Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om Vagtler  (Læst 27755 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #45 Dato: 18 Januar , 2012, 23:47 »
Tja..sælger havde 26 vagtler til salg..der er alle solgt..såingen vagtler til mig foreløbigt.

Har dog tænkt på at hente nogle rugeæg fra en sælger tæt på mig..så kan jeg da følge med i deres udvikling..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #46 Dato: 19 Januar , 2012, 08:48 »
De 26 har nok alle været hanner...dem kan man jo ikke bruge til en dyt! Hvis du henter rugeæg, kan du have kønsmodne hunner kun 6 uger efter klækning, så man kan sige, at du lynhurtigt kan have hunner til en han. Men de andre 5 må nok i fryseren..så snart der er damer at slås om, så slås de altså også, og de kan komme til at se frygtelige ud. Jeg har både set skallede, med sår, haltende og sæbeøjne (IKKE hos mig selv!). Jeg har selv 1,4, og indtil videre er det fint. Jeg sælger også rugeæg fra japanerne, men først til foråret  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #47 Dato: 19 Januar , 2012, 09:55 »
Du skriver at hunnerne er kønsmodne efter 6 uger..er hanner det så ikke også? Lægger de æg allerede ved 6 ugers alderen?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #48 Dato: 19 Januar , 2012, 10:09 »
Jeg mener de plejer at sige de begynder ved 6-8 ugers alderen, (også hannerne er kønsmodne) men det afhænger sikkert også af årstiden.

Jeg har taget mine vagtler ind efter der var "besøg" i drivhuset  /1  og vil prøve at give dem noget lys. Så kan det da være de begynder at lægge æg. Indtil videre er min nye han lidt bange for hunnerne, men jeg håber det går over ellers kommer det nok til at knibe med befrugtningen. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #49 Dato: 19 Januar , 2012, 10:48 »
hvis du er int i jumbo vagtler kan du hente 30 æg gratis  :D de plejer at være okay befrugtet .hilsen bjarne napsigal

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #50 Dato: 19 Januar , 2012, 11:02 »
Hvis du har så mange i overskud må du da godt sende mig nogle stykker.  ;D Skal nok betale for det.  :D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #51 Dato: 19 Januar , 2012, 12:52 »
Du skriver at hunnerne er kønsmodne efter 6 uger..er hanner det så ikke også? Lægger de æg allerede ved 6 ugers alderen?

Jeps, fra 6-8 uger ca, der er jo også forskel på dem individuelt.. Men jo, også hannerne..men der plejer at skulle være damer i farvandet før de begynder at slås, så meget sandsynligt, at alle de der 26 stk var hanner  :-\

Hvis du vil prøve hans jumbovagtler, så lad være med at blande dem (hvis det altså er japanere, du har). Den eneste forskel er størrelsen, farven er typisk ens, da de både fås i natyrvarvet (den brune) og guldperlet (den lyse). Jeg synes, man skal have enten den ene eller den anden, da det er synd at blande med risiko for at avle støørelsesforskellige ind i "racerne". Der sker selvfølgelig ikke noget ved at blande  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #52 Dato: 19 Januar , 2012, 15:12 »
Nej..jeg vil helst ikke blande dem. Jeg er kun intr. i jumbovagtler. Plejer derfor at spørge ind til vagtlernes vægt og evt. ægvægt..det er vel lidt forskel i vægt på en jumbo og en japansk..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #53 Dato: 19 Januar , 2012, 15:16 »
Hej Bjarne..har sendt dig en Pm vedr. dit fine tilbud ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #54 Dato: 19 Januar , 2012, 17:58 »
Nej..jeg vil helst ikke blande dem. Jeg er kun intr. i jumbovagtler. Plejer derfor at spørge ind til vagtlernes vægt og evt. ægvægt..det er vel lidt forskel i vægt på en jumbo og en japansk..

Undskyld, jeg havde bare antaget, at du havde japanske, for dem har jeg..hehe..

Japaneren vejer ca 150 gram voksen, jumboen ca 300 gram voksen og jumbo-magnum ca 500 gram som voksen ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #55 Dato: 19 Januar , 2012, 21:59 »
Det skulle værre japanske jeg havde købt i første omgang, men nu denne hane jeg lige har købt er noget mindre en damerne. Det KAN skyldes ung alder (da sælger ikke vidste hvor gammel han var) men det kan jo også skyldes det er en anden slags. Men hvad er det så for nogen der er en anelse mindre end japanske?
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #56 Dato: 19 Januar , 2012, 22:28 »
Det skulle værre japanske jeg havde købt i første omgang, men nu denne hane jeg lige har købt er noget mindre en damerne. Det KAN skyldes ung alder (da sælger ikke vidste hvor gammel han var) men det kan jo også skyldes det er en anden slags. Men hvad er det så for nogen der er en anelse mindre end japanske?

Det er højst sandsynligt stadig en japaner, min han er nemlig også mindre end damerne ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #57 Dato: 19 Januar , 2012, 23:05 »
Det skulle værre japanske jeg havde købt i første omgang, men nu denne hane jeg lige har købt er noget mindre en damerne. Det KAN skyldes ung alder (da sælger ikke vidste hvor gammel han var) men det kan jo også skyldes det er en anden slags. Men hvad er det så for nogen der er en anelse mindre end japanske?
Hej  ;D

Ja det kan jo være lidt af hvert. Harlekin vagtel hun, kan godt minde om en japaner. Kineser vagtel er jo de helt små men det ved du vel.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #58 Dato: 19 Januar , 2012, 23:09 »
Det er højst sandsynligt stadig en japaner, min han er nemlig også mindre end damerne ;)

Åh det er jeg glad for at høre. ;) Ville jo helst at det var samme slags. :)

kyllingesalg: Helt så lille som en kineser er den dog ikke, men alligevel noget mindre. Håber det er en japaner så de kan snakke  sammen. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #59 Dato: 11 Februar , 2012, 21:15 »
Indlæg fra denne tråd, hvor andre er blevet kritiseret for at sælge ikke-rene vagtler er fjernet. Det er ikke i overensstemmelse med reglerne og kan erfaringsmæssigt føre til ren mudderkastning

Finn/admin
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi