Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?  (Læst 22488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #15 Dato: 05 November , 2011, 21:01 »
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad dyrlægen sagde ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #16 Dato: 05 November , 2011, 21:07 »
Jeg syntes det lyder som gabesyge eller en infektion, hvis så skal de skal på pencillin eller/og have en ormekur.
Ralder de i halsen?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Annabella, Køge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #17 Dato: 05 November , 2011, 21:35 »
Dyrlægen havde ikke tid... Men det får han på mandag!!
1,0,2 mænd
0,2 dværgsilker (rød+sort)
0,1 siamesiske dværgsilke
0,1 silke (hvid)
0,1 sebright/serama (sølv)
0,1 dværg kochin (brun)
0,1 sabelpoot (hvid)
0,2 dværg faverolles (laksefarvede)
0,2 auracaner (blå guldhalsede)
0,3 brahma (red pyle/sølv sortbåndet/vildtfarvet)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #18 Dato: 05 November , 2011, 21:41 »
Dyrlægen havde ikke tid... Men det får han på mandag!!

Hmm.... stakkels høns. Det er længe at skulle forsøge at overleve, når der skal behandling til.

Jeg ville så sandelig have skiftet dyrlæge til èn, som har tid, når mine dyr er syge.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #19 Dato: 05 November , 2011, 21:45 »
Det havde jeg så ikke....

Hvis du eventuelt har mulighed for det, kan du tage dyrene ud fra deres normale område og eventuelt isolere dem i hold.
Så ville du forhindre eventuelt smitte bredte sig yderligere, samt have bedre mulighed for at følge med i symptomer...

Uanset hvad der sker så er det vigtigt at tænke på at det er hvad der kan ske... Man må bare finde ud af hvorfor er se hvad man kan gøre for at forhindre det i at ske igen.

Offline Annabella, Køge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Hjælp - Mine høns dør!
« Svar #20 Dato: 06 November , 2011, 09:21 »
Det kan osse være gabesyge, de har:
Røde parasitter, som kvæler dem, hvorfor de gør kast med hovedet og hiver efter vejret. De dør ved kvælning...

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=943/sprog=1/grp=5/menu=3/

Hvor får man behandling, hvis dyrlægevagten ikke ved det??
Ellers må jeg jo håbe på at min egen dyrlæge kan noget i morgen, som dyglægevagten ikke kan....
1,0,2 mænd
0,2 dværgsilker (rød+sort)
0,1 siamesiske dværgsilke
0,1 silke (hvid)
0,1 sebright/serama (sølv)
0,1 dværg kochin (brun)
0,1 sabelpoot (hvid)
0,2 dværg faverolles (laksefarvede)
0,2 auracaner (blå guldhalsede)
0,3 brahma (red pyle/sølv sortbåndet/vildtfarvet)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #21 Dato: 06 November , 2011, 09:43 »
Når dine dyr er syge, skal de behandles hos din egen dyrlæge. Netdyrlægen rådgive men behandler ikke.

Er det gabesyge kan dyrlægen nemt stille denne diagnose.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

karina dj

  • Gæst
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #22 Dato: 06 November , 2011, 10:11 »
Man skal nogle gange passe på med at læse hvad der står på siderne fra netdoktor og dyrlægevagten...så har man pludselig ikke andet end syge dyr.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #23 Dato: 06 November , 2011, 10:23 »
Jeg tror da også at jeg ville hanke op i et par høns, medbringe et par hønseklatter og så slå mig ned i dyrlægens venteværelse indtil der sker noget. Tro mig, så SKER der noget ;D. De tager fuld pris for en konsultation - så det er rimeligt at de tager opgaven seriøst!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #24 Dato: 06 November , 2011, 10:34 »
Du er jo så heldig at du bor på sydsjælland næsten, og det betyder at du ikke er langt fra Dyrlægen i Hårlev, han ved alt hvad der er værd at vide om høns, og han interesserer sig for det, så der spilder du ikke dine penge på en sludder for en sladder.

Bjarne Rasmussen på Hårlev dyreklinik
56286168
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #25 Dato: 06 November , 2011, 10:53 »
Det var da en RIGTIG god idé <M.
Skal den mand i øvrigt ikke snart have en Forum-medalje? - og hvorfor har vi så ikke liiiiige sådan én ???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #26 Dato: 06 November , 2011, 21:42 »
hejsa annabella.
Åh for søren da - sikke noget hva. Har lige siddet og læst lidt på høns- sygdomme -og er bange for at det måske kunne være dette her som de fejler (ILT). - Så vidt jeg ved kan du få medicin til dem -så du ikke mister flere. Knus jane
Infektiøs laryngotracheitis
Kilde: Fødevarestyrelsen


Infektiøs laryngotracheitis (ILT) er en meget smitsom hønsesygdom, men er også set hos fasaner, agerhøns, vagtler, rødhøns, stenhøns, agerhøns og kalkuner. ILT skyldes et herpesvirus og angriber luftvejene hos fuglene.

Sygdommen blev først rapporteret fra USA i 1924. Sygdommen findes over det meste af verden inklusive Danmark.

Sygdomstegn

ILT angriber hønefugle i alle aldre, men ses hyppigst hos unge høns. I den svære form ses der hos fuglene vejrtrækningsproblemer med hoste. Der sker en tiltagende forsnævring af luftrøret med slimdannelse, der kan være blodig. Fuglen vil stå med fremstrakt hoved og hals med vidt åbent næb og vejrtrækningen er ofte hørbar. Der kan ses forandringer ved næsen og der vil ligeledes kunne ses øjenbetændelse. Hos de hårdest angrebne fugle bliver slimhinder lilla i farven og dyret vil dø i løbet af 3 - 4 dage. Andre høns vil komme sig og blive raske igen i løbet af 2 - 3 uger. Dødeligheden kan være op til 70%.

I en mildere form se der i en hønseflok let rallen, let hoste og hovedrysten, næseflåd og øjenbetændelse.

Lunger og luftsække er meget sjældent anbrebet. Der kan derimod ses forandringer i reproduktionsorganer og nyrer.

Under et udbrud observeres et brat fald i æglægningen, men fugle der kommer sig kommer op på normal æglægning igen efter kort tid.

ILT diagnostiseres enten ved påvisning af virus i sekret fra luftvejene eller ved påvisning af anitstoffer i blodprøver.

Smittespredning

Inkubationstiden, den tid der går fra dyret er blevet smittet til det viser symptomer på sygdommen, er 6 - 12 dage.

Smittespredning sker gennem luften eller ved kontakt med slim fra luftvejene fra smittede fugle. Nogle høns, der har overlevet sygdommen, kan efterfølgende være smittebærere, ligesom høns vaccinerede med levende vaccine kan risikere at smitte.

ILT kan også spredes mekanisk ved transport i snavsede kasser eller ved personer med kontakt til en smittet besætning. Virus er modstandsdygtigt og kan overleve uden for værten i flere uger.

Behandling, bekæmpelse og kontrol

ILT er en anmeldepligtig sygdom. Ved mistanke om sygdommen tilkaldes en dyrlæge. Kan denne ikke afvise, at der er tale om ILT, indsendes materiale til undersøgelse hos Veterinærinstituttet. Konstateres ILT i en besætning kontaktes fødevareregionen. Besætningen sættes under offentligt tilsyn, med deraf følgende restriktioner på flytning af de mistænkte dyr.

Det offentlige tilsyn ophæves tidligst 60 dage efter, at de kliniske tegn på sygdom er ophørt.

Hobbyfjerkræ kan frit vaccinere mod ILT. Vaccinen rekvireres gennem en praktiserende dyrlæge. Erhvervsfjerkræ kan kun vaccinere med tilladelse fra fødevareregionen.

Forekomst

ILT forekommer i det meste af verden og med størst hyppighed i de dele, der har den største og tætteste hønsebestand.

ILT findes også med jævne mellemrum i Danmark.

Kjeld Jensen skriver om ILT:

ILT er en forkølelsesvirus hos høns. Den opstår, når der er stress i flokken, så er der en virus, som svækker immunforsvaret, og derved kan ganske harmløse bakterier få frit spil på vores høns. De hiver efter vejret og der kommer betændelse i øjne og næb, de spiser ikke og holder op med at lægge æg i løbet af 1 dag. Mellem 10 og 50 % af flokken dør. Det starter i et rum, og efter ca. 5 dage er alle i huset ramt af sygdommen. Sådan en sygdom går hønsemanden (m/k) meget på. Der findes en enkelt løsning på ILT, og det er vaccination . Man ringer til sin dyrlæge og siger at hønsene skal vaccineres mod ILT. Han siger: har du sygdommen. Du siger, Nej, men det er for ikke at få sygdommen. Hold på din ret. Det koster ca. 500 kr. for 1000 dyr. Det kan ikke fås i mindre flasker i DK. Til sammenligning koster den samme vaccine i Tyskland 70 kr. Vaccinen er en pille og en flaske med væske disse 2 blandes og dryppe i øjet på dyrene. Jeg gør det sådan: Blander 0,9 gr. Salt i 1 L vand, kommer det i en rengjort havesprøjte. Blander pillen og væske og kommer det i have sprøjten. Derefter sprøjter jeg alle mine dyr en tidlig morgen gerne i juni. De gnider nu selv vaccinen ind i øjnene. Jeg har nu gjort det i 2 år med meget gode resultater.
 
 
 
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #27 Dato: 06 November , 2011, 21:59 »
@ Annabella

Jeg skal afstå fra at forsøge at diagnosticere dine høns' sygdom, og blot anbefale at du allerede/senest i morgen tidlig tager telefonisk kontakt til Bjarne i Hårlev (som også Ina anbefaler). Jeg er sikker på at Bjarne kan hjælpe dig. Og skulle jeg tage fejl, var der absolut ingen der kunne hjælpe dig, i din givne situation.

Krydser fingre for snarlig bedring.
Mvh
Erik Andersen

Offline Annabella, Køge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #28 Dato: 07 November , 2011, 19:01 »
Tusind tak allesammen! Jeg var netop hos Bjarne i Hårlev i dag med poder, afføring og en død hanekylling (som jeg filmede i går: http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10150346950841356&set=vb.531026355&type=2&theater)

Min gamle hunde-dyrlæge ville sende hanekyllingen til Århus til undersøgelse for 1500 kr. Heldigvis havde jeg så hørt om Bjarne i Hårlev, for nu kommer både svar og medicin i morgen l- og det er langt billigere end et langsommelig testsvar kunne ha givet mig.

Dyrlægen pegede selv på forkølelse, så ILT kunne det sagtens være - jeg få besked i morgen tidlig.

Bare det går stærkt: Silkemor er syg, og lille seebrightkylling holder sig tæt på sin syge mor. Hvis ikke behandlingen når at virke, dør hun i overmorgen :(
1,0,2 mænd
0,2 dværgsilker (rød+sort)
0,1 siamesiske dværgsilke
0,1 silke (hvid)
0,1 sebright/serama (sølv)
0,1 dværg kochin (brun)
0,1 sabelpoot (hvid)
0,2 dværg faverolles (laksefarvede)
0,2 auracaner (blå guldhalsede)
0,3 brahma (red pyle/sølv sortbåndet/vildtfarvet)

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Hjælp - hvad gør jeg for mine høns?
« Svar #29 Dato: 07 November , 2011, 19:32 »
åh - nej ikke også mor silke - snøft snøft. Åh jeg håber at dyrlægen kan når at give dig medicin til hønsene - så der ikke sker flere dødsfald :'( :'(
jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?