Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Due fra Nørreport...  (Læst 43389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #30 Dato: 28 April , 2012, 21:26 »
Hvad med klatterne fra duedyret, når den går frit ?

Fin marsvine gård forøvrigt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #31 Dato: 28 April , 2012, 21:26 »
Hvis jeg var due-dyr, så ville jeg da klart også vælge marsvinenes hjem...det er da bare for hyggeligt /o /o ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #32 Dato: 28 April , 2012, 21:43 »
Det var da et imponerende marsvineanlæg! Mon ikke du skal stræbe efter at flytte på landet, hvor dine evner i den retning kan ufolde sig /o

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #33 Dato: 28 April , 2012, 23:31 »
Det er et flot og godt rum du har og kan da godt forstå at den kan lide marsvinenes hjem. Du vil nemt kunne holde lidt duer der og især når de får mulighed for at komme ud og flyve i rummet.

Dog en god ide at holde øje med dem når de er ude eller skærme lidt af nogle af stederne. For kunne forstille mig at en due med rask fod godt kunne finde sig til rette på stangen hvor tøjet hænger og så måske komme til at klatte ned på det. Hvilket ikke ville være så heldigt.

Hvis du endelig vil have lidt duer gående kan du nemt finde nogle dueracer der er lige så små og endda mindre end trylleduer/skoggerduer. Du kan også nemt finde nogle som bliver ligeså tamme og fortrolige. Der findes så mange smukke og de er virkelig flotte.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #34 Dato: 29 April , 2012, 02:09 »
Men flere duer... - er det ikke nødvendigvis mindst een hun og een han? - Og så får man vel pludselig due-unger? ...og hvad gør man med sådan nogle? Marsvinene er jo også dybt afhængige af at gå i flokke men der kan man kastrere hannerne -hvilket jo ligesom løser problemet :P

Angående dueklatter - så har jeg bare sådan nogle billige lagner fra IKEA, dem breder jeg ud over seng gulvtæppe og tøj - så kan duedyret bare slå sig løs bagefter. Men ligenu går den mest på gulvet.

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #35 Dato: 29 April , 2012, 22:07 »
Her er et par hyggebilleder af Due-dyret der hænger ud med mine marsvin. I dag er det 5. dag den har boet hos mig og den er begyndt at flyve rigtigt meget rundt og den protesterede MEGET da jeg i dag vaskede den for - forhåbentligt, sidste gang.

Nu mangler vi bare at få foden frisk - så åbner jeg vinduet til friheden.








Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #36 Dato: 30 April , 2012, 07:30 »
Det ser hyggeligt ud  /o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #37 Dato: 30 April , 2012, 17:37 »
Med fare for VIRKELIG at trætte folk med dumme spørgsmål, så fyrer jeg lige et mere af...:

Hvorfor "kurrer" duer? Altså hvad betyder det når de pludselig synes at de lige skal sige ku-kuuuu-ku, og er det normalt at de også siger sådan midt om natten?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #38 Dato: 30 April , 2012, 18:05 »
Ja hvorfor er det nu Duer kurrer. Hanner gør det ofte for at vise deres teritorium og vise sig for de andre og hvem der eventuelt er stærkest.
En anden grund til at duer kurrer og er nok den mest normale er for at finde en mage og senere hen for at styrke deres bånd til hinanden. Både hanner og hunner kurrer for at binde sig til hinanden, men hannerne gør det oftes og har tit en lidt dyppere stemme.
Hanner ligger tit det sted de har valgt til rede og kalder(kurrer) for at få en huns opmærksomhed der vil blive hans mage.
Hvis den begynder at kurrer og snudre meget rundt om sig selv er den næsten med sikkerhed en han. Hvis det måske hjælper dig til at finde dens køn.
Hvis den er lidt forskellige steder og kurrer kan det godt være den søger en han, da den umeldbart ikke har kunne finde en hos dig.

Om natten har jeg ikke opseveret det, men mindre vi lige har sat duerne sammen i par og de er ved at finde sammen. Hvis det er om aftenen kan det godt være i håb om at finde en mage.

Duer er flokdyr der følger sig beskytte i manges selvskab, men et par kan fint synes de er folk nok og leve sammen og give samt passe unger. For at begrænse antallet af unger kan du ryste æggene når de har lagt dem og når de så har lagt 18 dage kan du fjerne dem. Duer er også en lækker spise og siges at være en delikatesse, men jeg har fået det så ofte at jeg ikke ser det sådan længere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #39 Dato: 30 April , 2012, 18:55 »
Jeg tænkte på Due-dyret, da jeg tog s-tog hjem fra Nørreport station i dag.

Der er frygteligt derinde i disse tider. Jeg tror at Due må nyde roen og freden, det dejlige marsvine anlæg, den rensede fjerdragt, den gode og rigelige mad, den kærlige pleje osv, osv....... *o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #40 Dato: 30 April , 2012, 20:23 »
Frank: Endnu engang tak for et godt og uddybende svar der gør mig klogere på duer /o Due-dyret er begyndt at kurre lidt engang i mellem - blandt andet i nat men den har både gjort det ovre ved marsvinene og i dens egen kasse. Jeg synes ikke man kan sige at den gør det meget. Jeg er tilgengæld ret sikker på at den savner selskab, da jeg kan se at den bliver mindre anspændt og ser ud til at hygge sig mere når den er ovre ved marsvinene og især når der er lidt liv i flokkene.

Helle: Hvor er det hyggeligt at du sendte Duedyret en lille tanke i dag! Jeg håber også at den nyder roen og alt maden lidt selvom det også må være lidt hårdt for den at være i så fremmede omgivelser.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #41 Dato: 30 April , 2012, 20:56 »
Det har du kun ret i at den trænger til selvskab, så må du se om den skal over til Dusse, slippes fri igen eller du selv anskaffer dig en mage til den.
Det må jo så være op til dig hvad du vil.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #42 Dato: 30 April , 2012, 23:18 »
Hej Ida,

Hvor skønt det går så godt med Due-dyret. Og hvor er det et FEDT marsvineanlæg du har rigget til. Der må da være et leben med deres pibelyde, når du har så mange? Skønt at se. Alle ser vældig tilfredse ud. Fortsat held og lykke med Duen.
MVH Annette

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #43 Dato: 01 Maj , 2012, 13:27 »
Jeg har nu opgivet at lave due-slag i den der bur-bund som jeg startede med. Due-dyret har selv valgt at bo ovre ved marsvinene, så det må jeg jo lytte efter. Nu har jeg sat dens sovehus derover -og det faldt vist i god jord. Her prøver Due-dyret at snuppe sig en lille eftermiddags-morfar i huset -men bliver forstyrret af en irriterende fotograf:





Men i dag skete der noget andet som jeg ikke har set før. Duen var med nede i lejligheden for at få salve på foden, og bagefter sig den helt i selvsving ude i gangen. Den kurrede og dansede rundt om sig selv i lang tid. Den pustede sig også lidt op og skød brystet frem -måske for at se flottere ud? Er det mon alligevel en han-due?

http://youtu.be/rUxTBSkY188

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #44 Dato: 01 Maj , 2012, 16:38 »
Så er det en handue!