Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vil lige hilse på (og spørge lidt)  (Læst 4746 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Dato: 17 Januar , 2009, 08:57 »
Hej alle hønsefolk
Sikke dog et dejligt forum, og rigtigt mange gode indlæg og emner for en absolut ny begynder (har endog ikke fået høns endnu  :)

Min kone og jeg flyttede til et nedlagt husmandssted, på det skjønne Mors. Et dejligt sted med langt til naboerne omkranset af store træer og marker så langt øjet rækker.

Så selvfølgelig skal vi da have høns. Den tidligere ejer var fuglegal så der er 2 store (30 kvm) fuglevoilerre på ejendommen , så det burde være en smal sag at lave hønsehus.

Nu til spørgsmålene.

Hvilken race er den letteste for begyndere?
 jeg har selv tænkt på ca. 10-12 wyandotter, i den ene gård og 3-4 dværg orpington i en separat indhegning.

Hvilken tid på året er bedst at starte hønshold?

Ellers glæder jeg mig enormt til det bliver forår (de første vintergækker tættest på huset er sprunget ud  ;D

Henrik
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2009, 09:32 »
Velkommen til, Henrik, du vil finde at forum er et super sted! Jeg har selv fået (og får) god hjælp gang på gang  :D
Du spørger til wyandotter, ja, de er søde, nemme og meget rolige. De er nemme at gøre håndtamme.
Jeg er ikke helt sikker på den store version, men dværgene er super skrukker og fantastiske kyllingeførere.
Mine er gode æglæggere, og har endda lagt æg hele vinteren, der har været måske 4 dage indtil videre, hvor der ingen æg har været. De lægger selvfølgelig flere i den lyse og lune tid.
Hvornår du kan starte med dine høns kommer lidt an på hvor gamle kyllinger du vil starte med, og også hvordan de har været vant. Får du nogen, der som mine går i et uopvarmet træhus og er ude hver dag, kan du sagtens få nogle nu, men vil du have f.eks. daggamle kyllinger skal der være anderledes lune forhold til dem.
Jeg startede med såkaldt varmefri fuldfjerede kyllinger omkring 1. april, på det tidspunkt var de ca. 11 uger gamle, og det fungerede perfekt.
Jeg kan sagtens følge dig i glæden ved det første forår et nyt sted, i det hele taget er foråret en skøn tid.
Held og lykke med dine kommende høns, og husk at skrive og fortælle om godt og skidt her på forum  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #2 Dato: 17 Januar , 2009, 09:48 »
Hej Henrik.

Velkommen til forum.
Der er mange racer der er 'nemme'. Men hvad forventer du af dit hønsehold? Skal de bare gå i haven og være smukke, må de være lidt aktive og flyvske eller skal du slagte og bruge æg?
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #3 Dato: 17 Januar , 2009, 09:56 »
Velkommen til dette forum, det helt rigtige sted for hønsenøder  :D
Jeg er helt vilde med mine silkehøns, de bliver meget let tamme og skrukker let, men sådan vil du nok opdage at vi hver især har vores farvoriter, det er bare at komme igang, held og lykke med dit hønsehold  <I
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2009, 10:21 »
Hold da op det går stærkt med svar.
Jeg har tænkt mig at de store høns skulle give æg og en steg i ny og næ. dværgene skulle mest være for hyggens skyld, måske avl og udstilling på længere sigt, men det er da godt nok svært at vælge, jeg har lige kigget lidt på maraner de ser da ellers også spændende ud, så lige nu er jeg lidt i vildrede. men jeg tror nu nok jeg venter et par måneder endnu, så har jeg da også lidt tid at fundere i (eller blive mere forvirret  ;))
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2009, 12:20 »
Velkommen til. Ja du må sikkert lige igennem den første periode med total forvirrethed. Ikke så eget pga hvad hønsehold kræver. der ret nemt at læse sig til. men helt klart med hvilke racer du skal vælge...det jo rent slaraffenland når man først begynder at studere racer.
Hilsen Søs
Med venlig hilsen Søs

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2009, 15:56 »
Hej Henrik.

