Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler  (Læst 18422 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kirsten Sørensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Dato: 01 August , 2012, 22:15 »
Hej

Jeg er ny her på forummet, så jeg håber, I vil bære over med mig, hvis jeg kommer til at 'gøre noget forkert'...

Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig 1.1 kinesiske dværgvagtler og har læst rigtig meget - dette forum er dog det sted, hvor jeg synes at have fundet allermest om dyrene osv. Tak for det  :)

Det er lidt svært - men også meget spændende - når man skal sætte sig ind i alle disse nye ting.

Jeg behøver lidt hjælp til valg af bolig for fuglene. Hos Harald Nyborg har jeg set, man kan købe disse (side 36-37): http://publikationer.harald-nyborg.dk/m/

Hvis jeg kombinerer 'Luksus løbegård' og 'Kaninbur' og modificerer det lidt - bl.a. ved at montere det på en ramme, så der dels kommer lidt mere højde på, dels bliver en sokkel, som kan give lidt tryghed mv. - vil det så kunne bruges som bolig? Og trappen op til øverste etage - vil fuglene overhovedet gå derop?

Det er meningen, det skal være flytbart! For om sommeren skal det være i vores drivhus og om vinteren skal det være i udestuen.

Eller er der nogen, der har andre ideer, der er til at overkomme - både praktisk og økonomisk?

Og lige et lille sidespørgsmål: jeg har ikke kunnet finde nogen steder, hvor gamle kinesiske dværgvagtler kan blive - det vil jeg meget gerne vide, da jeg formentlig i løbet af de næste par dage vil kontakte en sælger, og naturligvis vil jeg forhøre mig om, hvor gamle dyrene er...

På forhånd tak, hvis nogen vil hjælpe mig lidt igang  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #1 Dato: 01 August , 2012, 22:44 »
Velkommen på forum, Kirsten :D
Jeg har ikke selv haft kinesere, men jeg har haft bobwhite i drivhuset, det var en fantastisk oplevelse. Dit boligforslag ser fint ud, men til vinter skal du nok have noget afskærmning.
Du får nok nogle bedre svar fra andre, der har kinesere. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kirsten Sørensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #2 Dato: 02 August , 2012, 07:57 »
Hej Marianne - mange tak for det. Jamen så venter jeg lige lidt og ser, om der er kommer andre på banen... det håber jeg  :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #3 Dato: 02 August , 2012, 08:52 »
Hvis det skal være i udestue om vinteren, så er det ikke nødvendigt med yderligere afskærmning. Det sørger udestuen jo for...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #4 Dato: 02 August , 2012, 09:00 »
Det skulle jeg lige til at skrive,Finn. ;)
Men det ser fint ud. Dog ved jeg kke med højden. Vagtler har det med at flyve op når de bliver forskrækkede og enten skal det være så lavt at de ikke "når at få fart på" eller også ska det være højt nok til de kan flyve op uden at ramme taget.
Desuden skal du nok, når du får fuglene hjem, lade dem blive i den øverste del en dag eller to,inden du åbner til resten, så de ved det er der de skal gå hen for mad og vand. 

I kunne jo også bare lade dem gå frit i drivhuset?? Det kræver net for vinduerne og døren og en indretning som tilgodeser deres behov for at gemme sig, men til gengæld har de mere plads osv.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Kirsten Sørensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #5 Dato: 02 August , 2012, 10:20 »
Tak for jeres input  :)

Finn:
OK, det havde jeg egentlig også regnet med, men rart at høre det fra en med forstand på de ting.

Soffy65:
Måske skal jeg så alligevel ikke ændre på højden? Det er svært at vide, men jeg har godt læst det der med, at de kan flyve op, når de bliver forskrækket. Måske det er bedst at starte med 'lavt loft', så de ikke kan nå at få fart på... jeg kan jo sætte noget mere blødt væv på som tag, hvis det er. Jeg har endnu ikke set de to Harald Nyborg boliger live, så faktisk ved jeg ikke, om de er til sådan lige at lave om på, men det finder jeg ud af.
At lade dem gå frit i drivhuset har jeg læst en del om også. Meeen... dels har jeg endnu ikke besluttet, hvor jeg skal hive fliser op i drivhuset for at få 'naturbund' netop under deres bur, dels tænker jeg, at det måske er meget godt for fuglene at blive i de samme omgivelser, selvom de skal holde flyttedag et par gange om året? Men jeg vil bestemt ikke afvise, at de på et tidspunkt kan få hele drivhuset til rådighed - 11 m2 er trods alt bedre end 2.
Du skriver det med mad og vand i øverste etage - så du vil mene, de godt kan finde ud af at bruge 'trappen'? Det synes jeg nemlig ville være alletiders!

Andre inputs modtages stadig meget gerne  :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #6 Dato: 02 August , 2012, 11:15 »
Jeg har flere bekendte, der har "to etagers ejendomme" til deres vagtler, både japanske og kinesiske og det fungerer ganske fint...MEN vagtler er jo små bunddyr, der i naturen læber rundt på bunden af skov og krat, og det har de det altså bedst med! Hvis du må nogen måder kan og vil have dem frit i drivhuset, så gør det..sommer som vinter, det klarer de fint med mulighed for at putte sig i små totter hø plus beskyttelse fra evt rotter!! Hvis du vil have dem i den to-etagers, så er det nødvendigt med bundvegetation.. Vagterne vil også til hver en tid foretrække st gemme
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #7 Dato: 02 August , 2012, 11:16 »
...foretrække at gemme sig i bunden end at flyve op :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #8 Dato: 02 August , 2012, 11:50 »
jeg har mine vagtler i drivhuset,men har jo net på dør og vinduer
der skal de også være til vinter så der får de en masse halm
som de kan putte i.Der klarer de sig rigtig godt jeg får da en masse
små kyller.
        mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Kirsten Sørensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #9 Dato: 02 August , 2012, 12:35 »
Super! Dejligt at I har lyst til at fortælle om både egne og andres erfaringer  :)

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #10 Dato: 02 August , 2012, 15:54 »
Ja ideen med at have dem løst i drivhuset var jo også at de ikke skulle flyttes. Med muighed for at gemme sig/putte sig ska de nok klare sig året rundt i drivhuset. Du behøver ikke hive fliser op for det. Lav et hjørne (evt. med en lav kant om så det ikke spredes) med jord som de kan "bade" i og hvor de  kan have mad og vand stående. Plant det til rundt langs kanten så de føler sig trygge ved at gå derhen. Du kan lægge kurve-spande-kasser eller lignende rundt i resten af drivhuset som de kan gå ind og lægge sig i og gemme sig i.  :)

Hvis du foretrækker buret så er mad og vand i øverste etage i buret netop for at lokke dem derop. Som Metmus skriver er de ikke meget for at komme op i højden, men hvis de er sultne nok skal de nok gå derop.

Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Kirsten Sørensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #11 Dato: 02 August , 2012, 16:42 »
Uha! Jeg har vist slet ikke læst ordentlig på lektien... (her skulle være en rødme-smiley) - troede jo, at de små fugle skulle ind om vinteren? Har jeg helt misforstået det, når jeg tror, de ikke kan tåle frost? Det ville da være ikke så lidt lettere, hvis de kunne være i drivhuset året rundt! Og selvfølgelig skal de have noget at gemme sig i og noget at holde varmen i...

Buret (huset) er genovervejet! Jeg synes - hvis jeg skal være helt ærlig - at selve huset er... meget lidt kønt! Vores drivhus er helt nyt og fint og grønt, så det ville genere mit øje i dén grad at se det placeret dér. Så jeg tror, vi i husstanden er blevet enige om, at det bliver udegården + en hjemmelavet firkantet kasse, alt malet i drivhusgrønt, der bliver det endelige valg. Og sat op på en 10 cm høj træramme. Ihvertfald til en start - så ser vi til næste år... og jeg vil helt klart have dine råd i baghovedet, Soffy65

Jeg har lånt den fine bog 'Pasningsvejledning' udgivet af Landsorganisationen Danske Fugleforeninger. Og endnu engang har jeg vist taget fejl: jeg troede, fuglene skulle have mulighed for at sandbade?? Men det fremgår slet ikke af bogen - kun at de skal have det tørt, eller ihvertfald have mulighed for at opholde sig på tørt bundlag. Hvad mener I om det? Jeg synes heller ikke, man direkte kan læse noget om, hvorvidt fuglene kan tåle frost...

Jeg har meget at lære endnu!

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #12 Dato: 02 August , 2012, 17:02 »
 Vagtler elsker altså at sandbade og mine bruger både sand og jorden
 de ligger såmænd lige i solen og steger selv om der er masse skygge
 fra tomat samt augurkeplanter og de har huler lavet af fyrgrene med
 halm i bunden af hulen.
                                  mvh. Birgit
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline Kirsten Sørensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #13 Dato: 02 August , 2012, 17:53 »
Alle tiders, Birgit!  :)

Offline NajaSafir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Bolig til et par kinesiske dværgvagtler
« Svar #14 Dato: 04 August , 2012, 21:09 »
Jeg har også lidt spørgsmål angående de der smukke små vagtler.. :)

*Bliver det ikke voldsomt meget for varm for dyrene at gå i drivhuset? (også med åbne tagvinduer)..

*De KAN altså tåle at gå i drivhuset om vinteren selv om det fryser, bare de har et sted med hule+hø/halm?

*Hvor mange par kan man have gående i et alm. drivhus?

Mange hilsner
Naja

Glad førstegangsejer af racehøns :)
9 stk. Engelsk Araucana kyllinger
2.2 Kinesiske dværg vagtler