Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Due fra Nørreport...  (Læst 43336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #15 Dato: 25 April , 2012, 21:28 »
Som Lene skriver med et hurtigt ryk en fjer af gangen og der vil vokse en ny ud og erstatte den. Derfor er det bedre end at klippe og vente på fældningssæsonen kommer.

Grunden til at den bliver lidt mere sky er som du selv siger at den er ved at blive rask og komme til sig selv. Når de bliver tamme så at sige på den måde er det fordi de ikke har det ret godt.

Ved foderet skal det være tørret. Solsikke kan godt bruges, men så skal det være de små sorter. De alm. bliver nogle duer og høns kvalt i og derfor siger man at de ikke skal bruges. Desuden feder de meget og er derfor ikke hverdagskost, men en som skal have noget sul på kroppen kunne det godt være en ide.
Vandet kan du eventuelt lade stå til den og så finder den selv ud af at drikke når den har prøvet det en gang, som du har gjort.

Hvis du beholder den indtil den har skiftet sin fjerdragt vil den nok finde sig til rette og sige at din lejlighed er dens hjem. Hvis den så ikke kan lokke en af det modsatte køn til at slå sig ned i din lejlighed vil den nok forlade den for en anden redeplads, men kan da stadig finde på at komme på besøg efter foder feks.

Det er kun godt synes jeg at du falder for duer. Der kunne godt være nogle flere opdrættere af disse også i det små. Så må du se hvor du eventuelt kan få plads til dem.

Månedsduer er mix eller dem man ser på rådhuspladsen eller marker. De har ikke nogen bestemt herkomst. Man kan vel godt kalde dem forvildede tamduer, der lever i det fri. Den du har synes jeg dog ikke ligner helt og derfor ville jeg godt have nogle andre billeder hvor det eventuelt var nemmere at bestemme hvad det kunne være. For hvis den er udvokset er det højst sandsynelig en han eller en meget meget gammel hun. Nu synes jeg bare ikke den ser helt sådan ud og den minder mig lidt om en Romerungdue, som det sikkert ikke er, men længden og hovedet på denne due er ikke typisk for Månedsduer.

For at se nogle forskellige dueracer du eventuelt kunne falde for ville jeg råde dig til at gå ind på denne side og kigge lidt i galleriet.
http://raceduen.dk/
Du kan da også lige få lidt at kigge på fra mig :D
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #16 Dato: 25 April , 2012, 22:07 »
Neiii - hvor er der mange smukke arter - det er jo helt vildt!!! Tror jeg må bytte min lejlighed for et hus på landet snart! Jeg skal nok tage nogle flere/bedre billeder i morgen når der er ordenligt lys til det. Jeg synes nemlig - selvom jeg slet-slet ikke har forstand på duer, -heller ikke helt at den ligner dem jeg plejer at se rundt omkring... men mon alligevel ikke bare det er en gammel mølædt hun ;D

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #17 Dato: 27 April , 2012, 16:43 »
Nåede jo desværre ikke at vaske den i går som jeg ellers havde planlagt men gjorde det i stedet i morges. Desværre fik jeg ikke det hele med - og det ser også ud som om at nogle af fjerene er blevet meget slidte. Alligevel hjalp det meget - jeg kunne se at skyllevandet der løb af den var helt sort og bagefter kunne jeg for første gang svagt ane et metallic-grønt skær i fjerene i nakken på den. Snuppede et par billeder - burde selvfølgelig have ventet til den var tør - men synes den sad så fint i min vindueskarm og nød solen.











Det gik så lidt ud over min ny-såede dild - men pyt, -due-dyret må alt ;D

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #18 Dato: 27 April , 2012, 17:29 »
Den ser da sød ud  :D Spiser og drikker den godt ?
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #19 Dato: 27 April , 2012, 18:07 »
Heldige den ;D

...har den fundet sig en hyggelig soveplads?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #20 Dato: 27 April , 2012, 19:56 »
Ja den spiser og drikker vist som den skal - den vil stadig helst have knækkede solsikkekerner -andre ting har vist ikke den store interesse lige nu - men jeg skal have købt en god kornblanding så den har lidt flere forskellige ting at vælge imellem.

Den sover i bunden af et marsvine-bur som står ved siden af min seng i sådan et anneks jeg har. Jeg har tænkt meget over hvordan duer gerne vil bo men har ikke rigtigt fundet oplysninger om det på nettet. Vil de f.eks. helt være højt oppe? Skal de have en kasse? Eller en redeskål? Hvad med bund-materiale, -er en tørvebund med hø ovenpå god nok - osv...

Jeg kan lige prøve at tage et billede af dens nye tilholdssted...

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #21 Dato: 27 April , 2012, 21:23 »
I princippet kan man godt bruge et kaninbur som redekasse og opholdssted. Hvis den bare får mulighed for at komme ud og flyve et par gange om dagen.

Det ude foran hører det med til hvor du boer for der vil nemt kunne bygges et lille slag til 2-4 par og så lade dem komme ud og flyve et par gange om dagen.

Prøv at kigge på denne hjemmeside http://parlor-tumbler.jimdo.com/
Jeg ved godt det er en race, som ikke kan flyve, men den kommer så bare ud og løbe et par gange om dagen istedet for. Han har delt dem op til hvert enkelt par, men hvis du beholder den samlede højde og laver redekasser i den ene side og masser af sidepladser i den anden side og bagvægen vil de fint kunne gå flere sammen.
Redeskåle behøver de kun i ynglesæssonen og det kan være så simpelt, som to brædder sømmet sammen og sat op mod et hjørne.
Til underlag kan du fint bruge aviser med lidt sand ovenpå. Det går det nemt at skifte og give et nyt lag når det er nødvendig. Mange har deres duer til at gå på cementgulv eller bræddegulv i dueslaget og skraber møget op når det er nødvendig eller hver dag for at gøre rengøringen nemmere. Tit drysser man lidt sand på gulvet alligevel, da det samler klatterne og gør det nemmere at skrabe op. Noget løst bundmateriale, som er meget let vil bare flyve rundt når due letter og lander og derfor skal man undgå sådan noget som bundlag.
Hø/halm bruges mere til redemateriale i redeskålen for det meste, men kan vel gå an til bundlag. Ved ikke om duer vil bryde sig om at gå på det, men det må komme an på en prøve.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #22 Dato: 27 April , 2012, 22:07 »
Tak for svar Frank! Jeg kunne virkelig godt falde for duer - jeg synes at den her gamle mølædte pølsevogns grib jeg har fundet er det dejligste!!! Men jeg tror nok jeg kommer i problemer hvis jeg går igang med at avle duer her i en lejlighed på Nørrebro...

Men noget i det du siger kan jeg nu alligevel ikke lade være med at tænke over. Jeg har jo et anneks hvor duen bor ligenu - og i enden er der et lille trækvindue. ...hvis duen bliver her i et par uger indtil benet har det bedre og dens fjer forhåbentligt også bliver renere - ville jeg så kunne lade den flyve ture ud af vinduet? Det er et meget fredeligt område udenfor - der er en park og en børnehave lige overfor. Hvis jeg gjorde det på den måde - hvor længe skal jeg så holde den inde før jeg er sikker på at den kommer tilbage igen? Og hvis jeg gør det skal vinduet så altid stå åbent? ...hvor længe vil en flyvetur ca. tage?

Jeg sætter lige et billede ind taget tidligere på aftenen. Som man kan se er due-dyret ret interesseret i naboerne - 2 marsvin der går i det blå bur. Faktisk hoppede den ind og slog sig ned i hjørnehuset... så jeg antager at duer også kan lide tag over hovedet ligesom marsvin kan. Nu har jeg givet den huset over i sit eget bur -for marsvinene var vist lidt bange for den ::)



Her er vinduet som jeg overvejer om den kan flyve ture fra. Der er en god lille afsats udenfor som kan bruges til at lette og lande fra.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #23 Dato: 27 April , 2012, 22:52 »
Hvis du ikke har mulighed for at beholde din heldige due, har jeg en lille handicappet en af slagsen, der stadig venter på selskab... ::)
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=25052.0

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #24 Dato: 27 April , 2012, 23:13 »
 /o Det er en smadder-god idé og det kunne sagtens være det vi ender med at gøre. Jeg har faktisk allerede overvejet det da en bruger gjorde mig opmærksom på din tråd. Jeg mangler dog lige at finde ud af om det er en hun-due jeg har fundet - men det tror jeg det er, -og så synes jeg lige at foden skal have lidt tid til at hele. ...i det hele taget tror jeg det er bedst hvis hun kommer lidt mere på højkant før hun bliver introduceret for en ensom ungkarl... men jeg kan jo allerede se at hun bliver stærkere dag for dag - lige da jeg havde fundet hende var hun meget apatisk - men nu er hun begyndt på selv at hoppe rundt i lejligheden og baske med vingerne og pudse sine fjer og den slags.

