Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: udrugning af kinesiske dværgvagtler  (Læst 8938 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Dato: 27 Juli , 2012, 14:01 »
Hej jeg har købt en 010 R-com mini   26 cm   20 cm   11 cm rugemaskine, hos denki, jeg vil prøve at ruge kinesiske dværgvagtler ud, er der nogen der ved hvor mange grader de skal udruges på ? eller er der nogen der har erfaring til dette? på forhånd tak . Alf

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2012, 15:49 »
hej Alf og velkommen på Forum.
Du skal ruge dem ved 37,8 grader c.Rugetiden er jeg ikke helt sikker på men mener det er 17-18 døgn som de japanske.Du kan finde en rugevejledning ude til venstre på siden.Jeg ruger helt uden vand i maskinen ,indtil et døgn før klækning.Så kører jeg med 60-65 procent fugt.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2012, 18:22 »
Vagtler skal ikke have så meget fugt under klækningen- og temperaturen skal også være mindre høj end til større æg, omkring 37,0 grader, men 37,5 kan også gå an. Har du gode erfaringer med den temperatur og fugt Leif? Spændende :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Alf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2012, 11:26 »
Tak for jeres svar, jeg prøver lykken og bruger gode råd.. TAK :D

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2012, 11:43 »
Vagtelæg kan sagtens ruge ud på samme vis som hønseæg. Jeg her ruget dem ud sammen rigtig mange. Forleden lavede jeg et forsøg.. Andeæg og Vagtelæggene sammen. Dvs temperaturen var 37,8, fugten var 58% indtil to dage inden klækning , hvor den blev hævet til 70%, men steg automatisk til 75% og lå dér konstant.. 16 ud af 17 befrugtede japanske Vagtelæg klækkede.. Min point er bare, at vagtelæg er ikke så sarte ;-);-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2012, 17:05 »
Vagtler skal ikke have så meget fugt under klækningen- og temperaturen skal også være mindre høj end til større æg, omkring 37,0 grader, men 37,5 kan også gå an. Har du gode erfaringer med den temperatur og fugt Leif? Spændende :)

Hej Johanne.Det er den måde jeg har ruget på i mange år.Og det virker men det er der nok også mange andre metoder der gør.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Alf

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Svar #6 Dato: 13 August , 2012, 19:15 »
Så kom der Kinesiske vagtelkyllinger, efter 16 dage i rugemaskiner med 37 grader, luftfugtigheden kender jeg ikke, fyldte bare beholderen op. ;) 7 kyllinger ud af 7 æg. Bliver nu flyttet over i en kasse med varmelampe på 30 grader. Får æggefoder og vand. Alf

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Svar #7 Dato: 14 August , 2012, 15:44 »
Tillykke med dem <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: udrugning af kinesiske dværgvagtler
« Svar #8 Dato: 14 August , 2012, 15:56 »
tillykke <I
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer