Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Behandling af "kalkben"  (Læst 22056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #15 Dato: 03 Juli , 2012, 19:48 »
Kan der mon nås enighed om, at Kalkben er hønsefnat, og skyldes en fnatmiden, der for alle praktiske formål ligner fnatmiden hos mennesker. I en hønsebesætning vil miden findes hos de syge og nogen af de raske, hvis ikke alle. Så hvis man skal problemet til livs, skal hele husstanden behandles samtidig. Ligesom hos mennesker. Det er meget muligt at alle fedststoffer, fra smøreolie, vd40 til gæret sælspæk kan kvæle miderne. Men det må være temmelig bøvlet, at behandle en stor hobbybesætninge på den måde, flere gange ugentlig. Nix, jeg bruger Nix creme, der både er et fedtstof og et insektmiddel (samme som staldchock). Det aktive stof er meget giftigt for insekter, men ikke for mennesker. Jeg behandlede og kurrerede definitivt mine 9 New Hampshire 2 gange i vinter. Forbrug mindre end en halv tube. Resten fik en ung bekendt, der til sin mors fortrydelse havde reddet sig den menneskelige version af sygdommen. Hvad tror i hans mor havde sagt hvis han skulle rulles i madolie og sprayes med vd40 under armene.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #16 Dato: 03 Juli , 2012, 19:56 »
. Men det må være temmelig bøvlet, at behandle en stor hobbybesætninge på den måde, flere gange ugentlig. Nix, jeg bruger Nix creme, der både er et fedtstof og et insektmiddel (samme som staldchock). Det aktive stof er meget giftigt for insekter, men ikke for mennesker. Jeg behandlede og kurrerede definitivt mine 9 New Hampshire 2 gange i vinter. Forbrug mindre end en halv tube. Resten fik en ung bekendt, der til sin mors fortrydelse havde reddet sig den menneskelige version af sygdommen. Hvad tror i hans mor havde sagt hvis han skulle rulles i madolie og sprayes med vd40 under armene.


 *g
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #17 Dato: 03 Juli , 2012, 19:59 »
Tja.. Har som skrevet tidligere også brugt nix.. /o
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Mette Randi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #18 Dato: 03 Juli , 2012, 22:43 »
Tak for de hurtige svar! :) Jeg tror jeg vælger at prøve Matas-sprayen i hønsehuset, mens hønsene er ude, og så madolie med lidt brun sæbe i på hønsebenene med jævne mellemrum, samt lugtfri petroleum på siddepindene. Hvis det ikke virker efter et par uger, vil jeg overveje at spraye hønsene direkte.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #19 Dato: 03 Juli , 2012, 23:58 »
@Tjørnemosegård  *g gæret sælspæk, den er go med dig  ;D

...Smurte du dine 9 NH med Nix to gange og i givet fald med hvor lang tids mellemrum? - for at slippe for at få fnat af fnatten?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #20 Dato: 04 Juli , 2012, 00:07 »
Jeg behandlede og kurrerede definitivt mine 9 New Hampshire 2 gange i vinter. Forbrug mindre end en halv tube.

Hvor har du købt 1 kg tuber henne?

Resten fik en ung bekendt, der til sin mors fortrydelse havde reddet sig den menneskelige version af sygdommen.

Jeg ved ikke lige hvad de har gang i, men tror også helst jeg er fri for at høre detaljer. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #21 Dato: 04 Juli , 2012, 04:16 »


...Smurte du dine 9 NH med Nix to gange og i givet fald med hvor lang tids mellemrum? - for at slippe for at få fnat af fnatten?

Jeg smurte med en uges mellemrum. Når man bruger Nix cremen indbygges det aktive stof i hornlaget i huden. Dermed fås en forlænget effekt. De mider der udklækkes efter første behandlingsdag dræbes altså også. Kløen og forandringerne i huden skyldes en allergisk reaktion på midens afføring. Derfor går der nogen tid før symptomerne aftager.
@ Pilegården. 1 kg. Den var go'. Men jeg smurte bare tyndt på. Ligesom i bibelen. Angående den håbefulde unge mand, så undlod jeg at fortælle hans mor, at fnat hos mennesker overvejende er en seksuelt overført sygdom.
- De har ikke høns.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #22 Dato: 04 Juli , 2012, 06:39 »
Hvis jeg får en høne der har kalkben så laver jeg en blanding af vaseline,  glyserin og kopattesalve, der går ikke mere end 2-3 dage før skællene flader af, men fortsæt ca 2 uger så du er sikker på at fusserne ser fine ud, brun sæbe vil jeg aldrig bruge, da ph værdien ikke gør noget godt for huden, den vil faktisk brænde, og det vil da være synd. Et godt råd, smør selv det på du selv vil smøre dig selv ind i  hvis du selv havde et problem
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Behandling af "kalkben"
« Svar #23 Dato: 04 Juli , 2012, 09:47 »
@Tjørnemosegård TAK (oss fordi du har en guddommelig humor, den m biblen ryger direkte i kredsløb her ;D

@Alexander Patrick NIX ingen af de problemer her ; )
« Senest Redigeret: 04 Juli , 2012, 09:48 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: Behandling af "kalkben"
« Svar #24 Dato: 04 Juli , 2012, 10:42 »
Hovfedt til heste kan også bruges.