Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Duer fra bunden.  (Læst 3784 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Duer fra bunden.
« Dato: 26 December , 2008, 13:06 »
Så blev juleaften overstået. Konen  manglede en gave til mig og da hun længe har snakket om selv at ha dueunger, forærede hun mig to par. Jeg skal så bare lige selv lave voliere, osv til dem. Men hun vil godt hente dem!!!
Så ideer modtages. Det er alm slagteduer (hvad det så er)
Hvor meget plads?
Er det bedst de har hvert deres rum. Altså at skille volieren op i flere små?
Er der noget med at der skal indrettes to redepladser pr par fordi de starter med at lægge æg igen før ungerne har forladt reden.
Og hvad har jeg så ikke tænkt på?

Mvh   Jørgen

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Duer fra bunden.
« Svar #1 Dato: 27 December , 2008, 08:31 »
Ja nu er det jeg synes vi mangler Bjarne Andersen, men hvis du går ind under medlemmer så finder du bjarne og hans hjemmeside, jeg ved at skriver du til Bjarne og har han tid så hjælper han meget gerne, han ved bare utroligt meget om fjerkræ idet hele taget.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Duer fra bunden.
« Svar #2 Dato: 27 December , 2008, 10:03 »
Jeg snakkede med Bjarne i Herning til LU og han har haft problemer med at logge ind. Hans kodeord er blevet nulstillet, så han skulle kunne nu. Men prøv at sende ham en email så svarer han nok.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Duer fra bunden.
« Svar #3 Dato: 28 December , 2008, 12:00 »
Hej Jørgen.
vi fik duer for enogle måneder siden. Jeg har altid drømt om "duer på bondens tag" - ja altså bybondens.

Vi fik vores duer af nogle bekendte. 12 stk haraf er der indtil nu blevet 4 par.
Indrettede en gammel hetseboks, med lidt siddetrekanter, en lang siddepind og en ret billig og udmærket reol fra America Thisted. Hertil nogle lerskåle med sådan nogle fine filtindlæg. De har nu udruget nogle unger, selvfølgelig oppe i det gamle trug og på gulvet. Mine fine lerskåle, er der kun et par der bruger, men de får unger snart. "Man"plejer at sige, at due tager tre pinde og lægger dem i en trekant, og så skider en rede .. sådan. ;-)
Det er såkaldte månedsduer, og de er hyggelige og dejlige. Den 24 december lukkede vi op fra deres voiliere, som de har kunnet komme ud i indtil nu, og en time senere havde vi duer på taget - en skøn og dejlig følelse. Vi har bygget extra plads med net over til alt vores fjerkræ i tilfælde af influenzatider.
De må ikke komme ud før de har udruget unger, så risikerer man de flyver tilbage til deres gamle hjem.
Du må gerne spørge alt det du vil, selv om vi ikke ved vildt meget - det fungerer godt det vi gør ;-)
De har to redepladser hver, så de gamle vokser til, mens de nye udruges.
Godt Nytår Rie