Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal duer have en siddepind osv?  (Læst 29231 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Skal duer have en siddepind osv?
« Dato: 24 Januar , 2012, 21:33 »
I december fandt jeg en forhutlet, forrevet og lemlæset dueunge på vej hjem fra indkøb. Bare at gå forbi det sølle kræ, var umuligt, så den røg i cykelkurven og med hjem. I den tro, at det var en af de sædvanlige ring-dueunger, jeg sætter ud igen, når de er kommet sig, ofrede jeg ingen opmærksomhed på den ud over et tilstandsjek med jævne mellemrum og mad, vand, og en rede hjørnet af "sygekassen". Vilde dyr skal forblive vilde, og både den dybe tallerken og tamduen er opfundet.

Men trods den blå-grå farve,har jeg nu fået oplyst, at det slet ikke er en ringdue, men en vild "tamdue", der blot er meget lille( cirka på størrelse med en tyrkerdue). Så forstår jeg bedre, hvorfor den ikke voksede sig stor til ringduestørrelse. Og da den ydermere er blevet tam, kurrer og sætter sig på fingeren, hvis den ikke er sur og hakker,  plus et handicap med det ene øje, der ser blind ud, flytter den nok ingen steder, hvis meningen er den skal overleve.

Og hvad gør man så liiige med sådan en? Jeg har aldrig haft duer, og havde heller ingen planer om at skulle ha' det. Kan den bo sammen med høns? Lider den af ensomhed? Er det naturligt at den ikke bryder sig om at sove på pind om natten? Jeg har givet den en pind, da jeg synes en voksen due, der bliver ved at sove i en rede, nok er unaturligt. Men den sværger til reden og bruger kun pinden, når jeg sætter den på den. Er det et sygdoms- sundhedstegn? Der er et og andet med, at de stammer fra klippeduer, så måske vil den bare sidde på noget, der ligner en klippe.

Jeg sværger ellers til høns og har absolut ingen planer om et større duehold, men den skal selvfølgelig have et nogenlunde liv,når jeg nu var så dum at redde den i troen på en snarlig fri og vild ringdue. Har nogle et par begynder-begynder-tips?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2012, 17:50 »
Ja hvis den ikke skal ende med duesteg må vi nok hjælpe dig herinde på forum.

Du har fået den gjort tam og derfor vil den måske ikke kendes ved artsfælder, hvis du har haft den i lidt længere tid uden at se andre duer, men ikke umuligt at den med tiden vil finde sammen med en anden.
Ud fra temperamantet tyder det nok på at være en han og den ser dig nok som sin mage.

Det er ikke en god ide at sætte den sammen med høns og især ikke når den ikke vil sidde på pind. Den vil nok også føle sig ensomhed hvis du er for længe væk fra den, når den ser dig som dens mage. Det er ikke normalt at den ikke vil sove på pind om natten når det er en månesdue. Det kan skyldes dens opvækst hos dig, men måske også at den ikke følger sig tryg når den ikke har fuldt overblik med sit øje og derfor er den mere sikker i redekassen.

Hvis du ikke selv vil være dens mage og bruge ligeså meget tid på den, som en tampapegøje skal du nok prøve at se om den vil acceptere en anden due, som mage. Har den lært at flyve eller skal den have en mindre bolig måske med en samlever hvis den vil acceptere det. Et dueslag til et par duer behøver ikke være så stor og især ikke hvis de får lov at komme udenfor og boltre sig. Det kommer også an på hvor mange af ungerne du vil gemme eller hvis det ikke skal være muligheden skal du bare ryste æggene hver gang de lægge æg og lade dem rugetiden ud og så fjerne dem.

Hvis du har flere spørgsmål må du gerne kontakte mig eller skrive ned hvad du ønsker at vide her på forum.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2012, 08:51 »
Frank: Det var et meget kvalificeret svar. Tak for det. Jeg må igang med at lave et lille handicapvenlig dueslag, og så må jeg finde en kone til ham(han kurrer og blæser sig op, derfor regner jeg også med en han). At ryste æggene lyder som en smart måde at lave "fødselskontrol" på, så antallet ikke eksploderer.

Mon en brevduehun er for aktiv en mundfuld til den lille fyr? Min tanke faldt på brevduer, da der bor en brevdueavler i nabolaget, så kunne jeg måske hente en hun der?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2012, 21:41 »
Det vil nok ikke være et problem, det var straks en anden sag hvis det var omvendt. Jeg ved ikke om du har et udstillingsbur eller noget ligende, men ellers kunne du stille dem ved siden af hinanden og se hvordan det går.

Hvis de dagen efter ligger og kurre med hovederne mod hinanden vil de være klar til at blive sat sammen. Hvis de til gengæld ikke bryder sig om hinanden vil et par dage i isolation hvor de ikke kan se og høre hinanden, samt du bruger mindst mulig tid på hannen gøre at de bliver meget mere oplagt til at finde en partner, samt danne par.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2012, 21:49 »
Hvor stort skal sådan et dueslag være hvis de har mulighed for at komme ud?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2012, 16:51 »
Hvis de har mulighed for at flyve rundt ude året rundt behøver det ikke være større end en stor redekasse eller et lille vægslag.
Kig eventuelt her for at få en ide: http://www.kilke-due.dk/20577767 Kig under vægslag.

En anden mulighed kunne være noget ligende dette:
Rød= udflyvning
Grøn= Fodertrug
Blå= Drikketårn
Brun= redekasser
Trekanterne er siddepladser

Slaget er 180 cm i højen, samt 100 cm dyb og 250 cm bred. Lavet til små til mellemstørrelse duer og der er ti små reder hvilket er to til hvert par. Ved at lave redekasserne lidt anderledes vil der kunne blive plads til otte par små duer. Bagside og sidebeklædning er af træ imens forsiden er trådnet der vender syd eller sydøst for mindst mulig træk. Hvis man man laver døren af trådnet på forsiden vil der blive plads til flere sidepladser på modsatte side af redkasserne.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2012, 09:26 »
De minidueslag ser spændende ud. God inspiration. Jeg tænker måske et lille slag sat på hønsehuset. Det skal være åben, men med balkon og hønsetrapper til at gå ned ad, da "Dusse" ikke er overdreven adræt på grund af det nedsatte syn. Men han æder, bader i vandskålen så det hele sejler, kurrer, hakker og roder rundt i sin kasse, så han trænger til at komme ud til nye udfordringer, inkl. en hundue. Det bliver spændende.

Tak for hjælpen :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2012, 13:36 »
Frank- kan du ikke lave en tegning set fra fronten/udefra?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2012, 14:18 »
Hvis jeg har forstået det rigtigt så ER det set udefra. Der er hønsenet på hele fronten så det er siden af ruge/redekassen du ser og ikke fronten af dem.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2012, 16:00 »
Bare du ikke sætter den op inde ved hønsene skal det nok gå fint. Hønsene vil nok tage livet af ham hvis de fornemmer han ikke har styr over synet og der ikke er plads nok.

Det skulle det også være set udefra, men måske jeg kunne lave en anden hvor man bedre kunne forstille sig det.

Et andet bud til et lille slag kunne være noget i denne stil.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2012, 16:26 »
Jeg overvejer at bruge et vindue i hønsehuset så fuglene kan komme indenfor og snuppe 0.5 meter inde i huset til en redekasse og foder samt vand og gøre det samme udvendigt. På den måde ville selve "buret" blive ca. 1 x 1 x 1 men de ville så også kunne komme til at flyve frit når de først var faldet til.
Men jeg ville så også kun have 1 par.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2012, 16:39 »
Frank- ville det du viser billede af du som udendørs slag? Ville duerne ikke fryse måsen af led?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2012, 17:59 »
Duer har det ligesom høns. Det er ikke frosten de tager skade af, men træk, så måske man skulle dække noget af volieren mere af eller lave huset noget større og måske med en halvvæg for at skåne mere mod vind og vejr. Den vil ikke kunne bruges alle steder den type, men skal nok stå et vindstille sted hvor der måske heller ikke kan komme alt for meget vand ind, da huset ikke er så dybt.

Jean hvilke racer overvejer du? For hvis det er store racer har du kun plads til et par hvor imod hvis det er helt små duer vil du kunne have tre par. Hav aldrig kun to sammen, da det vil gå galt ellers del den i to hvis du gerne vil have to par.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #13 Dato: 28 Januar , 2012, 18:01 »
Jeg tænker på Hollandske tumblinger..Vil det sige at jeg burde have 1.2 i stedet for 1.1?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Skal duer have en siddepind osv?
« Svar #14 Dato: 28 Januar , 2012, 18:15 »
Nej 1,1 er det bedste. 1,2 er ikke en god kombination. Det jeg mente var del slaget op i to og hav to par altså 2,2 et par i hver del.
Hvilke nogle for de har da mindst fire forskellige, som findes her i landet.
Gammel Hollandske Tumlinger
Nederlandske Højtflyvere
Nederlandske Kalotter
Amstadamer skægtumlinger(nogle solgt som kilker på Nationalen)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen