Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Duer mig her og duer mig dér !  (Læst 20355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Duer mig her og duer mig dér !
« Dato: 14 December , 2011, 19:46 »
Jeg ved ikke en klap om duer, og der er åbenbart flere, der har duer, end jeg sådan lige regnede med..

Jeg besøgte engang for maaange år siden en fjerkræ avler, der blandt andet opdrættede hvide cirkusduer. Hedder de rent faktisk det eller er der et finere navn til dem? De var så tamme, han sagde, de var næsten frygtløse af natur, er det rigtigt? ;)

I programmet "Luksusfælden", der efterhånden har genudsendt afsnit flere gange, så jeg den ene gang, at en dame havde et lille sort bur med to hvide duer i. Er der nogen, der har set netop denne udsendelse, som kan fortælle mig, hvilken slags duer dét er? Evt om ikke det er lidt underligt at have dem i et bur på størrelse med undulat eller lille papegøjebur?

Hilsner fra Mette  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #1 Dato: 14 December , 2011, 19:52 »
Man kalder dem også fejlagtigt turtelduer selvom de ikke hører til den art. I virkeligheden er det små Skoggerduer, som bruges meget af tryllekunstner og i cirkus. Jeg vil sige at et bur i den størrelse er for småt, men mindre de kommer ud og flyve et par gange om dagen.

Duer er ikke så svære at holde igen og de kan blive meget tamme nogle af dem. Derfor måtte der gerne være flere der holdte disse pragtige fugle.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #2 Dato: 14 December , 2011, 19:53 »
Cirkusduer, ;D det er nok hvide turtelduer.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #3 Dato: 14 December , 2011, 19:55 »
Frank,du har ret, skoggerduer. /o
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #4 Dato: 14 December , 2011, 20:04 »
Jeg har indiske mookees duer (eller pt kun en) jeg kalder dem bryllupsduer :D de er sås mukke og og utoligt søde og rolige. tuller en del rundt på jorden og hygger sig :)
og de har en rigtig hyggelig lyd. mine kom ved et uheld ud i det fri allerede efter kun 14 dage her... der var ingen problemer, de flyver ud og ind som de har lyst.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #5 Dato: 14 December , 2011, 20:06 »
Frank,du har ret, skoggerduer. /o

Skoggerduer - I LOVE IT! Specielt hvis de er som beskrevet på nettet (fandt lige en privat side). Der mangler dog due beskrivelser på denne hjemmeside under leksikon ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #6 Dato: 14 December , 2011, 20:08 »
Jeg har indiske mookees duer (eller pt kun en) jeg kalder dem bryllupsduer :D de er sås mukke og og utoligt søde og rolige. tuller en del rundt på jorden og hygger sig :)
og de har en rigtig hyggelig lyd. mine kom ved et uheld ud i det fri allerede efter kun 14 dage her... der var ingen problemer, de flyver ud og ind som de har lyst.


Smuk smuk due.. Hvor har du dem, siden de flyver ud og ud? Er de ligesom mange andre duer, dem dér, du kan køre op i landet, og dagen efter sidder de på husets tag igen!?  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #7 Dato: 14 December , 2011, 20:10 »
Jeg kan følge op på at Mookee er en sød og dejlig race at arbejde med. Den er meget rolig og kræver nok ikke så meget for at blive fortrolig. Også en race man kan udstille hvis man har lyst til det. ;D

Det er dog ikke brevduer og vil derfor ikke med sikkerhed komme hjem igen hvis du slipper dem løs langt væk. De kan dog sagtens flyve frit omkring hvor de boer og vende hjem til deres gemakker igen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #8 Dato: 14 December , 2011, 20:14 »
Jeg tror ikke de gider flyve ret langt :D de flyver fra tagryg til tagryg her på gården og bader i tagrenderne ;)
Min bor på en bjælke ovre i stalden ;)

Lasse og Mathilde blev i starten hver eneste aften båret ind i en lukket hesteboks det sagde de ikke noget til andet end deres hyggelige lyde :)

Jeg aner heller intet om duer, men jeg elsker min lille LAsse som meget savner en MAthilde (de kommer fra Fyn, derfor navnet ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #9 Dato: 14 December , 2011, 20:14 »
Skoggerduer,turtelduer og den nu så almindelige tyrkerdue er alle af arten Streptopelia,altså vildarter.
« Senest Redigeret: 14 December , 2011, 22:40 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #10 Dato: 14 December , 2011, 20:16 »
Jeg tror ikke de gider flyve ret langt :D de flyver fra tagryg til tagryg her på gården og bader i tagrenderne ;)
Min bor på en bjælke ovre i stalden ;)

Lasse og Mathilde blev i starten hver eneste aften båret ind i en lukket hesteboks det sagde de ikke noget til andet end deres hyggelige lyde :)

Jeg aner heller intet om duer, men jeg elsker min lille LAsse som meget savner en MAthilde (de kommer fra Fyn, derfor navnet ;) )

Jamen, hvorfor er der så kun én tilbage? Kan du skaffe en ny partner til den efterlevende? Og hvad koster de?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #11 Dato: 14 December , 2011, 20:16 »
Et par billeder af en rød han og en sort hun samt en hvid hun. De er fra Ullerslev udstillingen, der blev holdt samme weekend, som LU.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #12 Dato: 14 December , 2011, 20:17 »
Et par billeder af en rød han og en sort hun samt en hvid hun. De er fra Ullerslev udstillingen, der blev holdt samme weekend, som LU.

Årgh ja, de ser noget majestætiske ud, hva?  /o Utroligt flotte...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #13 Dato: 14 December , 2011, 20:18 »
Vi er ikke så mange der har denne race og derfor er der ikke altid lige noget til salg. Hvis Mathilde skal være hvid bliver det svære fordi der kun er to der har dem udover og en der udstiller dem. Jeg har kun de brune, men holder meget af dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Duer mig her og duer mig dér !
« Svar #14 Dato: 14 December , 2011, 20:21 »
Nogen var desværre sulten og det fik ud over Mathilde.... Jeg leder efter en ny mage til ham, men har haft frygtelig meget om ørene på det sidste....

:)

de har sådan en hyggelig bevægelse med brystet også sådan en slags rysten, duekendere har sikkert en smart betegnelse for dette :D

Jeg vil se om ikke jeg kan skaffe en kontakt inden nationalen i Januar, :)  Lasse er ikke ringmærket og jeg har ingen ide om hvorvidt han er racetypisk eller ej, han er bare fin og romantisk at kigge på  :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.