Velkommen til også fra mig  :)

Du vil sikkert opdage, at vi alle taler rigtig godt for netop den race, vi selv har valgt - sådan er det når man brænder for noget  :D Hos mig huserer dværgkochin - nemme, kønne, hyggelige, dekorative, tamme......skønne-skønne høns. Og så har de den absolutte fordel, at de pga fjerene på fødderne ikke skraber græsplænen eller bedene fra hinanden, når de tuller rundt i haven og søger føde. De lægger sig også gerne skruk, hvis du skulle have brug for det  :D Som Søs skriver, må du se at komme igang med at studere racer og blive rigtig godt forvirret - det hører sig til <L

Jeg fik mine første høns i starten af september måned. På det tidspunkt var de 8 uger og varmefri - det gjorde det klart nemmere, at jeg ikke skulle til at finde ud af at give dem varme også - et minus var måske, at de først begyndte at lægge æg foråret efter  <A

"Skjønne Mors" - ja, det er da bare den dejligste plet  <. Jeg er rent faktisk døbt i kirken i Øster Jølby - det er jo nærmest i din baghave, kan jeg se :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2009, 17:04 »
Ja og nærmest nabo til min søster  ;D Det bliver jo helt familiært det her :D :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2009, 20:30 »
Hej Lisbeth
Nej hvor hyggeligt, og hvor er verden et lille sted når det kommer til stykket. Nu må jeg jo til at gætte din søster hedder måske G og er gift med O i så fald må jeg jo ønske dig tillykke for så er du jo næsten lige blevet moster. G+O er naboen til den ene side, men omvendt som du sikkert er klar over så er alle på Mors naboer inden for en radius på 2 km  ;D
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2009, 21:50 »
Ja jeg arbejdede også med den der med en radius på 2km. Så i bor faktisk ikke på samme vej, men det er nabovejen. Den ligger vist parallelt til din vej.
Så hvis du vælger at slå dig på stor lys sussex, som jo er en super race  ;) så kommer jeg jo jævnligt deropad og kan levere. Min søster har også høns her fra mig.  :)
Ps. jeg er faktisk lige blevet moster men de hedder ikke O og G.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2009, 22:14 »
Du skal da have tværstribede Wyandotter, ingen tvivl der, de er smukke og venlige :) Og så har jeg en at bytte lidt med ;)

Så hør ikke efter hvad de andre siger, lyt bare til mig ;)

 Og ellers vil det også være dejligt med flere med maraner, får selv en enkelt eller 2 i slutningen af januar om alt går vel :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #11 Dato: 18 Januar , 2009, 16:13 »
Jeg syntes at det vilel vaare nogle gode valg for en nybegynder :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: vil lige hilse på (og spørge lidt)
« Svar #12 Dato: 19 Januar , 2009, 01:24 »
Hej Henrik. Velkommen her på siden. Og her på Mors (hvis i er tilflytter, det lyder jo lidt sådan)
Jeg kan/vil ikke foreslå en race. Jeg mener ikke nogen af de 5-8 alm. racer er nemmere end andre, så i den sidste ende bliver der jeres øjne og hvad i vil med dem som bliver afgørende. Skal de bare se godt ud? Skal de lægge en vis mængde æg? Skal vi ha kyllinger at slagte a? Må de indimellem flyve ind til naboen (nåh nej  ;D) osv.
Jeg vil da helt klart anbefale at købe nu. Det naturligvis dyrere at købe voksne, som nok er de eneste nu, men  der skal da være høns her i forår også. Ikk? Køb en hane og 4-5 høns og lad dem ruge nogen kyllinger ud og lav så flokken i den størrelse i vil ha.
Havde jeg nu haft en flok til at gå havde det jo været noget helt andet ;D  ;D  ;D Så havde jeg foreslået min race. Men det har jeg ikke. Jo. Hvis i mangler 15 totalblandingshøns til i finder lige jeres race, så siger i bare til. S

Mvh    Jørgen