Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål vedr. vagtler  (Læst 33836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #30 Dato: 16 August , 2011, 20:17 »
Vipse: Du siger bare til, du kan få herude fra  /o

Tak Charlotte...du er en skat  *b

Jeg går i gang med at bearbejde min søde mand, så jeg forhåbentligt har et fint drivhus til foråret  /o
Så håber jeg at du har nogle små vagtelbabyer, som jeg kan hente ude hos dig  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #31 Dato: 26 August , 2011, 08:48 »
Flere spørgsmål:

Er det normalt, at når de er ved at være kønsmodne, at der så opstår uro? I går oplevede jeg en høne, der hakkede på alle andre, men mest af alt den kønsmodne af hanerne. Hun er faldet til ro nu, men de andre løber væk fra hende.

De er også begyndt at kalde højere, end de tidligere har gjort. De der raspende lyde, de siger med strakt hals og vibrerende stube. Hører man tit disse lyde? Bliver de højere med tiden? Jeg er ikke så glad for dem, for naboerne i området er ikke de mest tolerante (af samme grund valgte jeg vagtler fremfor høns). På den anden side, er lyden ikke værre end når skaderne skrapper.

Hvor lang tid kan man skulle vente førend de lægger æg? Som regel siger man, hvornår æggene tidligst kommer - hvornår kommer de senest? Ender nogen høner med at være ægløse?

Bare lidt tanker ;D
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #32 Dato: 28 August , 2011, 15:37 »
Flere spørgsmål:

Er det normalt, at når de er ved at være kønsmodne, at der så opstår uro? I går oplevede jeg en høne, der hakkede på alle andre, men mest af alt den kønsmodne af hanerne. Hun er faldet til ro nu, men de andre løber væk fra hende.

De er også begyndt at kalde højere, end de tidligere har gjort. De der raspende lyde, de siger med strakt hals og vibrerende stube. Hører man tit disse lyde? Bliver de højere med tiden? Jeg er ikke så glad for dem, for naboerne i området er ikke de mest tolerante (af samme grund valgte jeg vagtler fremfor høns). På den anden side, er lyden ikke værre end når skaderne skrapper.

Hvor lang tid kan man skulle vente førend de lægger æg? Som regel siger man, hvornår æggene tidligst kommer - hvornår kommer de senest? Ender nogen høner med at være ægløse?

Bare lidt tanker ;D

Jeg går ud fra, at det stadig er japanske vagtler, det drejer sig om ;)

Ja, hos mig opstår der også uro, når de bliver kønsmodne, jeg tror, det er meget normalt. Selv dem, der har været sammen i flere år kan tit løbe væk fra hinanden osv, men det er nu mest hannen efter hunnen! Dem, der galer med strakt hals er hanner - de galer, som alle andre fugle - det gør solsorten og gråspurven også, så hvis det er tilladt at holde fugle i dit område, så må du også holde vagtler, selvom hannerne galer. Hunnerne siger ikke det store, kun lidt pip pip.. Hvor mange har du af hver? Her er der tumult efter at mine hvide jumbo vagtler er blevet kønsmodne. Det duer ikke med flere hanner - kun én!

De japanske lægger masser af æg, dog skal betingelserne være opfyldt: lys og varme. Nu går vi mod de mørkere tider, og om dine når at lægge æg inden vinteren, tør jeg ikke at sige, men de japanske siges at være fuldvoksne ved 6 ugers alderen, måske lidt ældre mht æglægningen. Mine går i drivhus året rundt og starter æglægning i april og stopper engang i september (igen mangel på lys og varme).

Har du en høne, lægger den også æg! Jeg har aldrig hørt om nogen, "der er ægløse" :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #33 Dato: 28 August , 2011, 16:01 »
De japanske og franske er kønsmodne når de er omkring 9 uger.Så begynder de også at lægge æg.Problemet på denne årstid er , at nu bliver dagene kortere for hver dag der går.Det er ikke sikkert at æglægningen kommer igang ved høner der ikke er helt kønsmodne endnu.Sådan er det med meget fjerkræ.Det hele går i stå hen på efteråret.Men glæd dig til foråret ( april/maj ),så får du æg hver 18.time. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #34 Dato: 28 August , 2011, 18:50 »
Tak for svarene. Det ser da ud til, at jeg kan kigge længe efter æg, hvis det er varme og lys, der skal til ;) Jeg havde ellers håbet selv at kunne ruge ud i år, da jeg har 2,2 i øjeblikket (købt som 1,3). Jeg har fået en aftale og henter en høne til om to uger. Er det bedre at dele dem op i 1,1 og 1,2? Jeg vil helst beholde begge hanner, hvis det lader sig gøre.

Ellers er uroen ikke slem mere. Den ene høne er alfa. Plejer det ikke at være en hane, der leder flokken?
Den højest rangerende hane er af og til efter den anden hane, men der er ingen kamp. De to lavest rangerende har lært at gå ovenpå, så der har de "helle".
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #35 Dato: 29 August , 2011, 13:28 »
Jeg vil nærmest sige, at 1,3 er bedre, de to hanner vil højst sandsynligt kæmpe mere og mere jo ældre de bliver. Jeg har set flere tilfælde (ikke hos mig selv), hvor en hane er blevet gennemtæsket af en anden hane, dvs klar til en aflivning. Hvis de skal gå sammen, ville ejg nøjes med én hane - ellers del det op, så de to hanner ikke kan komme til hinanden og så med hver deres koner. Men er der kun én høne, bliver denne meget hurtigt brugt, fordi hannerne er meget voldsomme i parringen med hønerne. Jeg har pt én hane med to hunner, og den ene er favoritten og bestemt ikke køn at se på plus hun ser noget så træt og brugt ud. Næste år holder jeg 1,3 i stedet  /o Dog mener jeg, at de er kønsmodne ved 6 uger, det har ihvertfald passet meget godt med mine!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #36 Dato: 31 August , 2011, 11:21 »
Nu har jeg fundet mig en løsning. Den ene hane er reserveret, og jeg har reserveret en høne fra samme sted, jeg fik resten fra - så ender det alligevel med 1,3 /o Jeg kan godt se, at det ikke ender godt, hvis "kampene" og parringslysten kun bliver voldsommere med tiden...

Hvor mange høner kan man have til en hane? Er der overhovedet en grænse?
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #37 Dato: 31 August , 2011, 11:38 »
Min erfaring siger mig jo flere jo bedre. (hvis det er franske, jumbo eller japanske)
Da jeg havde franske vagtler have jeg 5 høner og de kom hurtigt til at se slidte ud. Der skulle have været flere.  ::)

Jeg har planer om at have 1,10 i drivhuset, men da mine nyudrugede kyller er blevet spist af kattene  :'(  må jeg se hvad jeg kan skaffe inden foråret.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #38 Dato: 31 August , 2011, 19:39 »
Så flerkoneriet hos vagtler bliver aldrig for meget? Det må jeg huske på.

I dag har den ene høne lagt sit allerførste æg! Et fuldstændig perfekt et, så jeg er glad :D
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #39 Dato: 31 August , 2011, 20:16 »
Nu har jeg aldrig prøvet at kunne skaffe så mange høner, men det kan selvfølgelig ende med det bliver hanen der bliver slidt op.  *f
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #40 Dato: 01 ſeptember , 2011, 10:48 »
Det kommer an på hvilken type vagtler, der er tale om. Bobwhite skal f.eks. gå parvis, hvis der er mere end en hun, vil den stærkeste stresse den svageste så meget, at den dør.
Hos andre vagtler, specielt æglægningstyperne, skal der være mange høner, da hanen er alt for hård, hvis der kun er en enkelt høne.
Så du må sætte dig ind i de forskellige arters behov.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #41 Dato: 01 ſeptember , 2011, 21:05 »
Så må jeg da lige understrege, at det er japanske eller jumbo vagtler, jeg mener, da det er disse, jeg har ;)
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #42 Dato: 01 ſeptember , 2011, 21:31 »
Så må jeg da lige understrege, at det er japanske eller jumbo vagtler, jeg mener, da det er disse, jeg har ;)

Japanske vejer ca 170 gram som voksne, jumbo vejer ca 300 gram og jumbo magnum vejer ca 500 gram som voksne - hvilke har du? Jeg har de traditionelle japanske - ganske udmærket hårdfør vagtel ,dog ikke så meget kød på ved slagtning, men fantastiske æg samt kyllingeoplevelser i drivhuset  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #43 Dato: 01 ſeptember , 2011, 21:55 »
Jeg mener, at det er jumbo'er - vejede hønerne for et par uger siden, da vejede de begge lige knap 250 gram. De er vokset lidt siden, er begyndt æglægningen og hanerne er kønsmodne, så mon ikke de er ved at være udvoksede?

Så vidt jeg har forstået, er jumbo en større udgave af den japanske, som er fremavlet større til kødproduktion. Det har mine engelske bøger i hvert fald bildt mig ind ;) Der kaldes de også japansk jumbo.
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Spørgsmål vedr. vagtler
« Svar #44 Dato: 01 ſeptember , 2011, 22:24 »
Jeg mener, at det er jumbo'er - vejede hønerne for et par uger siden, da vejede de begge lige knap 250 gram. De er vokset lidt siden, er begyndt æglægningen og hanerne er kønsmodne, så mon ikke de er ved at være udvoksede?

Så vidt jeg har forstået, er jumbo en større udgave af den japanske, som er fremavlet større til kødproduktion. Det har mine engelske bøger i hvert fald bildt mig ind ;) Der kaldes de også japansk jumbo.

Det lyder meget rigtigt ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling