Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At få en vagtel til at ruge  (Læst 20462 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #30 Dato: 06 ſeptember , 2011, 19:45 »
Mine ene høne går og ryster på rumpen, sådan skælver, som når man fryser. Hun har ikke lagt æg de sidste mange dage - kan der sidde et æg fast?

Siger jeres høner også sjove lyde, lige når de har lagt et æg? Den anden høne har nemlig en helt bestemt lyd lige efter :D
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #31 Dato: 06 ſeptember , 2011, 21:53 »
Hvis det er høns, som i rigtige høns, så ja, de siger en helt bestemt lyd, når de har lagt æg..nogle mere end andre!

Hmm, den ene lyder da ikke helt rask, måske er der et æg i klemme!? Men tja, du kan jo ikke rigtig gøre andet ned at holde godt øje med den.. Pøj pøj med hende  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #32 Dato: 06 ſeptember , 2011, 22:06 »
Du må desværre vente lidt endnu, nu går vi den kedelige tid i møde :( Men det er altid spændende, hvornår det første vagtelæg lægges i driveren ;)

Jeg har forresten gjort det, at jeg har købt grit/kalk (smågrit) til mine vagtler, som de virkelig har spist tydeligt af.. Har blot købt en pose i den lokale dyrhandel i gågaden, 1 kg. til 25 kr, det kan man lige overkomme...og det holder i laaang tid  /o

Ja i dag kan man godt se vi går den mørke tid i møde. Føj for et vejr. Høns og geder gider ikke ud i dag.
Jeg havde både sand og skaller efter mine undulater som jeg synes lige passer i størrelsen. :) Det er rimeligt billigt og du har ret sådan en pose holder rigtigt længe. :)

Mht. dårlige oplevelser så har jeg brugt en del benzin på at hente rugeæg af både vagtler og Jersey Kæmper. Derudover har jeg købt en rugemaskine. Så ruger jeg vagtler. 6 ud af 20 æg klækker og det blev jeg måske en smule skuffet over. Den ene døde ret hurtigt. Der var et eller andet galt med den. Og så dagen efter fandt jeg varmekassen tom. Troede ellers jeg havde garderet mig med låg og lås, men det ser ud til kattene har taget dem.  :'(  Så købte jeg nogle voksne!
Så skulle Jersey Kæmperne klække. Har lige smidt de sidste æg ud. Kun 3 har klækket og den ene er en navlekylling tror jeg det kaldes. Ved ikke om det går med den, men nu er den 3 dage gammel så måske.
Så har jeg købt nogle små kyllinger og allerede dagen efter var der en død.
Jeg har også købt nogle næsten voksne Dværg wyandotter så lidt har jeg da at kigge på indtil videre.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #33 Dato: 07 ſeptember , 2011, 08:49 »
Med høne mener jeg hunvagtel. Hvis høne og hane er forkerte betegnelser inden for vagtler, så ret mig gerne nu, således jeg kan vænne mig til det.
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #34 Dato: 07 ſeptember , 2011, 11:56 »
Med høne mener jeg hunvagtel. Hvis høne og hane er forkerte betegnelser inden for vagtler, så ret mig gerne nu, således jeg kan vænne mig til det.

Ved ikke om det er helt rigtigt, men jeg kalder dem også for høner og haner (eller kokke)

Mht. den syge kan du prøve at kigge her: http://www.netdyredoktor.dk/sw8773.asp
Der er beskrevet symptomer på læggenød så kan du se om det passer og evt. hvad du så kan gøre. Det er så ærgerligt at miste en fugl.  :(
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #35 Dato: 07 ſeptember , 2011, 12:10 »
Det lyder fuldstændigt som det :( Ser, hvad jeg kan gøre.
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #36 Dato: 07 ſeptember , 2011, 13:59 »
Jeg håber den kommer over det.  :(
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #37 Dato: 07 ſeptember , 2011, 17:59 »
Ja i dag kan man godt se vi går den mørke tid i møde. Føj for et vejr. Høns og geder gider ikke ud i dag.
Jeg havde både sand og skaller efter mine undulater som jeg synes lige passer i størrelsen. :) Det er rimeligt billigt og du har ret sådan en pose holder rigtigt længe. :)

Mht. dårlige oplevelser så har jeg brugt en del benzin på at hente rugeæg af både vagtler og Jersey Kæmper. Derudover har jeg købt en rugemaskine. Så ruger jeg vagtler. 6 ud af 20 æg klækker og det blev jeg måske en smule skuffet over. Den ene døde ret hurtigt. Der var et eller andet galt med den. Og så dagen efter fandt jeg varmekassen tom. Troede ellers jeg havde garderet mig med låg og lås, men det ser ud til kattene har taget dem.  :'(  Så købte jeg nogle voksne!
Så skulle Jersey Kæmperne klække. Har lige smidt de sidste æg ud. Kun 3 har klækket og den ene er en navlekylling tror jeg det kaldes. Ved ikke om det går med den, men nu er den 3 dage gammel så måske.
Så har jeg købt nogle små kyllinger og allerede dagen efter var der en død.
Jeg har også købt nogle næsten voksne Dværg wyandotter så lidt har jeg da at kigge på indtil videre.

Okay  :( Hvor uheldig er du lige!?! Jeg startede selv først op med rugemaskine her i foråret og har ikke haft andet end held og gode oplevelser. En enkelt eller to navlekyllinger ud af ca 170 i alt (både vagtler og alm høns), kun to døde i alt og næsten 100% klækning af visse hønseæg samt alle mine vagtelæg  /o Kun få portioner æg, som jeg har fået "udefra" har været dårlige, men dem, der så er kommet ud, har haft det ganske fint og lever endnu! Tror det betyder RIGTIG meget, hvilken maskine, man har.. Jeg købte en dyr fætter, R-com King suro, har været sååå tilfreds, og den har kørt i døgndrift siden april måned  ;D

Ps. Vagtlerne får stadig lov at prøve flere kuld i drivhuset, hvis de vil det  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #38 Dato: 07 ſeptember , 2011, 18:25 »
Med høne mener jeg hunvagtel. Hvis høne og hane er forkerte betegnelser inden for vagtler, så ret mig gerne nu, således jeg kan vænne mig til det.

Nej nej, den er god nok - vidste bare ikke lige, om du henviste til en vagtelhøne eller en "rigtig" høne  ;D

Jeg har aldrig oplevet læggenød ved mine vagtler, men temperaturen betyder vidst også meget i denne sammenhæng, og det er jo ved at være noget koldere i vejret..måske har det betydning for æglægningens lethed eller hurtighed!?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #39 Dato: 07 ſeptember , 2011, 19:48 »
Okay  :( Hvor uheldig er du lige!?! Jeg startede selv først op med rugemaskine her i foråret og har ikke haft andet end held og gode oplevelser. En enkelt eller to navlekyllinger ud af ca 170 i alt (både vagtler og alm høns), kun to døde i alt og næsten 100% klækning af visse hønseæg samt alle mine vagtelæg  /o Kun få portioner æg, som jeg har fået "udefra" har været dårlige, men dem, der så er kommet ud, har haft det ganske fint og lever endnu! Tror det betyder RIGTIG meget, hvilken maskine, man har.. Jeg købte en dyr fætter, R-com King suro, har været sååå tilfreds, og den har kørt i døgndrift siden april måned  ;D

Ps. Vagtlerne får stadig lov at prøve flere kuld i drivhuset, hvis de vil det  /o

Nu har jeg jo slet ikke haft så mange i og måske er det ikke den rigtige årstid jeg er begyndt på. Fik at vide da jeg hentede hønseæggene at befrugtningen måske ikke var optimal da hanen havde været noget lad på det sidste. Havde jeg vidst det FØR jeg tog derud havde jeg måske ventet, men jeg ville jo også gerne have nogle (både høns og vagtler) klar til at lægge æg til foråret.

Nu er der da alligevel en chance for at få æg med mine dværg wyandotter og  de små New Hampshire kyllinger jeg har købt i ren desperation. Håber så bare der er nogle høner blandt dem. ;) Det er jo lidt svært at se når de er under 2 uger gamle endnu. ;)
Jeg har overvejet at sælge den rugemaskine igen for det er for hårdt for mine nerver at gå og vente og være bekymret for de små. ;)
det var sådan set derfor jeg købte wyandotterne så de måske kunne gøre det i stedet. Men nu må vi se om jeg kan få vagtlerne til at ruge ellers kan det jo være jeg får brug for den alligevel.  :-\
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe