Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Due fra Nørreport...  (Læst 43391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #60 Dato: 21 Juni , 2012, 20:57 »
Sikke noget med ham due dyret. Han har da bare ventet til at du kom forbi  ;D

Lad os høre hvordan det går med ham og om du finder en due dame til ham....
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #61 Dato: 21 Juni , 2012, 21:01 »
Egentligt er det jo lidt tankevækkende at han sidder på samme sted - og venter <..
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Castella

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 269
  • Hønsetosse med hang til Orpington.
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #62 Dato: 21 Juni , 2012, 21:39 »
Har fulgt med på sidelinien,dejlig læsning & ikke mindst skønt at du har taget dig af ham  /o
Super nice marsvineanlæg..er virkelig blevet inspireret!.Glæder mig til at høre mere om due-dyret  ;)
Vh Carina.

5,6 Orpington (Blå & Sort)
3,5 Jersey kæmpe (Blå,Sort & Spættet)
2,9 Orpington i dværg (Chokolade farvede & Sort/split chokolade)
9,11 Skånske blomsterhøns
2,4 Moskusænder

Medlem af:
www.racefjerkrae.dk
www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
www.orpington.dk

Besøg min hjemmeside:
http://poultrybycastella.123hjemmeside.dk/

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #63 Dato: 22 Juni , 2012, 01:01 »
Hvor er det SKØNT at der er nogen der gider høre om Due-dyret, -jeg tror min familie har fået lidt nok af at høre lange beretninger om -hvordan Due-dyret kunne kende sit ynglings-hus -og hvordan det nu går med hans ben -og bla-bla-bla-bla :o

Men måske kunne jeg også lige spørge jer fugle-folk om noget... er det rigtigt at duer er mega klamme og at man udsætter sig selv og alle i ens nærhed for parasitter og sygdomme? Jeg synes jo umiddelbart at det virker lidt hysterisk, men jeg har opdaget at der er mange der helt alvorligt mener at duer er ækle :( Det er jo sikkert rigtigt at de kan være en plage steder hvor der er mange - men er det ikke lidt overdrevet at betragte dem som sådan nogle flyvende kloak-rotter?!! Jeg mener hvis de virkelig er SÅ ulækre, -hvorfor er der så mange der holder duer nær deres hjem, -og hvorfor er der nogen der spiser dem?

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #64 Dato: 22 Juni , 2012, 06:43 »
Duekød er da mums!
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #65 Dato: 22 Juni , 2012, 07:12 »
Ida, duer er ikke mere "klamme" end andre fugle, De påstande må komme fra uvidenhed. Der er også mange, der tror at pindsvin er smækfyldt med utøj, det er også en skrøne.
Når skrønen om duer er opstået, kan det måske skyldes, at i mange storbyer er der utrolig mange duer, som jo efterlader ufattelig mange duelorte, også steder hvor der er ret irriterende. Afføring er jo lidt ulækkert for de fleste. I storbyer er der jo mange, der kalder duer for "luftens rotter", nok fordi de er så utallige og yngler så meget. Hvis man associerer duer med rotter, får man jo nogle klamme billeder på nethinden.
Duer kan have parasitter ligesom alle andre vildtlevende fugle. Du kan jo tjekke din due især i området "syd" for kloakken, hvis den har lus, vil de typisk kunne ses på huden der. Lus er uhyre nemme at slippe af med, du kan læse om det i leksikon her på forum.
Og del endelig dine glæder, begejstring og bekymringer over duen med os, vi kender alle det der ansigtsudtryk, andre kan få, når vi begejstrede fortæller løs om vores fjerede venner *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #66 Dato: 22 Juni , 2012, 12:28 »
Marianne - Tusind tak for dit svar - det gør mig rigtig glad at læse! Jeg synes også det er underligt at tale om "urene dyr" - det må vel altid være deres omgivelser der er urene - eller deres levevilkår - altså for eksempel som du også skriver, -når MANGE duer lever sammen på meget lidt plads.

Jeg tror også at folk opfatter duer som mere syge end andre dyr fordi de lever her i byerne hvor der ingen store rovdyr er. Det er trist så tit man ser en due hutle sig igennem, på trods af sygdom, - og der er naturen jo mere nådig, fordi ræven eller duehøgen afliver alle de svage stakler.

Den med pindsvin og utøj har jeg forresten også altid undret mig over - så godt at få den myte aflivet også!

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #67 Dato: 22 Juni , 2012, 16:05 »
det med "klamme" duer kommer nok af at byduer nogen gange indtager et loftrum, en altan eller andet til bolig. Der vil de så klatte lissom andre dyr, bare med den forskel at i et dueslag er der en ejer der muger ud efter dem. Det er der ikke i byen hvor så møgbunken bliver større. Dyremøg indeholder bakterier, og når der ikke jævnligt bliver muget ud bliver mængden af bakterier større i takt med at bunken af møg bliver større. Derudover er der mange der syns det er ulækkert at duer basker rundt om pølsevogne og andet hvor der kan være en chance for lidt krummer.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #68 Dato: 22 Juni , 2012, 16:45 »
Det er da bare en rørende historie om din due.
Han har da valgt dig. *p
Hyggelig lille film af ham også. Mon ikke at det er hans spejlbillede i det blanke gulv han gør kur til ?

Tror ikke at du finder nogle herinde der mener at duer er klamme. Du skulle prøve at opstøve en udstilling i dit område og se hvilken kæmpe variattion der er af duer.

Er der nogen der kan huske den lille smukke film fra youtube med musik til de glade birmingham rollere ?
Hjælp til at finde den frem ønskes. Lad os vise vores nye due ven den ;)

Det er så nemt at søge på DFF  /o
Her er den

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23156.msg211717#msg211717
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2012, 16:49 Fra Lene, Rungsted »

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #69 Dato: 22 Juni , 2012, 21:22 »
Jes: -jeg tror du har helt ret, -mange duer et uvelkomment sted og inden rengøring det kan sagtens være forklaringen på at duer er blevet så upopulære.

Lene: Tak for den smukke lille film - det er jo helt fantastisk at se på! Sikke de kan, - det er næsten helt rørende! Kan godt være at jeg må opsøge en udstilling, er bare bange for at jeg forelsker mig alt for meget i duer - for jeg bor jo på indre nørrebro og skulle helst ikke blive alt for uvenner med mine naboer. Men filmen og kolbøtte-duerne vil jeg dele med mine marsvine-tossede venner, jeg er sikker på at de også vil sætte stor pris på den!

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #70 Dato: 22 Juni , 2012, 21:47 »
Forresten... hvordan mon jeg kan få fat i en gammel hun-due? Og hvis jeg finder en, er det så sandsynligt at de kan li' hinanden -eller kan de godt finde på at sige nej-tak? Og hvis jeg finder en ælder hun-due jeg må købe et sted, hvordan kan jeg så være sikker på at hun ikke allerede havde en mage? Jeg ville hade at skille et par ad jo....

Måske er det et fjollet projekt at skaffe ham en mage, men jeg synes det er lidt synd at han ikke har en artsfælle at være sammen med.... måske skal jeg bare gå en tur i H.C. Ørstedsparken og lede efter en anden due i nød - det er desværre ikke helt usandsynligt at jeg kan finde en :(

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #71 Dato: 23 Juni , 2012, 21:47 »
det med og finde en mage til ham tror jeg vi skal ha fat i en som frank måske?? eller en anden med forstand på duer. Det ved jeg ikke nok om dem til
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #72 Dato: 23 Juni , 2012, 22:31 »
Orv Ida, er han tilbage hos dig? Og jeg som gik og troede han nu levede det frie liv igen..... Men han er sørme da klog at han kan finde ud af at sætte sig samme sted, så du kan finde ham og tage ham med hjem - igen  /o
Og det lyder jo som om du allerede har lagt de fremtidige planer for ham. Mon ikke han selv kan invitere damer med hjem i sit nye kommende dueslag, når han er ude og lufte vingerne? Ida, du er en sød og god dyreven. Lad være nogensinde at ændre adfærd, for det er skønt der er sådan nogle som dig til  *b

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #73 Dato: 23 Juni , 2012, 23:51 »
Ihh tak skal du ha' Cartouche, - det var nogle søde ord! Men når sandheden skal frem, så gør jeg det ikke for at være "god" men fordi jeg elsker projekter og fordi det morer mig at lære et fremmed dyr at kende. Duedyret har allerede været mange timers livskvalitet, som f.eks lige nu hvor han sidder ovre i mørket og kuuuurer lidt for sig selv - og jeg sidder her og undrer mig over hvorfor han mon gør det. ...sælsom lyd i en 2-værelses lejlighed på stenbroen :P

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #74 Dato: 24 Juni , 2012, 00:28 »
Velbekomme  ;D Uanset grunden, så er det bare skønt at der er nogle, der gør en foreskel, ikke?
Det er da ret hyggeligt med lidt kurren. Hvorfor han gør det? Tjae, enten snakker han med dig eller også sidder han og pludrer med sig selv om, hvorfor han mon sidder der alene i mørket? Eller han gør det i tilfælde af, at der sætter sig en smækker duesteg udenfor vinduet, for så må han jo hellere gøre opmærksom på at han er der...LOL.
Hvorfor pludrer hønsene? Og hvorfor snakker vi nogle gange med os selv? Det er slet ikke sikkert der er en grund. Men hyggeligt er det ihvertfald.....
Godnat og sov godt Ida og Duedyret