Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Due fra Nørreport...  (Læst 43280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Due fra Nørreport...
« Dato: 25 April , 2012, 11:35 »
I går da jeg var inde i byen fandt jeg en noget sølle due der sad helt apatisk på en el-kasse ved Nørreport Station. Jeg fangede den i mit tørklæde for at kigge lidt nærmere på den og fandt ud af at der var 3 meget synlige problemer. For det første var den klistret ind i noget olie-agtigt sort fedt, for det andet var den meget tynd (brystbenet stak ud) -og for det tredje var den halt - den havde fået snoet noget hår stramt rundt om den ene fod.

Jeg besluttede at tage den med hjem og se om jeg kunne hjælpe den. Håret omkring foden var ikke svært at få klippet af - det har efterladt et sår, men det ser ikke inficeret ud og der mangler også en tå på foden men det virker alligevel som om at duen bedre kan støtte på foden nu.

Problemet med undervægt ser også ud til at kunne løses da den ikke virker så sky -og derfor gerne vil spise selvom den er i meget uvante omgivelser. Den har tilsyneladende en meget god appetit.

Så er der problemet med olien i fjerdragten. Jeg har prøvet at vaske den - for at være helt ærlig - i sulfo, da det er noget meget klistret og tykt stads der sidder i fjerne. Det har også hjulpet lidt - men jeg ved ikke om fjerne nogen sinde bliver gode igen - de virker meget medtagede og der er stadig masser af "klister" især inde i bunden af fjerdragten.

Så nu har jeg selvfølgelig en masse spørgsmål - for jeg har jo ikke en brik forstand på duer...

1. Hvad bør jeg give den at spise? Indtil videre har jeg budt den på hirseflager, knust cornflakes og solsikkekerner - hvor solsikkekernerne er den klare favorit. Hvad med grønt? Jeg ser tit duer gå omkring på plæner og spise et eller andet - men hvad er det de spiser? Græs?

2. Hvor tit skifter en due fjerdragt? Jeg tænker selvfølgelig på om den kan blive her indtil fjerne er naturligt skiftet.

3. Ligenu har jeg den i et marsvinebur. Den bryder sig vist ikke om at sidde på en pind - men det kan måske hænge sammen med at den stadig griber lidt svagt. Hvad bør jeg lægge i bunden af buret, -bruger man sand eller kan den lide at have noget mere rede-agtigt -ligesom hø? Skal den have en kasse af en art?

4. Hvor længe er det forsvarligt at jeg holder den inde? Jeg ville jo helst bare lade den blive her til den var blevet tyk og havde fået mere styrke i fødderne og selvfølgelig også havde fået løst problemet med fjerene. Men bliver den trist/syg af at være indenfor uden artsfæller i længere tid - er det bedre at få den aflivet?

5. Hvad er det mon for en due? Kan det være en forvildet tamdue? Den er meget mindre end en ringdue og den er helt sort uden aftegninger, -og har meget røde fødder og en forholdsvist lang hale.




Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #1 Dato: 25 April , 2012, 11:51 »
Det må lige være partneren til den her : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=25052.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #2 Dato: 25 April , 2012, 11:55 »
Først og fremmest skal du have stor ros for at komme duen til hjælp og bekymre dig nok til at skrive her. Så skal du afgøre om du selv vil prøve at hjælpe den - og så er du tilsyneladende godt på vej... eller om du hellere vil indlevere den på et af Dyrenes Beskyttelses internater, hvor de er eksperter i at "redde" og genudsætte nødstedte dyr. Så længe du sørger for vand og mad til den er den ikke i umiddelbar fare. Bundlaget er nok ikke så vigtigt, men den har brug for nogle småsten (grus) til kråsens funktion. solsikkekerner er meget energirige - så det er fint. Bare den også spiser lidt gryn, brød, alt muligt andet. Byduer er ikke kræsne men lever vegetarisk. Foreløbigt ville jeg nok lade fjerdragten være men måske kan madolie eller smør fjerne noget. Og så et sandbad ;). Når der kommer nogle duefolk "på" her, kan du sikkert få flere råd - men flot klaret indtil nu /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #3 Dato: 25 April , 2012, 11:55 »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #4 Dato: 25 April , 2012, 12:20 »
Nej hvor er det STORT med så hurtige svar /o

Lyder da meget lovende med "Dusse" - de kunne da muligvis være det perfekte match. Er der forresten nogen der ved hvordan man kan se om det er en hun eller en han-due?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #5 Dato: 25 April , 2012, 12:40 »
Du kunne prøve at kontakte:
Plejestation Nærum
Egehegnet 30, 2. tv.
2850  Nærum
Tlf: 45 80 11 46
eller mobil: 22 86 69 53
E-mail: fieogjohn@comxnet.dk
Kontaktperson: John Hørdum og Fie Bjørnskow

- de kan som regel give gode råd eller henvise videre. Ganske gratis :D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #6 Dato: 25 April , 2012, 13:44 »
Fantastisk Ida /o du har garanteret reddet den lille stakkels liv :D

Det kunne da være en rigtig sød historie med forhåbentlig happy ending, hvis din Nørreport due kunne blive mage for Dusse, når den nu er kommet til hægterne og har fået noget sul på kroppen.

Velkommen på forum.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #7 Dato: 25 April , 2012, 14:41 »
Tak for info om Plejestation Nærum - dem har jeg aldrig hørt om før. Sidst jeg fandt en stakkel - en and - ringede jeg til Falck - men de aflivede den bare :( ...jeg ved godt at det sommetider kan være den rigtige løsning men jeg kan nu bedst li' at give dem en chance først.


Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #8 Dato: 25 April , 2012, 14:56 »
Det er en af Dyrenes Beskyttelses plejestationer. Vi har kun mødt meget entusiasme og stor hjælpsomhed hvad enten det har drejet sig om forgiftede svaner, påkørte harekillinger, forladte blåmejseunger osv. Så prøv at få et råd ang. olien....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #9 Dato: 25 April , 2012, 15:36 »
Her lige snakket med Fie derude fra og hun anbefalede Yes-Ultra, og lunt vand - eller at vente på en fældning... så det må jeg jeg jo bare...

Håber at der på et tidspunkt er en der kan svare på hvor lang tid der går imellem duers fældning.

Forresten virker den lidt friskere nu hvor den har fået rigeligt at æde hele dagen, den var kæk nok til at rejse sig op fra håndklædet hvor den lå på skrivebordet og spankulere hen til kanten og flyve/baske sig selv ned på gulvet. Her gik den rundt i lidt tid og forsøgt sådan lidt halv-hjertet at pudse sine fjer. Den halter noget på den sårede fod, men jeg håber at det kan blive bedre efterhånden som det heler.

Er der noget i vejen for at den kan undvære en af de midterste tæer på den ene fod? Jeg mener - vil den ikke godt kunne leve fint uden eller har det en betydning for balancen?

I hvor har jeg mange spørgsmål :o

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #10 Dato: 25 April , 2012, 18:04 »
Hej

Selvom der er mange månedsduer, skal de jo stadig ha det godt når de flyver omkring. Så det rigtige vil enten være at hjælpe den eller aflive den når den var så ilde tilredt.

Olie er ikke en sjov ting og kan ødelægge meget og måske også forgifte den. Derfor er det bedst at du får det hele ud af fjerdragten og den bliver vasket helt i bund. Eddike skulle være godt til at få fedtstof ud af fjerdragten og bagefter skylder man bare godt med vand til man har det hele ude af fjerdragten. Hvis der er nogle fjer der er meget slemt skadet bør du trække dem ud og så vil der vokse nogle nye ud.

Duer fælder normalt sensommer-efterår når de er færdige med ynglesæssonen og unger gør det som regel når de skifter ungedragten til den flyvefærdige voksendragt.

Af foder vil hvede, majs, ærter, milo fint kunne bruges og især byg selvom de ikke bryder sig om det. Det holder maven og afføringen på plads især efter den omgang den har været igennem og så de nye omgivelser. Lidt havregryn vil måske også være en god ide hvis den har fået lidt af olien ned i maven vil havregrynene suge det til sig.
Grit og skaller vil være godt for kråsen og med til at nedbryde maden den spiser.

Den midterste tå er vigtig for balancen, men den kan sagten lære at leve uden hvis det er. Det resultere måske bare i at den hellere vil lange på en flade frem for en siddepind især hvis den ikke har en ordenlig bredde.

Det kan være svært at kønsbestemme dem og især hvis det kun er en stor unge. Jeg har lidt svært ved at se det. Så hvis du har mulighed for at tage nogle billeder når den er tør og eventuelt i forhold til din hånd så man nogenlunde kan forstille sig størrelsen på den.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej og måske vil den ende ud med at passe fint til "Dusse".
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #11 Dato: 25 April , 2012, 20:51 »
Velkommen på forum, Ida :D
Dejligt med mennesker som dig, der ikke bare er ligeglade /o
Hvis du vil forsøge at fjerne olien, skal du putte sæben på UDEN vand, massere lidt for at få sæben til at løsne olien, og så efterfølgende skylle med rigeligt varmt vand, i sidste skyllevand kan dt være godt med lidt eddike.
Held og lykke med plejebarnet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #12 Dato: 25 April , 2012, 20:53 »
Hej Frank! Tak for et rigtigt godt svar! Jeg må i gang med endnu en vask kan jeg høre. ...hvad er forresten en månedsdue?

Du nævner ikke solsikkekerner - jeg håber ikke det er fordi at de er uegnede som duefoder? Angående majs og ærter - skal de så være tørrede eller er friske gode nok? -De friske er vist lettere at skaffe på Nørrebro :)

Angående vand, - hvor meget skal jeg så forvente at den drikker? Jeg har vist kun fået den til at drikke een gang - den virker ikke sådan helt fortrolig med at drikke af en skål (af gode grunde ;)) men jeg trykkede forsigtigt dens næb ned til vandet og så fattede den det pludselig og drak en ordenlig tår - men det var i morges og den har ikke drukket siden. Den vil heller ikke selvom jeg prøver at vise den vandet igen.

Forresten så er den blevet mere sky i løbet af dagen - jeg håber at det er fordi at den har fået det bedre.

Du skriver også at jeg skal trække de fjer ud der er beskadiget - men gør det ikke frygteligt ondt på fuglen? ..og hvordan gør man - hiver man bare?! ..og det virkelig dumme spørgsmål -er der nerver i en fjer? Gør det ondt på duen hvis man klipper en fjer - eller er det ligesom vores hår og negle?

Jeg håber meget at jeg kan få den på vingerne igen før at sommeren er slut - det ville være lidt for trist at tilbringe den gode årstid i en lejlighed når alt er så dejligt derude.

Hvis man nu antager at den må blive her til den har skiftet alle sine fjer - vil den så føle at min lejlighed er dens dueslag? Altså hvis jeg bare åbnede et vindue og lod den flyve ud - ville den så komme tilbage mon? Jeg ville nok ikke lige vælge at gøre det på den måde, men jeg er bare lidt nysgerrig? ...er bange for at jeg er ved at blive lidt interesseret i duer ::)

Offline Ida_N

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #13 Dato: 25 April , 2012, 20:54 »
Marianne: Tak for tippet - det prøver vi i morgen /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Due fra Nørreport...
« Svar #14 Dato: 25 April , 2012, 20:59 »
Hvis du river en fjer ud med et snuptag, så skal duen nok overleve og en ny fjer vil gro ud igen. Hvis du bare klipper en fjer, så bliver stumpen siddende indtil duen når den normale fælningstid.

En fjer er ligesom vores hår, det gør ikke ondt at klippe i den. Men det er en fordel at rive den ud, så der hurtigt kan komme en ny.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub