Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spagat ben?  (Læst 4968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Spagat ben?
« Dato: 04 Marts , 2012, 20:04 »
Jeg har forsøgt mig med udrugning i en hjemmelavet rugemaskine. Jeg lagde 10 æg fra mit kinesiske dværgvagtel par. Da jeg lyste dem efter en uge var det tydeligt at kun et enkelt var befrugtet.

På 16. dagen blev der pippet og slået hul på skallen, men så skete der ikke mere. 12 timer senere var der svag pippen men næsten ingen hakken. Så begyndte jeg meget forsigtigt at pille skallen væk. Det viste sig at "kyllingen" sad fast i hinden der var tørret omkring den. Fugtigheden har muligvis været for lav??

Nå men meget forsigtigt fik jeg hjulpet "kyllingen" ud. Den var meget svag i starten og blev nærmest madet med vand og knust startfoder med en pipette. Men det går frem af og der kommer hele tiden mere gang i den.

Nu efter 3 døgn er der masser af gang i den. Mit spørgsmål er så bare, har den spagat ben? Eller er det normalt og vil det rette sig? Den kan godt stå normalt, men vralter noget og specielt det højre ben skrider tit meget ud til siden.

Den har hele tiden gået på et viskestykke som jeg har læst at flere anbefaler, og mener da også at det burde være rimelig skridsikkert.

I kan se kyllingen og benene her:

http://youtu.be/3a-PId5XHm0

Håber som sagt at det "retter" sig de næste dage, vil bare gerne beroliges ;o) .. for den så nuttet..

Mvh Henrik

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Spagat ben?
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2012, 20:37 »
Bind en snor/mini piberenser om benene på den, husk at kryds den mellem benene.
På den måde får du tvunget benene ind på plads. Den skal sidde oppe på lårene af benene. Hvis du ikke gør noget retter det sig desværre ikke. /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Susanne

  • Gæst
Sv: Spagat ben?
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2012, 20:45 »
Hvor er den bare fin og sød - tillykke med den!

Og sikke et godt stykke arbejde, du allerede har gjort. Respekt /o

Ja - enig med Jean - det er spagatben.

Jeg har for nylig set et klip, hvor en kylling får nævnte piberenser sat på - og først da forstod jeg, hvad det halløj gik ud på.

Jeg har ledt efter klippet, men kan ikke finde det. Er der andre, der ved, hvor det ligger?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Spagat ben?
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2012, 20:53 »
Enig med Jean. Spagatben. Og det kan kun gå for langsomt med reperationsarbejdet. Kyllingen er allerede 3 dage gammel. Normalt skal foranstaltninger til reperation af spagatben igangsættes med det samme.

Piberenser eller et stykke snor på benene så der er max 2 cm afstand mellem benene. Det er muligt den vælter lidt rundt med bindingen på benene, men det må den leve med. Hvis kuren begyndes allerede første levedøgn vil benene være på plads og stabile efter max et døgn. I dette tilfælde skal du muligvis bruge lidt ekstra tid da behandling ikke er påbegyndt med det samme.

Jeg plejer at montere en piberenser på den nederste del af benet, men tror ikke det er så vigtigt om det gøres på nederste del af benet eller oppe på låret.
Mvh
Erik Andersen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Spagat ben?
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2012, 20:54 »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Spagat ben?
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2012, 20:55 »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Kastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: Spagat ben?
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2012, 21:50 »
Hmm.. æv..

For det er godtnok svært på den lille størrelse..

Første forsøg gik ikke godt, den kunne slet ikke finde ud af det og lå med benene pejende bagud, så vi pillede det af igen.

Er bange for at gøre mere skade end gavn.. må nok bare håbe på at det retter sig..  :(

I det mindste ser den ikke ud til at have smerter, og den kan fint bevæge sig rundt..

Men tak for rådene..

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Spagat ben?
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2012, 21:55 »
Henrik.

Problemet er løst hvis du afliver den!!!!

Men det var nok ikke det du ønskede at høre. Så på med 'benmontagen'. Og ja den har svært ved at gå, til benene er på plads, og du kan fjerne anordningen igen. Men hvad er bedst, en kylling der aldrig får styr over benene, eller en kylling der tumler lidt rundt et par dage til benene er kommet i det rette leje?

Rådene kommer fra os der har prøvet det før. - Valget er dit.

Undskyld at jeg er så ligefrem.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Spagat ben?
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2012, 22:03 »
Husk at piberenseren skal side så højt oppe som muligt, svarende til hoften, ikke nede ved fødderne, så kan den slet ikke komme omkring.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn