Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om Vagtler  (Læst 27668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Spørgsmål om Vagtler
« Dato: 16 Januar , 2012, 18:46 »
Så fik jeg hentet 6 fine vagtler i dag..ved ikke rigtigt hvad for nogle det er. Måske japanske eller jumbo  ???
Så en annonce hvor de solgte dem til 10 kr. stk..så kan det vel ikke gå helt galt..bød dog lidt mere for de 6 stk..

Så er det store spørgsmål..er det hanner eller hunner..sælger kunne ikke selv for godt se det. Han sagde det var noget med en aftegning under øjet..

Vagtlerne er fra ca- juli-august måned..mon de snart begynder æglægning?

Kan nogle hjælpe evt. med billeder af hanner og hunner.?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2012, 18:52 »
Det er MEGET tydeligt at se forskel, hvis man kender til vagtler.. De begynder at lægge æg, når de er ca 6-7 uger gamle, så de er nok igang med æglægning, men disse er meeeget afhængig af lys og varme. Mine går i drihus og begynder først marts/april måned, men dem, som har dem indenfor i lys og varme får naturligvis æg hele året rundt!

Her er et billede af en høne..

Prøv evt tage billeder af dine og læg herind, så gætter vi gerne med ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2012, 21:37 »
Uha..du siger meget nemt at se forskellen  :( Syntes alle mine ligner hinanden..vil se om ikke jeg kan få lagt lidt billeder ind en af dagene..

Men er det noget med aftegningen eller?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #3 Dato: 17 Januar , 2012, 07:18 »
Nu ved jeg jo ikke hvilke vagtler du har og om der er forskel på hvordan man ser forskel.

Men på mine kineser vagtler har hannen en form for krave aftegnet på brystet som hunnerne ikke har.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #4 Dato: 17 Januar , 2012, 08:06 »
Fandt en ret oplysende video på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=LfTv831gilc&feature=related
(tror nok det er den. Kan ikke lige se youtube her hvor jeg er lige nu. )

Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2012, 17:03 »
Jeg plejer at kunne se det på hovedet/i ansigtet/på nakken. Hovedet er mere brunt på hanne, nakken har en tydeligere krans og stregerne på kinden er ofte brunere eller flyder sammen  :-\ ja, sådan kender jeg dem fra hinanden.. Kunne se, at denne video viser noget med prikkerne på brystet, det ved jeg altså ikke lige..

Læg gerne billeder ind...uhh spændende  :D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2012, 17:43 »
Jeps..er i gang med at ta billeder..derudover får de hver sin farve strips om benet..ellers kan jeg nok ikke finde hoved eller hale i dem.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2012, 19:42 »
Jeg synes faktisk det er nemt at se forskel på den måde- kokkene er lysebrune på brystet og deet er hønerne ikke.

Jeg har jo lige været ude at købe mig en ny vagtelkok og de pilede rundt om benene på os og så fangede jeg en der kom tæt på og så rimelig tam ud. Ejeren tog den og klemte på den (ved ikke lige hvordan) og der kom sådan noget skum ud. HAr godt set det på video også men er ikke meget for at klemme de små dyr.  ;D

Så spurgte han forundret hvordan jeg dog kunne se det var en han.   :D
Der følte jeg mig lidt sej.  /o

Jo jo man kan se meget på youtube. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2012, 19:49 »
Det der med farver og forskel på farverne det kommer vel også an på hvilken slags vagtel det er.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2012, 19:50 »
Hm..billedet af Metmus vagtelhøne..den er da lysebrun på brystet  ???
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2012, 19:53 »
Jeg er også ved at blive i tvivl om hvad jeg har, for den som jeg mener er en kok er pludselig skaldet i nakken som om der er en han som har haft fat i den mens den er blevet parret ::) ???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2012, 20:03 »
Det der med farver og forskel på farverne det kommer vel også an på hvilken slags vagtel det er.

Ja det gælder vel kun de vildtfarvede jumbo, japanske, franske vagtler. Tror jeg. ;)

Rixen: Jeg synes også Metmus' lignede min kok.  ???

Den kok der nu er blevet spist (ude i drivhuset) var også helt pillet i nakken. Han havde gået i en voliere sammen med en masse andre kokke så han var nok en under-han har jeg tænkt?!?  ??? De skiftede fjer lige efter jeg fik dem og så var han pæn igen. Men hvis din er blevet pillet mens du har haft den kan deet være du har flere kokke??
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #12 Dato: 17 Januar , 2012, 20:05 »
Jeg burde have 2 høner og 1 kok meeeeen er hved at være noget i tvivl ::)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #13 Dato: 17 Januar , 2012, 20:14 »
Nej jeg har lige set videoen igen. Selvom den på Metmus' billede ikke har mange pletter så har den nogle. Så det er nok rigtigt det er en høne. Der er en lige i starten af videoen der har lige så få pletter og når man så ser en kok i forhold så er der ved ham slet ingen pletter på brystet.

Hvorfor kunne de ikke også bare have hver sin farve.  ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Spørgsmål om Vagtler
« Svar #14 Dato: 17 Januar , 2012, 20:15 »
Ja..det var da en del nemmere for os så  ;D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.