Men lad os holde kontakten ved lige - så kan vi måske lave en plan om et par uger.

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #25 Dato: 27 April , 2012, 23:26 »
Hej Ida,

Hvor skønt at læse din lille duehistorie  /o Du er en ægte dyreven. Det er så flot at du tager dig af duen, og jeg kan godt forstå at du er ved at blive knyttet til hende, med al den omsorg du bruger på at redde hende. Men husk: tosomhed er bedre end ensomhed. Så det bedste du kan gøre for hende, når du har reddet hende og hun er stabil og i god form igen, vil være at finde en mage til hende, eller lade hende flytte hen til en mage...måske hos Margrethe. Men hvem ved: Der er måske født en ny dueavler? Utroligt hvad en sølle lille duepige kan gøre ved folk. Skønt. Held og lykke med projektet. Jeg følger med i jeres historie.
Godt gået Ida!
MVH Annette

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #26 Dato: 28 April , 2012, 16:15 »
Tak for "roserne" Annette - og jeg er helt enig! Jeg kunne ikke drømme om at holde hende her af egoistiske årsager -selvfølgelig skal hun have lov til at være en rigtig due igen så hurtigt som muligt. I dag - på 4.-dagen efter jeg fandt hende er hun blevet meget mere vild og selvstændig end hun bare var i går. Hun har også taget et par flyveture rundt oppe i mit anneks så det går fremad med hende selvom hun stadig ser ud til at have meget ondt i sin fod. Jeg håber snart at jeg også kan se fremskridt med den - ellers er det ligefør jeg må have dyrlægen til at vurdere den.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #27 Dato: 28 April , 2012, 17:10 »
Den ser ung ud, måske er den lige fløjet af reden?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #28 Dato: 28 April , 2012, 18:20 »
Det kunne også være en ungdue og det er oftes dem, som kommer galt afsted. Derfor jeg helst vil se et billed hvor den er helt tør, da det så er lidt nemmere at se.

Fik lige at vide fra min far at Månedsduer og Rådhusduer ikke er helt det samme, men næste. Månedsduer er dem man tit ser på landet gående hos bønder hvor rådhusduer er byduerne der flyver frit omkring.

Den ligner dog ikke en helt normal bydue, da den er utrolig lang i det, men størrelsen indikere ikke ligefrem at der er Romer eller anden lang racedue ind over. Så ved ikke hvad man kan kalde den.

En ny dille, især i England og også så småt i Danmark er at folk begynder at holde duer indendørs ligesom så mange andre kæledyr. Det er dog oftes de små trylleduer man gør det ved, men andre dueracer/arter vil også kunne.
Den måde de oftes bliver holdt på er i et fritte/jordegenbur og så går de der. Nogle steder for de så lov at komme ud i stuen/værset og flyve engang imellem hvilket er at fortrække hvis de skal gå i bur. Jeg synes at hvis de skal holdes indendørs i bur skal det være en stor voliere eller et pænt stort bur hvor de kommer ud og flyve et par gange om dagen.
Så muligheden er der, men så skal de også holdes ordenligt med et opholdssted hvor de kan komme til at flyve lidt rundt hver dag.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #29 Dato: 28 April , 2012, 21:21 »
Det kunne da være totalt hyggeligt med sådan et par trylleduer!!! og - ja det var lidt dumt at jeg tog billeder af den da den var våd, -jeg tager nogle nye imorgen når der er lys til det.

Her på mit anneks behøver duen ikke være i bur - men jeg har opdaget at den opsøger mine marsvin. Måske fordi den synes bedre om deres indkvartering - måske fordi den søger selskab. Problemet er at marsvin er ekstremt passive og hvis den pludselig synes at det er dens territorium, så er det helt sikkert marsvinene der taber.

Det er dette område den helst vil være i:


Den ende af annekset hvor marsvinene er - er normalt lukket af med et gardin -men det har due-dyret fundet ud af at gå under ::)

Due-dyrets ende af annekset hvor den ikke gider være: