Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Duer mig her og duer mig dér !  (Læst 20298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #15 Dato: 14 December , 2011, 20:23 »
Storm-olsen og Marianne M. Nielsen har dem herinde fra min er fra Marianne. de er vist mere eller mindre i familie med hinanden så det kunne være super med lidt nyt blod.

er de egentlig racistiske? eller kunne man måske sætte en sort hun ind til Lasse? De er meget flotte.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #16 Dato: 14 December , 2011, 20:30 »
Ja jeg kender udtrykket og det hedder sitren med halsen og ikke brystet.

Ja de er rimelig meget i familie desværre. Dog er mine de brune ikke i familile med nogen af de andres i Danmark. Ham de oprindelig stammer fra har vidst alle farverne i familen uden at vide det med sikkerhed. Jeg ved heller ikke hvor meget de har udvekslet med ham i Randers, som har sorte.

Du vil godt kunne krydse farverne. I første omgang vil ungerne blive spraglet eller brogede. I næste omgang kan du parre dem ind på en hvid igen og få 50 % hvide og 50 % Brogede/spraglede. Hvis du parre to af ungerne sammen af de brogede/spraglede får du til gengæld 50 % brogede/spraglede, 25 % hvide og 25 % farvede måske med flere hvide slagfjer end de skal have.
Så det kan nemt lade sig gøre.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #17 Dato: 14 December , 2011, 20:41 »
Mariannes duer, kom oprindeligt fra os, så ja: de er rigtig meget i familie :D
Søs Rose købte jo to par på LU, så hos hende er de også ved at skulle brede sig :D

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #18 Dato: 14 December , 2011, 20:54 »
De er sindssygt hyggelige og søde, nogle gange skal man skubbe til dem, når de har lagt sig til at sole på trappestenen! Nogle af dem kunne også spise af hånden med lidt tålmodighed. De elsker at bade - og tage solbad bagefter. De flyver så nydeligt, og jeg nød at se dem tage et par runder omkring gården og ud over markerne og komme tilbage til tagryggen.

Mine 2 første par blev hurtigt reduceret til 1,2, da en høg tog den ene. Første år lavede det ene par (den 3. due blev kun brugt til lystigheder på tagryggen, når mor due lå på æg...  :D) 12 unger. Men deres fortrolighed og frygtløshed kostede de fleste af dem livet - nogle blev kørt ned på vejen (de flytter sig altså ikke ret villigt, når der kommer en bil), nogle blev ofre for vores jagthundehvalp, og atter nogle faldt for høgen. I år lavede samme par 7 unger, hvoraf har fået 'elskerinden' og en ung han over. Ovenstående farer overgik resten af ungerne, og da det ene par var alene tilbage igen, nægtede de at flyve ud. Da de havde siddet der en måned eller to uden at ville ud - valgte jeg at give dem tilbage til Storm-Olsens for at de ikke skulle sidde der hele vinteren. Jeg tror simpelthen deres flok var blevet for lille, og så måske at duehøgen patruljerede lidt for ofte. Nu flyver de vist omkring igen - i en større flok, det er dejligt.
Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #19 Dato: 14 December , 2011, 20:58 »
måske nogen kender en avler af de hvide syd for grænsen... skal på ferie i Nordtyskland i uge 7... ved Weissenhausen strand

Det er alt for besværligt med de farvede, det er jo som sagt kun for hyggens skyld :) men derfor kunne det jo være hyggeligt med et par unger :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #20 Dato: 14 December , 2011, 21:05 »
måske nogen kender en avler af de hvide syd for grænsen... skal på ferie i Nordtyskland i uge 7... ved Weissenhausen strand

Det er alt for besværligt med de farvede, det er jo som sagt kun for hyggens skyld :) men derfor kunne det jo være hyggeligt med et par unger :)

Men hvis de flyver frit - hvordan kan du så sikre dig, at de ikke bygger rede oppe i et træ fx? jeg kunne godt blive solgt til et par duer ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #21 Dato: 14 December , 2011, 21:16 »
Kan måske finde en til dig. Det er heller ikke en race det vrimler med i Tyskland derfor ikke lige så let. Som regel vil de gerne sende dem op til en opdrætter i Nord Tyskland hvor man så kan hente dem hvis de er fra Syd Tyskland.
De koster også lidt mere i Tyskland. Nogle gane er prisen den sammen. Forskellen er bare kroner og euro efterfølgende.
Det er ikke så svært igen med at renavle dem igen. Det kan komme til at se sådan ud.
Første år:
1,0 Hvid X 0,1 Brun = brunbrogede unger
Andet år:
1,0 Hvid X 0,1 Brunbroget
                                   = Hvide unger og brunbrogede unger
1,0 Brunbroget X 0,1 Hvid
Anden mulighed er denne:
1,0 Brunbroget X 0,1 Brunbroget = Hvide, Brune og Brunbrogede unger.
Tredje år:
1,0 Hvid X 0,1 Hvid = Hvide unger
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #22 Dato: 14 December , 2011, 21:18 »
Det kan man ved at vende dem til slaget de skal gå i først. Hvis der så er passende med siddepladser, redekasser og foder og vand vil de holde til her og følge sig trykke her.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #23 Dato: 14 December , 2011, 21:25 »
Ja de er sikkert ikke billige :D

Jeg har ikke indrettet en masse til dem, har sat en fin tyk gren op i boksen de gik i i starten, men de ville hellere sidde i krybben. :D nu sidder lasse på et brædt i loftet og det har han selv valgt :)
foderet står i et bur som de har fri adgang til og der flyver han ned og forsyner sig, når jeg ikke lige lister noget guf op på brædtet til ham...
:)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #24 Dato: 14 December , 2011, 21:34 »
Besøg http://raceduen.dk/ der er en masse billeder af forskellige duer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #25 Dato: 14 December , 2011, 21:40 »
Hmm jeg har jo ikke oceaner af plads til en masse avl, så måske skal jeg bare skaffe han en pige uanset farve og så kan de hygge sig og lave nogle babyer i diverse farver :)
Så jagten må gå ind på en mookeepige og så håbe på at han er til farvede damer :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #26 Dato: 14 December , 2011, 21:44 »
Ja,det er jo ikke alle der er til blondiner ;D
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #27 Dato: 14 December , 2011, 21:45 »
LAsse er, han var meget glad for Mathilde.... tyrkerduen der bor i kastanjetræet har ingen interesse, selv efter han er blevet single ;) men ok, ved jo så heller ikke om det er en dreng eller pige :D

Hvordan kan man egentlig se forskel på kønnet på de hvide, jeg kan kun se forskel fordi Marianne har sat forskellig farve ring på :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #28 Dato: 14 December , 2011, 22:58 »
Det er måden de opføre sig på. Begge køn kurre, men hanne gør det tit oftere og mere voldsomt. Desuden er der stemmeforskel hvor man kan høre hvad køn det er. Ikke altid lige nemt. Hanner er også tit lidt kraftigere bygget og har et bredere hoved med mere pande. Hannen har som regel også lidt kraftigere næbvorter.
Det er en masse småting, som bliver nemmere jo længere tid man har racen, da det er forskelligt fra race til race. Nogle gange kan man allerede se det på ungerne hvad det bliver. Man kan ikke sige hvad, men man har bare den fornemmelse og for mit vedkommende har den ramt rigtigt i år på nær to. Der kan ske en smutter for selv de bedste. ::)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #29 Dato: 18 December , 2011, 22:01 »
kunne godt blir lun på at have en blandet hvid flok af Indiske Mookees , Hvide  , Hollandske Kapuziner og højstjerte
Det ville være et syn  ;D

eller perlegrå/ensfarvet blå
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn