Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kalkuner  (Læst 26969 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
kalkuner
« Dato: 10 Februar , 2009, 17:05 »
Jeg har fået en masse plads og går nu og drømmer om kalkuner. Jeg håber derfor at der er nogen herinde på forum, som ved en masse om kalkuner.
Jeg har to små piger så jeg vil gerne vide lidt om de er agressive? Kan de gå sammen med høns i et STORT hønsehus, og frit på ejendommen? Hvad skal de have og spise? kan man ligge kalkunæg under en høneskruk eller måske i rugemaskinen? Det var mange spørgsmål, jeg hber der er nogen som har lyst til at hjælpe. For jeg synes det kunne være lidt skægt med hjemmelavet kalkun i ovnene eller grillen :)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2009, 17:21 »
Hej Metteoskov.

Jeg er IKKE Kalkun-expert, men jeg har da haft Kalkuner, Broncefarvet og hvide.

Jeg har ikke haft erfaring med at de er agressive ! heller ikke sammen med høns...

Jeg har haft størst held med dem ved udrugning i rugemaskine, dværghøns kan også ruge dem ud, men Kalkunen selv er for klodset til det selv, efter min mening... Kalkun-kyllinger er ikke ret store...

Jeg fodrede mine Kalkun-kyllinger som jeg fodre alm. kyllinger... start-foder og havregryn i starten...

Mvh. Bjørn.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: kalkuner
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2009, 20:24 »
Ved du hvilken type der er bedst til slagtning?
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2009, 20:50 »
Hvis det kun er til slagtning er de hvide klart de bedste (men også de kedeligste at kikke på) de bliver kæmpe store med fint hvidt kød.
Jeg havde for år tilbage nogle af dem, den største hane vejede 16 kg. slagtet og udtaget, opfodret på hvede og grisepiller, de gik frit omkring da de er rimelig stedfaste.
Pas på når du slagter ! de bliver nemt blå på kroppen hvis de ikke bliver holdt fast under af-blødningen... Jeg brugte en spand med et lille hul i bunden, Kalkunen ned i spanden, hovedet (på kalkunen) igennem hullet, af med topstykket...  ;)

Søren Rye Petersen fra DR lavede en udsendelse der hed "Forfalden til Fjerkræ", hvor der blev vist et klip med slagtning af kalkuner, de brugte dog ikke spanden...  ;) ;)

http://www.dr.dk/DR1/Ryge/programmer/2008/08/18104811.htm
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2009, 22:42 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: kalkuner
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2009, 20:59 »
Hold da op det er nogle store dyr at holde fast, og jeg har problemer nok med at holde mine egne haner som jo er små i forhold til de kalkuner. Jeg har tænkt lidt på om man ikke bare kan lade dem rende rundt uden hovede til de ligger sig i stedet for at holde dem?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2009, 21:05 »
Kalkuner er så store og sarte at hvis de fik lov til at kaste sig rundt, bliver slagte-kroppen helt blå, derfor det lille nummer med spanden...  ;)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: kalkuner
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2009, 21:33 »
må man virkelig godt selv slagte så store fugle uden jagttegn eller lign.? hvor går egentlig grænsen? hvad med en struds?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kalkuner
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2009, 21:48 »
Sådan noget må du ikke sige, Wanda. Jeg har en livlig fantasi, og nu går jeg i seng med et billede på nethinden af dig i gang med at slagte en kæmpestruds  <: <: <: <: <: <: <: <:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2009, 21:56 »
Tamdyr må du gerne selv slagte, så længe at det bliver gjort på en for dyret human måde.
Strudsen ville jeg nok finde på en anden måde end den med spanden  ;D der skal sg nok tages fat...  ::)
Forøvrigt bruger jeg når jeg slagter Gæs og Ænder en lille fjederpåvirket bolt-pistol, vist nok lavet til kaniner, den er eminent til at bedøve dem med, ikke noget med at stå og fægte med stoleben og andet for at aflive dem, den rammer præcis hver gang...
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2009, 23:45 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: kalkuner
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2009, 22:15 »
Marianne.... sov rigtig godt ;)

Bjørn er du helt sikker på det? det tror jeg ikke, men lader tvivlen komme dig til gode, hvor fanden finder man lige ud af det henne?
Og hvad mener du lige med stoleben? jeg plejer at banke hjernen istykker ved at tage dem (høns) i benene og knalde det ned i huggeblokken, nøjagtig det samme som ved smågrisene da jeg arbejdede i en griseproduktion, der var det så bare ned i gulvet det blev slået.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: kalkuner
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2009, 22:18 »
Jeg bruger en kølle til at slå dem i baghovedet med. Jeg tror det er det Bjørn mener med stoleben. Jeg kan ikke finde ud af at svinge hønsene hårdt nok til at de bliver bevidstløse når de rammer blokken.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: kalkuner
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2009, 22:27 »
ok. jeg tager bare fat i fødderne og så et ordentligt bagsving i en rasende fart, og måske lige en ekstra gang (mest for min egen skyld så jeg er helt sikker ) derved kan jeg have øksen klar i den anden hånd, så går det hurtigt.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #12 Dato: 10 Februar , 2009, 22:32 »
Hej Wanda  ;)

Med stoleben mente jeg til at bruge som kølle, mange bruger en huggeblok som du, når du "banker hjernen ud af dem"  ::) ::)
Med hensyn til om det er lovligt at slagte sine egne dyr ! er her et lille links, når nu du ikke tror på mig  ;)

http://gl.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002288/Rapport1.asp

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: kalkuner
« Svar #13 Dato: 10 Februar , 2009, 22:43 »
Men der står da ikke noget om at man må slagte selv, de nævner virksomheder. .. jeg prøver lige at google lidt.... hvor er Finn, han plejer at vide alt mulig sjovt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: kalkuner
« Svar #14 Dato: 10 Februar , 2009, 22:48 »
ok. jeg tager bare fat i fødderne og så et ordentligt bagsving i en rasende fart, og måske lige en ekstra gang (mest for min egen skyld så jeg er helt sikker ) derved kan jeg have øksen klar i den anden hånd, så går det hurtigt.

Ha,ha.... Jeg kan se det for mig... Wanda igang med at slagte struds...  ;D