Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtelbur, input ønskes  (Læst 26189 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Vagtelbur, input ønskes
« Dato: 05 Januar , 2013, 18:15 »
Som nævnt i en anden tråd er jeg ved at tegne et vagtelbur. Modtager meget gerne input til dette...

Det er stadigvæk på tegnestadiet og kan ses i 2 vedlagte billeder.

Grundmål er 122*244 cm som er standard plademål. Det er delt i 3, så der kan være 3 hold vagtler. I den ene side er den 130 cm høj, i den anden 70 cm.

Kassen på toppen er beregnet til varmekrævende kyllinger/opbevaring mm.
I siden og under kassen forestiller jeg mig plexiglas, både for at lave lys og læ. Er det en god ide?

Jeg regner med trådnet i toppen (hvor kassen ikke er), men er det bedre med fast tag der?

Låger i begge ender, så det er muligt at komme ind fra begge sider (ikke tegnet).

Eternitplader gravet ned i jorden og skruet på lægterne for at undgå at dyr graver sig ind.

Kom frisk med kommentarer.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2013, 23:22 »
min eneste (uvidende) bemærkning, ville være og lave fast tag istedet for trådnet. de skulle være temlig sarte overfor træk og  det ville der jo komme med åbent tag. Ellers ser det da fint ud.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2013, 06:36 »
De fleste vagtler er meget sarte overfor fugt, så hvis de går direkte på jorden, kan det blive et problem. Jeg var nødt til at lægge et TYKT lag EasyStrø mellem kapillærkasserne i mit drivhus, ellers klækkede æggene ikke og ungerne kunne ikke overleve.
Hvis du vælger at lade en side stå åben, skal du være helt sikker på at der stadig er tørt i den modsatte ende uanset regn- og vindforhold.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2013, 15:08 »
jeg crasher lige finns tråd lidt. Hvis de fleste vagtel arter er så sarte overfor fugt, hvad gør man så når de er i drivhus?? Det er da om noget et fugtugt miljø?? Undrer mig egentlig bare lidt da jeg selv overvejer et par vagtler
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2013, 16:26 »
Aner ikke om jeg gør det rigtige, men mine er i drivhus hvor jeg har lagt halm ud over det hele og der
er kasser med halm samt store bunker halm i alle hjørner. Alle er i live det største problem er at jeg skal
passe på hvor jeg går da de store jumbovagtler putter alle vegne og stikker lige hovedet frem når
jeg kommer ud dem.
                                  mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2013, 18:51 »
Jeg havde stor succes med bobwhite i drivhus, men min bund var dækket af et tykt lag EasyStrø mellem kapillærkasserne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2013, 21:03 »
Jeg har haft både bobwhite,japanere og kinesiske dværgvagtler i voliere sammen med tropefugle,og lavet mange kinesere,få bobwhite og ingen japanske vagtler,da de ikke ville ruge hos mig.De gik på alm .jordbund,med tæt beplantning.Nogle af volierene var overdækket,andre kun halv.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2013, 18:27 »
Mht. plexiglas siderne, så skal du nok alt efter art, være opmærksom på, at de må ikke være klare. En del vagtler er jo noget flyvske og risikerer at baske ind i klare ruder - fordi de tror, de kan komme ud. Så hvis de ikke er matte fra starten, så ville jeg ridse dem lidt.
Ellers er ideen super.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #8 Dato: 07 Januar , 2013, 22:04 »
Har også læst mig til at de kan være flyvske og derfor hvis volieren er for høj skal der være tråd i toppen der giver efter for ellers kan de brække nakken når de bliver skræmt og flyver lige op. Ved dog ikke ved hvilken højde man foreslår tråd der giver efter. Ellers ser det godt ud Finn
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #9 Dato: 26 Januar , 2013, 15:41 »
Engang imellem så skyder man appelsinen, papegøjen falder ned i turbanen (eller noget..)

Har fået fat i disse 3 kasser (til en meget fornuftig pris) som eller skulle smides ud.

Der står jo helt klart vagtelbur på dem, med store typer :D
Den lange kasse i baggrunden skal lægges ned, sættes på et stativ så den kommer op i luften og forsynes med et net foran og et tag, så er det klaret. En af de andre kan snildt laves om til at et bur, primært til kyllingerne...

Så det blev lige pludselig en del nemmere  /o
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2013, 16:57 »
Med lidt ombygning er det helt sikkert en brugbar løsning.  /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #11 Dato: 23 Februar , 2013, 17:02 »
En lille update.
Jeg starter med det som er lettest at gå til :D ... Jeg har savet ud til 2 låger, det er jo temmelig nemt når hele kassen er samlet, så er det bare rundsav med styr og så lige de sidste i hjørnerne med stiksav. Tråd på.

Men nu er jeg gået i stå på. Det er jo noget svært at male i frostvejr. På billedet mangler faktisk kun maling og så en lægte på til at give hældning og så en plade på taget.


Forpladen er malet, for den kunne jeg få indendøre i kælderen. Resten er lige nøjagtig for bredt, så det må vente.

7. april er der fuglemarked i Randers og der har jeg en aftale om at købe nogle vagtler. Så mon ikke jeg når det inden da...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2013, 17:17 »
Flot bur Finn. Hvad slags vagtler skal du have? :) Randers fuglemarkede er utrolig stort. Så glæd dig :D P.s man komme nemt til at købe mere med hjem end planlagt :D
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2013, 20:37 »
det ser fint ud finn. Er der lavet noget opdeling indeni eller ser det bare sådan ud?? Kommer der noget gård eller noget til??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtelbur, input ønskes
« Svar #14 Dato: 23 Februar , 2013, 20:56 »
Tja, jeg kunne også være interesseret i at vide, hvilke vagtler du skal have?? Der er STOR forskel på vagtler, og hvis man har planer om at anskaffe sig de mere almindelige så som kinesiske eller japanske (alm, jumbo eller jumbo magnum), altså produktionsvagtlerne, så er halm overalt og frygten for fugt ikke et problem. De klarer sig nemlig ganske godt året rundt i fx drivhus, og de japanske har sågar naturudruget hos mig op til flere gange.. Buret ser ganske fornuftigt ud, men jeg må indrømme, at jeg ikke er så vild med burfugle, så jeg ville til hver en tid foretrække så stor en grundflade /løbe mulighed som muligt :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling