ca. 60 x 60 cm i flademålet.

Mvh. Bjørn.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #28 Dato: 29 Marts , 2009, 20:16 »
Nu har jeg ledt og ledt efter de kalkuner jeg drømmer om, det har vist sig at være temmelig svært at finde nogen bare lidt i nærheden af hvor jeg bor. Jeg synes godt nok at bronce kalkunerne er helt vildt flotte. Jeg har kun fundet en der sælger rugeæg og kyllinger og han bor i Skjern hvilket er MEGET langt fra mig. Jeg har så fundet nogen Crøllwitzer i mit omrde men hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg de er temmelig dyre og når nu det ikke lige var dem jeg drømte om, så synes jeg det bliver alt for dyrt. Så jeg er stadig ikke kommet videre, ØVVVVV. Jeg vil så gerne have kalkuner.
Nå ikke mere om hvor træls det er at jeg ikke kan finde det jeg vil have, et lille spørgsmål mere. Lægger kalkuner æg dagligt i sommerhalvåret eller lægger de "en redefuld" også pause?? For det kunne jo selvfølgelig være forklaringen på, hvorfor det er så forbistret svært, at finde rugeæg eller bare nogen som på sigt har rugeæg.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #29 Dato: 08 April , 2009, 15:42 »
Jeg har nu fundet bronze kalkuner, men hvornår er de kønsmodne? Dem jeg har fundet, og reserveret er 6mdr, når de i år at lægge æg?
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington