Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ORM  (Læst 20986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ORM
« Svar #45 Dato: 12 August , 2012, 22:27 »
Det er også den måde det virker på med saltsyrekuren. Miljøet bliver for surt til ormene at leve i. Men det gælder jo så kun de orm dyrene allerede har fået indenbords. Hvis du vil bruge metoden forebyggende er du jo nødt til at give dyrene saltsyrekuren permanent, så de altid har lidt forsuret mave/tarm miljø. Dette kan muligvis være til skade for dyrene (jeg siger muligvis fordi jeg ikke ved det - jeg tror ikke nogen har givet deres dyr saltsyrekur på permanent basis). En anden ulempe ved at give kuren permanent er at på et eller andet tidspunkt tilpasser orm sig det forsurede miljø - hvad skal man så gribe til.

Er iøvrig glad for at høre at Dr. Dyr var enig i hvad jeg beskrev i linket i svar #35 i denne tråd 7. august. Nu håber jeg blot det ikke var for dyrt at få det bekræftet. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: ORM
« Svar #46 Dato: 12 August , 2012, 23:18 »
Hej Erik.

Jeg har sluppet 299,- Det dækker for afførings analyse+dyrkning, medecin, moms+ div.gerbyr. Ud over det fik jeg stillet så mange spørgsmål som han selv synes var interasante og ville kræve lidt mere prof. svar. Så han har haft kontakt til en hønseekspert i et eller andet forskningslab. i Århus.
Han var ved at gå bag over da han spurgte hvor meget mine kyller fylder i højde og drøjte, så han kunne dosere mængden af pulveret  ...."Jamen -Jamen hvor store er da en voksen hane?" Og dertil måtte jeg pænt svare, at jeg kun ved at avlerens udstillingsungdyr fra sidste år var ca.80cm. høje og vejede over 8kg. "Hold da op, så er det jo ikke kyllingelår, men køller!!" Citat fra doktor dyr.
Sød gammel gut ham doktor dyr.  *l
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ORM
« Svar #47 Dato: 12 August , 2012, 23:23 »
"Jamen -Jamen hvor store er da en voksen hane?" Og dertil måtte jeg pænt svare, at jeg kun ved at avlerens udstillingsungdyr fra sidste år var ca.80cm. høje og vejede over 8kg.l

Nu er vi da vist i gang med at tale om kalkuner.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: ORM
« Svar #48 Dato: 12 August , 2012, 23:43 »

Gemalen som på det tidspunkt hvor vi skulle hente  dem, vidste ikke rigtig helt, hvad slags høns det lige præcis var vi skulle hente, og var lettere irreteret over min bekymring for om nu dyrene havde plads nok i bilen.
De 2 haner der kom til syne i stalden da opdrætteren tændte lyset er jeg ihvert fald glad for, har det dejlige rolige brahma temperament, og de var stadig kun unghaner.....gisp
Selv Thomas som er svær at tage fusen på, måtte nabbe efter vejret, mens han spurgte om det seriøst var høns. Og det var det. *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: ORM
« Svar #49 Dato: 13 August , 2012, 06:19 »
Hej Alexander.

Tusind tak fordi du vidregiver opskriften. Lige nu er de i behandling med dyrlægens kur, fordi de dels var meget angrebet og jeg derfor ville behandle dem hurtigst muligt. Hemexciden ville være lidt tid om at komme og endeligt fandt jeg ikke syrekuren i rette forhold til jeg turde give dem det.
Jeg fandt ud af saltsyren fåes i både 2% og som 30% men jeg ved ikke hvilken en, jeg skal vælge?
Ved orm behandler du så dagligt i 4 uger og stopper?
Hvor lang tid går der mellem de skal have ny forebyggende drik?
Er forebyggende drik samme blandsforhold?
Hvor mange dage skal de drikke den forebyggende drik og så igen pause med rent vand?

Mest om foråret hvor de små fugle er meget aktive med deres små unger, men de får en tur ca 4 gange om året
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Finn N R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: ORM
« Svar #50 Dato: 13 August , 2012, 06:29 »
"Jamen -Jamen hvor store er da en voksen hane?" Og dertil måtte jeg pænt svare, at jeg kun ved at avlerens udstillingsungdyr fra sidste år var ca.80cm. høje og vejede over 8kg.l

Må indrømme, at jeg ikke ville købe foder, som var afvejet på den vægt.

Vægt ifølge standard:
Hane: 3,5 - 5,0 kg
Høne: 3,0 - 4,5 kg
så med 8 kg er det jo 60% overvægt, og giver vel 0 point på udstilling eller ???
venlig hilsen Finn
ejer af: dværg Sussex i de 5 godkente farver i DK.
Strasser i 8 farver, af den gamle type, som kan flyve
medlem af DFfR: http://www.racefjerkrae.dk
Special klubben for Sussex
Herning Fjerkræklub
Ringkøbing-Skjern Fjerkræklub
Prydfjerkræ
Egen hjemmeside: http://www.finnsfugle.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ORM
« Svar #51 Dato: 13 August , 2012, 06:45 »
Der er absolut ingen dokumentation for at saltsyre "kuren" virker. I det blandingsforhold der sædvanligvis opgives svare surheden, til hvad man finder i coca cola, og det ville man næppe bruge til bekæmpelse af orm.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: ORM
« Svar #52 Dato: 13 August , 2012, 06:49 »
Hej Alexander.

Tusind tak fordi du vidregiver opskriften. Lige nu er de i behandling med dyrlægens kur, fordi de dels var meget angrebet og jeg derfor ville behandle dem hurtigst muligt. Hemexciden ville være lidt tid om at komme og endeligt fandt jeg ikke syrekuren i rette forhold til jeg turde give dem det.
Jeg fandt ud af saltsyren fåes i både 2% og som 30% men jeg ved ikke hvilken en, jeg skal vælge?
Ved orm behandler du så dagligt i 4 uger og stopper?
Hvor lang tid går der mellem de skal have ny forebyggende drik?
Er forebyggende drik samme blandsforhold?
Hvor mange dage skal de drikke den forebyggende drik og så igen pause med rent vand?

Hermexciden er fantastisk, så den bliver du glad for, den tager al slags kryb, stø den i rederne og husk at tage handsker på, der hvor hønsene støvbader må du også gerne tilføje hermexiden, og når du rengører dine høns hus, så lav en blanding der hedder 1 gang hermexide og 3 dele vand, bland grundigt og sprøjt blandingen på pinde og i alle revner, så vil det ligge som en hinde og holde 1 år ifølge forhandleren, Det er økologisk og burde være et "must have" hos alle der har høns. ;)
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: ORM
« Svar #53 Dato: 13 August , 2012, 07:03 »
uuhhh, hvor er der bare mange megninger. Lige nu er de som sagt på doktor dyres kur.
Jeg var ellers faldet for produktet Hemexecide, da den skulle have en masse gode fordele, til alt muligt krible, krable som lus,lopper, kalkben, blodmider og paracitter.
Men i en anden tråd er Finn, ved at hitte ud af om filter sand fra Harald Nyborg skulle have samme virkning, så jeg venter lidt endnu.
Da jeg var barn kan jeg godt huske min mors Welsumer fik blodmider, og det var et sandt helvede at slippe af med igen.
Så hvis lidt naturligt mineral-agtigt-sand-noget kan holde sådan noget stands væk, helt uden at skade dyrene og samtidig har alle de andre gode egegskaber,, så regner jeg med at det bliver sådan huset og sandbadet bliver behandlet.
Og så må mine små pus ellers finde sig i jævnligt hygijenekontrol af futter og fjer. Skulle der imod forventning alligevel være noget der genere dem, så må der tages affære og doktor dyr må igen på banen.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ORM
« Svar #54 Dato: 13 August , 2012, 22:17 »
Der er absolut ingen dokumentation for at saltsyre "kuren" virker. I det blandingsforhold der sædvanligvis opgives svare surheden, til hvad man finder i coca cola, og det ville man næppe bruge til bekæmpelse af orm.

Jeg har ikke set dokumentation for at Coca Cola ikke ville kunne bruges mod orm. ;)

Der findes et hav af gamle husråd.
Nogle virker, i nogle tilfælde, andre slet ikke.
Meget få er dokumenterede, rent videnskabeligt, men hvis de synes at have en virkning, og ikke skader, ser jeg ingen grund til at afvise dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: ORM
« Svar #55 Dato: 14 August , 2012, 15:34 »
Jeg har ikke set dokumentation for at Coca Cola ikke ville kunne bruges mod orm. ;)
Netop min pointe.
Det er ligesom det utal af husråd mod vorter, man tror på nogen af dem, fordi vorterne under alle omstændigheder går væk efter nogen tid. Hvis det så falder sammen med et eller andet husråd, tror man, at det var det råd, der virkede. ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
ORM
« Svar #56 Dato: 14 August , 2012, 21:16 »
Der findes ikke en eneste sygdom i det hele univers som ikke kan behandles med cola eller penicillin, eller hvidløg for den sags skyld.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: ORM
« Svar #57 Dato: 14 August , 2012, 21:23 »
Jeg har ikke set dokumentation for at Coca Cola ikke ville kunne bruges mod orm. ;)

Der findes et hav af gamle husråd.
Nogle virker, i nogle tilfælde, andre slet ikke.
Meget få er dokumenterede, rent videnskabeligt, men hvis de synes at have en virkning, og ikke skader, ser jeg ingen grund til at afvise dem.

Netop min pointe.
Det er ligesom det utal af husråd mod vorter, man tror på nogen af dem, fordi vorterne under alle omstændigheder går væk efter nogen tid. Hvis det så falder sammen med et eller andet husråd, tror man, at det var det råd, der virkede. ;)


Der er dog sjældent nogen, der dør af vorter :o Men høns, der er hårdt angrebet kan dø af orm, og derfor kan det være en dårlig idé at prøve sig frem med udokumenterede metoder.

Så der er lidt forskel på at bruge saltsyrekuren 'forebyggende' eller som behandling af meget syge høns...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: ORM
« Svar #58 Dato: 14 August , 2012, 23:01 »
Så der er lidt forskel på at bruge saltsyrekuren 'forebyggende' eller som behandling af meget syge høns...

Nu mener jeg slet ikke man kan bruge saltsyrekuren 'forebyggende', da man kun kan forebygge fremtidige angreb af orm ved at holde hønsene konstant på kuren (med risiko for at orm tilvænner sig det forsurede miljø). Man kan måske tale om at bruge den 'regulerende', dvs at man med visse intervaller giver hønsene en kur, for at rense ud for de små mængder orm som høns (og andre dyr) naturligt har, og for at forhindre at ormetrykket bliver belastende for enkelte individer der måtte være svækket af andre årsager.

Der findes ikke en eneste sygdom i det hele univers som ikke kan behandles med cola eller penicillin, eller hvidløg for den sags skyld.

Desværre er der bakteriestammer der har udviklet resistens overfor penicellin. Det er dokumenteret. Om disse bakteriestammer vil kunne klare Cola eller hvidløgskuren, er indtil videre udokumenteret.  :)

Netop min pointe.

Marianne - jeg tror vi taler forbi hinanden.

Jeg mente at jeg mangler dokumentation for, at Coca Cola næppe ville blive brugt til bekæmpelse af orm. If you get my point  ;)

En gang imellem kan man bede for meget om dokumentation, blot for dokumentationens skyld. Pyt med hvad der virkelig foregår - vi kræver dokumentation.

Tænk 20-30 år tilbage og danske lægers generelle holdning til akupunktur. - Udokumenteret Woodo og anden troldomskunst. Jeg tror en hel del mennesker, inklusiv læger har ændret holdning i mellemtiden.

For at undgå at indlægget bliver så langt at nogle ikke gider læser med, vil jeg blot konkludere at saltsyrekuren ingen skade gør, og efter manges mening faktisk hjælper mod indvoldsorm. Jeg bruger den selv 2-3 gange om året, regulerende, og jeg oplever ved slagtning, kun i få tilfælde, orm i dyrenes indvolde. Jeg har aldrig prøvet at koordinere en saltsyrekur med efterfølgende slagtning. Det kunne jo være interressant at prøve, selvom det ikke udgør en egentlig dokumentation for noget som helst.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: ORM
« Svar #59 Dato: 15 August , 2012, 13:03 »
Nu mener jeg slet ikke man kan bruge saltsyrekuren 'forebyggende', da man kun kan forebygge fremtidige angreb af orm ved at holde hønsene konstant på kuren (med risiko for at orm tilvænner sig det forsurede miljø). Man kan måske tale om at bruge den 'regulerende', dvs at man med visse intervaller giver hønsene en kur, for at rense ud for de små mængder orm som høns (og andre dyr) naturligt har, og for at forhindre at ormetrykket bliver belastende for enkelte individer der måtte være svækket af andre årsager.
 

Det er det jeg kalder forebyggende...
« Senest Redigeret: 15 August , 2012, 18:56 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk