Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal duer have en siddepind osv?  (Læst 29236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #45 Dato: 05 Februar , 2014, 21:28 »
Volieret er b: 122 d: 60 h: 120 cm.....

Jeg regner med at ville lave redekasser uden på buret så der ikke bliver taget plads indvendigt.

Jeg vil rigtigt gerne have de kunne komme ud og flyve frit. Kunne godt tænke mig nogen der kunne blive rigtigt tamme og som ikke flyver for langt væk.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #46 Dato: 05 Februar , 2014, 21:48 »
- og ja det er meningen at de skal være ude hele året.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #47 Dato: 05 Februar , 2014, 22:13 »
Jeg ville også lave redekasserne uden på for at de ikke tager det indvendige.

Vigtigt er at få lavet så mange små siddepladser på bagvæggen og eventuelt den ene side for at der er plads til alle samt unger. Og når hanerne sidder der og kurre genere de ikke hinanden eller ungerne der er hoppet ud af reden.

Redekasser skal der enten være to til hver eller have en hvor der både er plads til et hold unger og et hold æg da de begynder på det næste kuld inden det første er færdigt.

Skal lige prøve at komme med nogle ideer imorgen til hvordan det bedst kan lade sig gøre.

Gammel Hollandske Mæfikker, Italienske Mæfikker, Gammel Orientalske Mæfikker og Gammel Tyske Mæfikker er alle rolige og tillidsfulde duer, som også selv kan made deres unger. Ikke alle Italienske Mæfikker er lige tillidsfulde og vil kræve mere for at blive tamme.
Lahore, Show Racere, Damascenere, Wammeduegruppen kan også nemt blive tamme eller også have så meget temperament at de ikke flyver væk når man vil i kontakt med dem.
Gammel Danske Tumlinge kræver lidt mere end de andre nævnte for at blive tamme, men kan til gengæld når de kommer ud og flyve lave kolbøtter i luften, hvilket mange synes er sjovt. Hvilket Birmingham Rollere også er gode til samt de er rolige og nemme at få tamme også.

De mest kendte inden for Hønseduegruppen har så meget temperament at de også kan blive tamme eller ikke flytter sig når man kommer i nærheden. Et par stykker flyver dog ikke længere og skal hyrdes rundt for motionen.

De fleste om ikke alle Kropperter og Pustere har ret nemme ved at blive tamme. Dog ikke alle der egner sig til nybegyndere og andre er ikke for gode til at klare udrugning eller unger selv og andre har problemer med begge dele.

Ved farveduerne er de fleste ret vilde og derfor er der kun nogle få som bliver ordenlig tamme med den rette til vending. Luzernerne er nogle af de rigtig nemme at få tamme og de andre jeg ser som en mulighed er vidst ikke her i landet mig bekendt.

Trommeduerne vil jeg helst undgå på nær de Arabiske og Altenburgerne hvor de første er nemme at få tamme og har en helt speciel trommen(kurren) man ikke kan høre ved andre racer.

Strukturduerne er mange rolige og nogenlunde at få tamme imens andre er rigtig rigtig nemme  at få tamme og er søde. Kineseren især er nem og rigtig sød.

Ved de udenlandske tumlinger er der også mange muligheder, men mange af racerne der er i landet har kun en enkelt opdrætter og derfor lidt svære at få fat i somme tider. Nogle gode muligheder kunne være følgende som også selv kan opmade deres unger.
Gammel Hollandske Tumlinger, Tyske Nonner, Norske Tumlinger, Mookee, Tyske Show Tipplere, Felegyhazere, Gumbiner og de fleste Positurtumlinger.
Ved ikke hvor nemme Svenske Tumletter er, men tror de er rimelige at få tamme eller fortrolige.
En anden der kræver lidt mere er Rhinske Ringslager som har en sjov flyvestil så det siger klap klap klap og flyver i ringe/cirkler over sin hun.

Så nu er lidt muligheder at kigge på.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #48 Dato: 05 Februar , 2014, 22:14 »
Så skal den nok stå et vindstille sted og en ide kunne være at lave et tag der gik godt ud over siderne så hvis regnen kommer lidt skævt at den stadig ikke kommer ind til duerne.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #49 Dato: 05 Februar , 2014, 23:13 »
Tusinde tak Frank.

Ja, jeg regner med at sætte bagvæg og muligvis endevægge på. Tag med udhæng havde jeg ikke lige tænkt på, men det vil jeg også ligge på så :)

Jeg har siddet g kigget meget på redekasserne g jeg må sige at jeg endnu ikke har gennemskuet metoden....Jeg har kigget på dem med ribber på hvor hunnen kan lukkes inde. Hvorfor gør man det?

3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #50 Dato: 05 Februar , 2014, 23:18 »
Her er endnu et billede. Jeg kan ikke helt se meningen med opbygningen  ???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #51 Dato: 06 Februar , 2014, 11:20 »
Er ved at forelske mig lidt i de der Lahore.....Ville der være plads nok i det voliere jeg har købt til at jeg deler det i midten og har 2 par, hvis de også kommer ud og flyve frit? De vil så have ca 60x60x120 hver plus redekasser der hænger udvendigt.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #52 Dato: 06 Februar , 2014, 20:21 »
Tremmerne bruges til at parre duerne sammen i rederummet og give dem privatliv overfor de andre duer. En fordel hvis der er plads nok er også de kan parre sig i rederummet og dermed undgår man nemmere utroskab.

Hvis det er Lahore du vil have har de godt af at komme ud og flyve lidt. Helt rigtigt at man ved disse bliver nød til at dele kassen i to "reder". Husk del vandret og ikke lodret!

Redekasse du kunne sætte udenpå kunne være en firkantet kasse hvor der er en bred liste eller kant for neden som duerne kan lande på og forhindre æg og unger i at falde ud. Så kan du enten dele kassen i to med en lidt høj kant i midten, som kun skal forhindre ungerne i at hoppe over til den forældre der passer æggene i det næste hold. Du kan også dele den helt til tops så det bliver to firkantede reder.
Rederne behøver ikke være så store, men hvis de bliver 30 X 30 X 30 cm er der mere end rigeligt plads til dem og kan også laves mindre uden det vil have betydning. Dog mindst 15 X 20 cm synes jeg til den størrelse due.

Husk at fodbefjeringen måske også vil blive lid/noget slidt i de bure alt efter hvor meget de har.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #53 Dato: 06 Februar , 2014, 21:04 »
Øhhh, dele vandret? Hvad mener du?

Vil du mene at hvis jeg sætter redekasserne uden på og de vil kunne flyve frit at jeg vil kunne have 2 par?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #54 Dato: 06 Februar , 2014, 21:21 »
Dele den vandret så hvert rum bliver 120 cm langt og 60 cm højt og 60 cm dybt.

Ja to par, men ikke mere end det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #55 Dato: 06 Februar , 2014, 21:27 »
Tror du jeg behøver at dele det når det vil stå åbent og kun være lukket i tilvænningsperioden og i nødstilfælde?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn